A nemzeti fejlesztési terv (nft) legfőbb céljaihoz elengedhetetlenül szükséges a hazai gazdaság felzárkóztatása, ezért dolgoztak ki külön operatív programot a gazdasági versenyképesség javítására (gvop).
Az 1990-es évek első felében jelentős mértékben szűkült a magyar gazdaság, ami a GDP visszaesésén és az infláció megugrásán túl munkahelyek megszűnésével is járt. Fordulópontnak az 1995-ös stabilizációs intézkedéscsomag bevezetése tekinthető, amely a privatizációval együtt elősegítette a külföldi tőke beáramlását.
Az utóbbi években a gazdasági növekedés egyik meghatározó tényezője a termelékenység gyors, éves átlagban több mint 3 százalékos javulása volt. Ez a bővülési ütem nagyobb, mint az Európai Unió átlaga, valamint a felzárkózó dél-európai államok - Spanyolország, Portugália, vagy Görögország - hasonló mutatója. Az évtized utolsó harmadában már a foglalkoztatottság bővülése is fontos szerepet játszott a GDP emelkedésében. E növekedés ellenére is még mind a foglalkoztatási (2001-ben 56,6 százalék), mind az aktivitási ráta (60) elmarad az EU hasonló mutatóitól (63,3, illetve 69 százalék). A munkanélküliségi ráta nemzetközi összehasonlításban is kedvező, 5,7 százalékos (EU: 8,2).
A kedvező tendenciák ellenére azonban a magyar gazdaság elmaradása az uniós szinttől sok területen továbbra is szembetűnő. A termelékenység (az egy foglalkoztatottra eső GDP-t tekintve) például 2000-ben nem érte el az EU-átlag 50 százalékát. Ahhoz, hogy a magyar gazdaság hosszú távon, a csatlakozás után megnövekedő versenyben is versenyképes maradjon, további fejlesztésekre, bizonyos kiemelt területek célzott támogatására van szükség.
A gazdaság motorjának egyértelműen a külföldi működőtőke tekinthető. Magyarországra az 1990-es évek elejétől 2002 augusztusáig csaknem 28 milliárd eurónyi működőtőke érkezett, s ezzel az egy főre eső külföldi közvetlen beruházások értéke kb. 2750 eurót tesz ki. Az ágazatokban betöltött gazdasági súlyát tekintve a külföldi tőkének 85 százalék körüli részesedése van a vegyiparban, a gépiparban és a bankszektorban, és jelentős, 70 százalék körüli súlya az élelmiszeriparban, az építőanyag-gyártásban és az energiaiparban.
A külföldi tőke azonban nem egyenletesen oszlik meg az ország területén, a nyugati régiókban összehasonlíthatatlanul több pénzt fektettek be a multinacionális cégek, mint keleten.
Kis, nyitott - exportorientált - gazdaságról lévén szó, nem meglepő, hogy a GDP jelentős hányadát néhány nagy multinacionális vállalat adja, ami önmagában még nem probléma, hiszen a multik sok esetben jelentős beruházásokat hajtanak végre, és k+f tevékenységüket is ide telepítik. Az azonban már baj, hogy a kis- és középvállalatok (kkv-k) meg sem közelítik jövedelmezőségi szempontból a nagyokat. Belőlük ugyan az EU-átlaghoz viszonyítva is sok van, de nagy részük sajnos kényszervállalkozásnak tekintendő. A kis- és középvállalkozások hatékonysága alacsony: a GDP-ből való részesedésük csak 45 százalék, annak ellenére, hogy ez a szektor a magángazdaságban foglalkoztatottak 60 százalékának, azaz több mint másfél millió embernek biztosít munkahelyet. Így e vállalkozói kör teljesítménye mintegy 10 százalékponttal marad el az Európai Unió átlagától. A szektor alacsony termelékenységének fő oka a kkv-k tőkehiánya, elavult technológiája, valamint a nem megfelelő vállalkozói ismeretek.
Gondot jelent továbbá, hogy meglehetősen alacsony a magyar cégek exportjában a hozzáadott érték aránya, fejletlen a kockázati tőke és még a multik hozzájárulásával együtt is alacsony a hazai k+f GDP-hez viszonyított aránya.
A gvop éppen a k+f-ben lát nagy lehetőségeket, Magyarország a régió kutatás-fejlesztési központjává válhat. A kkv-k helyzetén pedig várhatóan javít majd a belső kereslet élénkülése, és az infrastrukturális hiányosságok pótlása is jó lehetőséget tartogat számukra. A konkrét, számszerűsített célok között szerepel: a támogatott vállalkozások foglalkoztatotti létszáma a 2003. évi szinthez képest 12 000 fővel bővüljön 2006-ig; a szektor termelékenysége a 2003. évi szinthez képest 20 százalékkal nőjön ugyanezen időpontig; a kkv-szektor részesedése a GDP-ből a 2003. évi szinthez képest 1 százalékponttal emelkedjen 2006-ig.
Az operatív program célja a gazdasági növekedés bázisának - ágazatok, szektorok és régiók szerinti - kiszélesítése, elmélyítése, a gazdaság magas, az Európai Unió átlagát meghaladó bővülési ütemének fenntartása a termelékenység és a foglalkoztatottság növelése által, s ezzel az ország és az EU gazdasági fejlettsége közötti fokozatos konvergencia biztosítása. Mindez a 2004-2006-os időszakban az éves átlagban 4-5 százalékos gazdasági növekedés, illetve 3-4 százalékos termelékenységjavulás biztosítását jelenti, a foglalkoztatottak számának évi 1-1,5 százalékos növekedése mellett.
A gvop hosszú távú külső adottságnak tekinti a gazdasági globalizációt és a technológiai fejlődés ugrásszerű felgyorsulását. A globalizációval egy új szerveződési szint, az átfogó gazdasági rendszer emelkedik fel, amelyben a magyar gazdaságnak is meg kell találnia a helyét. Az átalakulás a versenyszféra számára a technológiai fejlődés felgyorsulásában jelentkezik.
A gvop stratégiája három pillérre épül, amelyek a következők: a tudásgazdagság, tudásbázis fejlesztése és az innovációs képesség színvonalának emelése; a technológiaintenzív iparágakra épülő gazdaság kiépítése; a földrajzi elhelyezkedésből származó előny, a magyar gazdaság kelet-európai centrális helyzetének kihasználása.
A megfogalmazott célokat és stratégiát négy alapvető prioritási területre osztja az operatív program: befektetésösztönzés; kis- és középvállalatok fejlesztése; kutatás-fejlesztés, innováció; információs társadalom- és gazdaságfejlesztés.
Az operatív program a strukturális alapok közül csak az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) támogatásaiból részesül. Közvetlen kialakításában, az egyes intézkedések tervezésében a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az Oktatási Minisztérium kutatás-fejlesztési helyettes államtitkársága, a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, valamint az Informatikai és Hírközlési Minisztérium vett részt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.