BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Malév-ügy a legrosszabbkor

A cég átalakításának szinte legkritikusabb időpontjában jutott a PM pénteken arra az elhatározásra, hogy a Malév-vezetés leváltását javasolja. Az EU-csatlakozás után teljesen új körülmények közé kerülő légitársaság nagy hiteleket készül felvenni, rövidesen dönteni kell, csatlakozik-e globális légiszövetséghez, lépni kell a privatizációban. A felmentésre javasolt Váradi József vezérigazgató lapunknak cáfolta a neki címzett vádakat, a távozásra ítélt Huszty András elnök később nyilatkozik.

Lapunk információja szerint ma vagy holnap rendkívüli ülést tart a Malév gyakorlatilag ügyvezető igazgatósága, miután László Csaba pénzügyminiszter - pályáztatási hibákra hivatkozva - az egész testület felmentését kezdeményezte a főtulajdonos ÁPV Rt.-nél. A vagyonkezelő várhatóan csütörtökön rendkívüli közgyűlést hív össze, amelyen visszahívatja a testületet. A vezérigazgató leváltása az igazgatóság hatásköre, erre a lépésre ugyancsak hamarosan sor kerülhet. Huszty András elnök jelezte: tisztázni akarja a helyzetet az igazgatósággal, s addig nem nyilatkozik.

Megalapozatlannak tartja a hivatali idejére vonatkozó pénzügyminisztériumi állításokat a Malév vezérigazgatója. Váradi József lapunknak nyilatkozva egy a légitársaság helyzetét tovább nehezítő, üzletileg ártalmas, politikai célú beavatkozásként értékelte a pályáztatásról és a gépbeszerzésekről szóló vádakat.

Szakértők szerint soha roszszabb időben nem jöhetett volna a testület eltávolítása. A társaság - akárcsak a legtöbb légicég - hónapok óta visszaeső forgalomról panaszkodik, folyamatosan drágul az üzemanyag, az iraki háború miatt bizonytalanok a tavaszi-nyári kilátások, és több külföldi légitársaság is járatnyitásra készül Ferihegyről.

A Pénzügyminisztérium (PM) és a vagyonkezelő külön-külön vizsgálódott a légitársaság elmúlt éveinek gazdálkodása kapcsán. A PM szerint a tavaly nyáron elhatározott jogi audit pályáztatásakor az igazgatóság tagjai "nem megfelelően" jártak el. A pályáztatás módszerét javasló Tender-Co Kft. ugyanis túllépte hatáskörét, és saját ismeretségi köréből tolt előre cégeket. A kft. szerint Huszty András elnök "rábólintott" az ügyletre, az elnök cáfolja ezt. A győztes a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda volt, a PM szerint Kiss Elemér korábbi kancelláriaminiszter közbenjárására utaló jel nincs. Az ÁPV Rt. szerint a TU-154-es gépek és a Galileo helyfoglalási rendszerben való részesedés eladása előnytelen döntés volt, a tanácsadói szerződés visszamenőleges számlázást is lehetővé tett, az új irodabérleti szerződés megkötése és a regionális gépek beszerzése versenyeztetés nélkül zajlott le, a Lufthansával alapított karbantartó vegyesvállalatból pedig aránytalanul kevés osztalék érkezett a Malév számlájára.

"Két ponton érzem érintettnek magam a vizsgálatok nyomán, ám mindkettőt határozottan cáfolom" - mondta, majd kifejtette: a Bombardier-gépek beszerzése előtt a piac másik lehetséges beszállítójával, a brazil Embraer céggel is behatóan tárgyaltak. A nettó jövedelemértéket figyelembe véve a kanadai vállalat ajánlata előnyösebb volt, ezért választották ezt a céget.

Az irodabérleti ügylet megkötése előtt három lehetséges helyszínt is vizsgáltak, ám elhelyezkedés és bérleti díj tekintetében a IX. kerületi Lurdy Ház lett a befutó. Váradi szerint a régi infrastruktúra üzemeltetése ugyanolyan nagyságrendű (600 millió forint) költség lett volna három év alatt, mint a mostani új helyiségeké. Új elemként az új irodabútorokra költött 350 millió forint jelent meg, de ez a régi irodákban is esedékes lett volna - fűzte hozzá.

A vezérigazgató szerint négy olyan tényező is van, ami miatt súlyos hiba lenne megbontani az igazgatóságot. Az első az, hogy az iraki háború, a mind drágább üzemanyag és a visszaeső kereslet miatt folyamatos, jól megtervezett válságmenedzselés zajlik a cégnél, kidolgozott részprogramokkal. Ennek irányítása rendkívüli rugalmasságot, sokszor azonnali beavatkozást követel. Váradi szerint a finanszírozási gondokat is súlyosbítja a botrány, hiszen az EIB-kölcsön most már kérdésessé válhat. "Hiteles stratégiát vázoltunk a kölcsönügylet előkészítése idején, a most eltávolítani akart menedzsment is egyfajta biztosíték volt ehhez" - mondta. A harmadik pontként szólt a szövetségesi rendszerbe való integrálódásról. Úgy látja, a most kialakult helyzet nyomán megtörhet a hitele a cégnek, s így nem lesz vonzó egyetlen globális hálózatnak sem. A hitelvesztés eltolja a cégtől a pénzügyi vagy szakmai befektetőket is, ezért a negyedik tényező, a privatizáció soha nem látott távlatokba kerülhet - vélte Váradi József.

A vezérigazgató éppen két éve dolgozik a légitársaságnál, részt vett a háromévesre tervezett átalakítási program kidolgozásban és beindításában. Az elmúlt két üzleti évben jelentősen csökkent a cég vesztesége, szigorúbb költséggazdálkodás kezdődött, beindult a Malév Express leányvállalat, néhány járatot bezártak, több újat nyitottak, és rugalmasabb árpolitikát vezettek be. Hároméves kereskedelmi egyezményt kötöttek a KLM-mel, ez a megállapodás a tervek szerint közel viheti a céget az egyik globális légiszövetséghez, vélhetően a SkyTeamhez, amely nemrégiben hivatalosan is tárgyalásokat kezdett a holland társasággal. Folyamatosan megújul a Malév gépparkja, a 2005 tavaszáig érkező 18 darab új Boeing lízingügylete - a lízingcég szerint is - 15 százalékkal kisebb terhet jelent a listaárhoz képest.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.