Közel kilencvenmilliárd forintot fordít az idén a MÁV fejlesztésekre - hangzott el azon a tegnapi konferencián, melyre a vasúttársaság a beruházások kivitelezésére pályázó cégek képviselőit hívta meg. Mangel János fejlesztési főosztályvezető elmondta, hogy a 88,6 milliárd forintból 66,6 milliárd a korábban felvett állami és MÁV-hitel, a költségvetési forrás, illet-ve az EU-támogatás összege. Ezenkívül további 22 milliárd forintnyi hitel felvételét tervezi a MÁV.

Az idei fejlesztésre szánt öszszegből az árufuvarozásra 3,2 milliárd forintot, személyszállítási beruházásra 22,5 milliárdot költenek. A gépészeti üzletágnak szánt 13,4 milliárd forintot zömmel járműfelújításra, illetve beszerzésre fordítják, 6,1 milliárdot egyéb beruházásra szánnak, míg a legnagyobb összeget (43,4 milliárd) az infrastruktúra korszerűsítésére fordítja a MÁV. Az utóbbi tétel magában foglalja a pályafelújításokat, a biztosítóberendezések cseréjét, vasúti híd és gyalogos-felüljáró építését, illetve a schengeni határállomások kialakítását.

EIB-hitelből folytatódik a Budapest-Újszász-Szolnok vasútvonal rehabilitációja, és megkezdődik a Cegléd-Kiskunfélegyháza-Szeged vasútvonal korszerűsítése. A bejelentett ISPA-támogatások felhasználásával folytatódik a Budapest-Cegléd-Szolnok, a Budapest-Győr- Hegyeshalom (II. ütem) és a Zalalövő-Boba közötti vasútvonalak felújítása. Szintén ISPA-forrásból kezdődik meg az idén a Szolnok-Lökösháza vonalszakasz átépítése.

A korábban megkezdett járműbeszerzések, -felújítások mellett elsősorban a meglévő kocsipark szinten tartó felújítását kívánja elvégezni a MÁV. Az idén a villamosmotorvonat-program előkészítését indítják el. 2003-ban érkezik a 13 német gyártmányú dízel-ikermotorkocsi (Siemens-Desiro), s folyamatosan szállítják a megrendelt negyven orosz sínbuszt is.

Újabb EIB-hitel felhasználásával további jelentős pálya-korszerűsítési munkák kezdődhetnek meg 2004 és 2006 között. A kohéziós alap forrásai az uniós csatlakozást követően nyílnak meg az új tagállamok előtt. Tavaly megkezdődött a programok előkészítése, a pályázatok elbírálását követően 2004-től kezdődően évi 75 millió euró támogatás folyósítása várható, melyet a vasút-rehabilitációs munkákhoz használnak majd fel. (HÉ)