A MÁV Rt.-nél folyó informatikai fejlesztések 2003-ban újabb jelentős állomásukhoz érkeztek. A harminc éve működő vasúti fuvarokmány-feldolgozási és -számlázási rendszert ez év januárjában felváltotta a MÁV új, online feldolgozási rendszere.

A MÁV Rt. és a Mávinformatika Kft. által megvalósított, közel egymilliárdos beruházás eredményeként a fuvarokmányok díjszámfejtéshez és számlázáshoz szükséges adatait közel ötszáz állomáson, nyolcszáz számítógépes terminálon már a feladási állomásokon rögzítik. Az új rendszer segítségével kiküszöbölhetővé vált a fuvarlevelek összegyűjtését követő többszörös okmányrendezés és a központi adatrögzítést lehetővé tévő kódlapok kitöltése, mely nemcsak lassította a feldolgozást, hanem egyúttal gyakori hibaforrást is jelentett. A hálózati üzemmód nemcsak az alapadatok bevitelét decentralizálta, hanem a fuvarozási keretszerződések, kereskedelmi megállapodások feltéte-leinek szinte azonnali érvényesíthetőségét is lehetővé teszi azáltal, hogy az egyes fuvaroztatókra érvényes feltételeket a szerződéskötés után perceken belül a rendszer részévé lehet tenni.

Az új feldolgozási rendszer eleget tesz a fuvaroztatók igényének azzal, hogy a fuvarszámlákon a számlaösszeg megállapítására szolgáló adatokon kívül több, a megbízók számára fontos egyéb információkat is feltüntet. Ezek között a legfontosabb az ún. kötésszám, mely a megbízókat segíti a küldemény azonosításában. A rendszer új szolgáltatása lesz az a lehetőség, hogy egy megadott internetes felületen a fuvaroztatók saját ügyfél-azonosítójuk segítségével bekapcsolódhatnak a MÁV adatbázisába, s lehívhatják saját fuvarleveleik számítógépes képét, átvehetik a rájuk vonatkozó adatokat. A MÁV Rt. korábban már lehetővé tette, hogy a fuvaroztatók saját termináljaikkal kapcsolódjanak a számítógépes szállításirányítási rendszerhez (szir), s ezzel küldeményeik helyváltoztatását figyelemmel kísérhessék. Az új fuvarokmány-feldolgozási rendszerrel lehetővé válik, hogy a MÁV partnerei immár a pénzügyi-kereskedelmi kapcsolatrendszerben is naprakész információkhoz jussanak. A változással a MÁV Rt. jelentős lépést tett az Európai Unió néhány országában már bevezetés alatt álló "vasúti fuvarlevél nélküli" fuvarozás, az elektronikus fuvarlevélre való átállás irányába.

A MÁV Bevétel-ellenőrzési Igazgatósága a bevezetés előtt fuvaroztatói fórum keretében több száz partnerével ismertette meg az új rendszer üzembe helyezése után bekövetkező változásokat. Ezeket a megrendelők általában kedvezően fogadták. Kivételt az a módosítás jelentett, hogy a vasúti fuvarokmány eredeti példányát a vasút nem mellékeli a számlához.