Azok az idők, amikor egy mobilkészüléket pusztán annak lényegi funkciója, a telefonálás lehetősége miatt értékesíteni lehetett, már régen elmúltak. Maroktelefonja ma már szinte mindenkinek van. A készülékeket gyártó társaságoknak így az elmúlt években olyan újszerű filozófiát kellett a termékeik köré építeni, ami a telefonok folyamatos váltogatására készteti a vásárlókat.

Ennek első és legkézenfekvőbb eszköze a technológiai paraméterek gyors ütemű javítása volt. A vezető gyártók évente megújuló termékcsaládjai mind nagyobb - de még mindig nem elégséges - akkumulátorkapacitással, egyre kisebb méretekkel jelentkeztek. A menüpontok folyamatosan bővültek, megjelentek a kifejezetten a fiatalabb generációt megcélzó, a csengőhangok, sms-funkciók széles választékát felvonultató készülékek. Ma már azonban ez is kevés. A telefonokat többszólamú csengőhangokkal, színes kijelzővel, kamerával szerelik, szerepük így egyre inkább a multimédiás felhasználás irányába tolódott el. A legújabb, az értékesítési lehetőségeket növelő fejlesztés a Forbes magazin összeállítása szerint a személyre szabott designnal rendelkező telefonok megjelenése lehet.

A finn Nokia már évekkel ezelőtt kísérletekbe kezdett: akkor a 6110-es telefonokat látták el színváltogatós előlapokkal. A Motorola tavaly áprilisban hozta forgalomba a kihívó v70-es szériát, a világ negyedik legnagyobb telefongyártójának számító Siemens pedig nemrég jelentette be a négy új készülékből álló Xelibri-sorozat piacra dobását. Az új telefonok a 200 és 400 dollár közötti ártartományban lesznek kaphatók, megjelenésüket pedig olyanra tervezték, hogy minden korábbinál karakterisztikusabban fejezzék ki tulajdonosaik ízlésvilágát.

Az elemzők véleménye szerint azonban a Motorola példájából kiindulva ezen készülékek bevételnövelő hatása csak közvetett lesz, azok iránt tömeges érdeklődésre a szakértők nem számítanak. A rajtuk keresztül a gyártókra vetülő figyelem azonban jótékony hatást gyakorolhat, mint ahogy történt az a Motorola esetében is. A v70-ből a jelentős sajtóvisszhang ellenére sem lett sikersztori, a kevésbé kirívó, de jóval praktikusabb v60-as sorozat eladási statisztikái azonban érezhetően javultak a megjelenést követően.

Amennyiben a telefongyártók tartani kívánják az idei évre vonatkozó ambiciózus terveiket, valamilyen csodafegyverre mindenképpen szükségük lesz. A piacvezető Nokia és Motorola cégek 2003-ban az értékesítés 10 százalékos növekedését valószínűsítik, így az újonnan eladott telefonok száma az év folyamán el kellene hogy érje a 440 milliót.