A hagyományos, egyedi irodatechnikai eszközök vásárlásáról Magyarországon is egyre nagyobb mértékben térnek át a cégek a hálózatba integrált berendezések tartós bérletére, amihez költségfigyelő rendszereket is kiépítenek - mondja Halász Gábor, a Ricoh Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. A cég a piaci fejleményben rejlő üzleti lehetőségeket kihasználva tavaly külön részleget hozott létre erre a területre. A szolgáltatási ágazat ma már a társaság bevételének közel a harmadát adja.

Az irodatechnikai piac másik jellegzetessége a digitalizálás terjedése. A cég termékértékesítésén belül ma már 80 százalékra tehetők ezek az eszközök. A másológépekre néhány éve bevezetett reprográfiai díjjal kapcsolatban Halász Gábor elmondta, hogy cége tavaly ilyen címen 30 millió forintot fizetett be. Hozzátette, a díjtétellel kapcsolatban a legális kereskedelmi vállalkozások nemcsak azt tehetik jogosan szóvá, hogy ezzel nem szűrhetők ki az illegális csatornák, hanem azt is, hogy a befizetők eddig nem nagyon értesültek arról, hogy az illetékesek ténylegesen mire is fordítják az így befolyt összeget.

A Ricoh Hungary Kft. árbevétele a 2002-es naptári évben 3,186 milliárd forint volt, 30 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az 1995-ben létesített magyarországi leányvállalat piaci részesedése az irodai másológépek terén 15 százalékos. (VG)