Haladékot kapott a vendéglátós szakma mintegy 50 ezer érintett vállalkozása az európai élelmiszer-biztonsági rendszer (HACCP) bevezetéséhez, mivel a január 1-jei időpontot az érintett minisztériumok - a gazdasági, az egészségügyi és a földművelésügyi - a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) kezdeményezésére az EU-csatlakozás időpontjára módosították. Pál Béla, a MeH turizmusért felelős államtitkára elmondta, úgy ítélték meg, az érintett körnek a megnyugtató felkészüléshez szüksége van a hátralévő 16 hónapra. Éppen emiatt - a tervek szerint - a turisztikai célelőirányzat biztosít pályázati támogatást az idén a feltételek megteremtéséhez.
Károvits Tamás, a Magyar Vendéglátók Ipartestületének EU-csatlakozásért felelős elnökségi tagja elmondta, nagy szükség volt e halasztásra, hiszen egyes adatok szerint a vendéglősök mintegy 80 százaléka még nem tudta üzletében bevezetni e rendszert. Ennek költsége egyébként igen változó, mert egy 50-60 vendég fogadására alkalmas, korszerű konyhával rendelkező egységben 300 ezer forint körüli összeg ráfordításával megteremthetőek a feltételek, ám egy korszerűtlen üzletben, ahol a konyhai felszereléseket kellene lecserélni, a költség akár a 10 millió forintot is elérheti.
Ugyanakkor Károvits Tamás úgy véli, túlzott e téren a kormányzati igyekezet, hiszen egyrészt az EU-ban sem kötelező, csupán ajánlott a rendszer bevezetése, s ahol be is vezették a rendszert, ott sem alkalmazzák egységesen, így nem lehet pontosan tudni, mi is az elvárás. Másrészt pedig a HACCP bevezetése csupán a vendéglátásban nem elégséges, hiszen ezt a hatékonyság érdekében a termelőtől a fogyasztóig az egész folyamatban egységesen alkalmazni kellene. E nélkül - hiába tesznek bármit a vendéglősök - egy esetleges fertőzést nem lehet kizárni.
Antalffy Gábor, a mintegy 5-5,5 ezer vendéglátóst tömörítő Kiskereskedők és Vendéglátók Országos Szövetségének (Kisosz) elnöke szerint a fennmaradó idő elég lesz a felkészülésre. Ugyanakkor az átállás nem lesz zökkenőmentes a kisszámú személyzettel dolgozó családi vállalkozásoknál a jelentős adminisztráció miatt. De a feltételek teljesítése függ attól, hogy a tulajdonosok korábban mennyire tudtak korszerű berendezéseket beszerezni. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy az eredetileg is magántulajdonban lévő üzletekben jobb a helyzet, ám akik bérleményben kezdték az üzemeltetést, azoknak kevésbé jó a helyzetük. Itt ugyanis az érintettek jellemzően leromlott berendezéseket örököltek, s e téren a vendéglátóipar jövedelmezőségét és a bérleti díjak változását figyelembe véve jelentős fejlesztéseket nem hajtottak végre. Kedvező irányú elmozdulást e téren az idén sem lehet várni, hiszen a bérleti joggal kapcsolatos változások - amely szerint a bérleti szerződést az önkormányzatok 2004. január 1-jétől minden következmény nélkül felmondhatják - érthető módon nem serkentik a vállalkozókat arra, hogy beruházzanak. Egyes adatok szerint a vendéglők 70 százaléka bérleményben működik. Éppen ezért a Kisosz és a Helyiségbérlők Egyesülete tárgyalásokat kezdeményezett a belügyi tárcával, hogy a beruházást végrehajtó vállalkozók olyan jogokat kapjanak, amelyek valamiféle védelmet nyújtanak számukra az egyoldalú felmondás ellen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.