Szigorodnak jövőre a gépjárművek forgalomból való kivonására vonatkozó szabályok: a gyártóknak - többlépcsős szabályozás keretén belül - ingyenes visszavételi kötelezettséget írnak elő, míg a tulajdonosok csak akkor mentesülnek a súlyadó és a kötelező biztosítás fizetése alól, ha igazolják, hogy járművüket egy környezetvédelmi engedéllyel rendelkező autóbontóban vagy hulladékhasznosítónál hagyták. A 2002. július 1-je után forgalomba helyezett járművek kapcsán a gyártók kötelezettsége jövőre lépne életbe, de a régebbi autókra csak 2007. január 1-jétől terjesztik ki az előírásokat.
Jelenleg évente 100-120 ezer roncsautóval számolnak Magyarországon, ám a szám hamarosan másfélszeresére emelkedhet, mivel a szigorodó levegőtisztasági előírások miatt az elkövetkező években várhatóan tömegessé válik a kétütemű járművek - Trabantok, Wartburgok - kivonása a forgalomból. Bár 2001 óta az autótulajdonosoknak kötelező gondoskodniuk elöregedett járműveik ártalmatlanításáról, jelenleg csupán a roncsok 20 százaléka kerül autóbontókba, ahol a hasznosítható anyagokat és alkatrészeket kiszerelik, a maradékot pedig fémhulladékként öntödék dolgozzák fel, vagy lerakóba kerül.
A környezetvédelmi szempontok mellett a szabályozás szigorítását indokolja az EU- csatlakozás is. Egy 2000-es uniós direktíva értelmében a tagállamoknak 2002 tavaszára el kellett készítenie a Magyarországon is tervezett intézkedéseket, igaz, a jogszabályok egyelőre a tagállamok kevesebb mint felében készültek el. Brüsszel az autóroncsok kapcsán 2006-ra 85 százalékos újrahasznosítási arányt - ebből 80 százalék anyagában történő felhasználást - ír elő a tagállamoknak, s az arányokat 2015-re 95, illetve 85 százalékra kell emelni.
A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériumban (KVM) már folyik a szabályozás előkészítése. Kosaras Márta, a tárca főtanácsadója elmondta: várhatóan még az idén elkészül az a minisztériumi rendelet, amely a gyártók átvételi és hasznosítási kötelezettségét írná elő; ebben szabályoznák az átvételi igazolások kiadásának rendjét is, s a hulladékhasznosítást a környezetvédelmi felügyelőségek ellenőrizhetik majd. A gyártók szeretnék elérni, hogy csak akkor kelljen ingyen átvenniük a roncsokat, ha azokat előzetesen nem bontották meg, emellett gördülőképesek, és nincs bennük máshonnan származó hulladék. Jövő májusban csak a 2002. július 1-je után forgalomba helyezett járművek kapcsán lépne életbe a visszavételi kötelezettség, a régebbi autókra csak 2007. január 1-jétől terjesztik ki az előírásokat, addig a tulajdonosok felelnek az ártalmatlanításért. A Trabantok és Wartburgok esetén ezután is a jelenlegi helyzet marad érvényes, mivel a gyártók jogutód nélkül megszűntek, s az importáló felelőssége a magyar államra hárult át.
Még nem eldöntött, milyen módon szabályozzák, hogy a járműtulajdonosok csak a gyártó átvételi elismervényének bemutatásával mentesülhessenek a súlyadó és a kötelező biztosítás fizetése alól. Itt rögzítenék pontosan azt is, hogy a hasznosítás költsége kiket terheljen. "Bár a gyártók szeretnék, ha az állam - járművenként nyújtott működési támogatással - részt venne a fellelhető gyártóval vagy importőrrel rendelkező típusok hasznosításának finanszírozásában, ez a cégeket fogja terhelni. A gyártók új termékeik árába építhetik be költségeiket, ám Nyugat-Európában is eltérők a tapasztalatok, hogy a rendszer mely elemei önfinanszírozók, s összesen mekkora a hasznosítás költségvonzata" - vélekedett a KVM főtanácsadója.
A legnagyobb gondot a márkák többsége esetén a felelősségi kör meghatározása jelenti. Csak a Suzukit gyártják Magyarországon, így a többi márka esetén nem lehet közvetlenül a gyártókat kötelezni a roncsok visszavételére, a termékfelelősség itt az importőrt terheli. Ugyanakkor a típusok egy részének nincs kizárólagos importőre, s rengeteg kisvállalkozás foglalkozik használt autók behozatalával. "Némelyik nagy forgalmazó, például a Porsche Hungária fontolgatja, hogy maga szervezze meg az általa forgalmazott márkák visszagyűjtését. Ezzel szemben a kisebb piaci részesedéssel rendelkező cégeknek ez túl nagy fajlagos költséget jelentene, ezért az összefogásban kereshetik a megoldást" - mondta Lukács Pál, a Magyar Gépjárműipari Szövetség (MGSZ) ügyvezető igazgatója. Mindenesetre a szakmai szervezet, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületével (MGE) és a Hulladékhasznosítók Országos Egyesületével együttműködve, április végéig összeállít egy listát arról, hogy mely bontók, illetve hulladékhasznosítók vehetnének részt a hasznosításban. A roncsvisszavevő hálózattal a gyártók képviselői egyenként, vagy összefogva állapodhatnak majd meg.
Korábban felmerült az a lehetőség is, hogy a folyamat megszervezésére a forgalmazók közösen alakítsanak egy közhasznú szervezetet. Ez esetben a közhasznú társaság fizetné ki közvetlenül a bontóknak a visszavett járművek hasznosítási költségét, s ezt a szervezethez csatlakozó vállalatok befizetéseiből finanszírozná. Az érintett cégek egy része fontolgatja ezt a megoldást, de a költségek bizonytalansága miatt sokan egyelőre kiváró állásponton vannak, s csak akkor csatlakoznának kellő számban egy koordináló szervezethez, ha már a költségvonzatok is jobban látszanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.