Bár a hulladékok kötelező hasznosítási arányának fokozatos emelése az újrahasznosítási piac bővülését valószínűsíti, a tisztázatlan üzleti és jogszabályi viszonyok sokszor hátráltatják a feldolgozókapacitások növelését. Hasonló nehézségeket okoz, hogy a hulladékokból előállított úgynevezett másodlagos nyersanyagok ára sokszor magasabb az elsődlegesen előállított termékekénél, ezért a gazdasági szereplők a kormányzattól várnak segítséget a piacra jutás megkönnyítése érdekében, s a HOE néhány hete nyújtotta be az erre vonatkozó előterjesztését a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), valamint a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) részére.
"Az újrahasznosítási célok elérését megkönnyítheti, s a hazai környezetvédelmi háttéripar fejlődését segítheti, ha a hulladékokból előállított termékek értékesítését adózási könnyítésekkel, vagy a közbeszerzési preferenciákkal segítik" - fejtette ki Balatoni Henrik, a HOE elnöke. A szervezet előterjesztése szerint a lehetséges alternatívák között szerepel, hogy az újrahasznosított termékeket kedvezményes áfakörbe sorolják, vagy az adórendszerben más területeken alkalmazott közvetlen támogatási formákat erre a körre is kiterjesszék s őrizzék meg 2004 után is, az EU által megengedett módon. A szervezet másik javaslata, hogy a közbeszerzések során részesítsék előnyben azokat a pályázókat, akik több hasznosított hulladékot szándékoznak felhasználni, vagy írják elő kötelezően, hogy az egyes munkák során milyen arányban kell másodlagos nyersanyagokat felhasználni.
Az építési és bontási, valamint a bányászati hulladék anyagok, az erőművi pernyék és kohósalakok újrahasznosítását - elsősorban az útépítések területén - hasonló módon segítené a jövőben a GKM is. Erős György, a tárca miniszteri biztosa elmondta: a tárca a KVM-mel együtt előkészítette egy közhasznú társaság megalakítását, amely oly módon segítené elő a másodlagos nyersanyagok hasznosítását, hogy a lerakott és keletkező hulladékvagyont fajtánként felmérné, másrészt a konkrét beruházások esetén a megrendelőknek - Nemzeti Autópálya Rt., közútkezelő kht.-k, önkormányzatok - javaslatokat tenne a hulladékok felhasználására, továbbá a műszaki és jogi szabályozás módosítását is kezdeményezhetné. Erős György szerint a megrendelők érdekeltségét a közbeszerzési pályázatok kapcsán a HOE által javasolt módokon lehetne megteremteni. A miniszteri biztos szerint a felálló kht. egyelőre az építési és bányászati hulladék anyagokból, valamint az erőművi pernyékből és kohósalakból keletkező hulladékvagyon felszámolását segítené, de működésbe hozásával párhuzamosan "el lehet kezdeni vizsgálni, hogy a rendszer kiterjeszthető-e a gumi-, az üveg- és a műanyaghulladék hasznosítására is". Erre példa lehet a műanyaghulladékokból gyártott zajvédő falelemek előállítása. Ezek értékesítése az elsődleges nyersanyagból készített termékek árelőnye miatt ma nehézkes, miközben a Magyarországon keletkező évi 180 ezer tonna műanyaghulladékból jelenleg csupán 25-30 ezer tonnát hasznosítanak.
Mindenesetre a hulladékok újrahasznosításával foglalkozó cégek forgalma az elmúlt években a begyűjtési és értékesítési nehézségek, valamint a - például a termékdíj alóli mentesség mértéke kapcsán kialakult - jogszabályi bizonytalanságok ellenére is évi 300-400 milliárd forint közé emelkedett. A piacon 16-18 nagyobb - évi 1-10 milliárd forintos forgalmú -, valamint 800-1000 kisebb vállalkozás működik. A piac további bővülését valószínűsíti, hogy az országos hulladékgazdálkodási terv és az EU elvárásai értelmében a hulladékok újrahasznosításának arányát a jelenlegi 15-20 százalékról 2010-re átlagosan 50-re kell növelni. A papír-, illetve a vas- és acélhulladék feldolgozására már most is elegendő ipari kapacitás van, emellett az utóbbi időben a legtöbb tőke a műanyaghulladék hasznosításának területére érkezett. Ugyanakkor az üveghulladék feldolgozása azt követően nehéz helyzetbe került, hogy Magyarországon megszűnt a színes üvegek gyártása. A használt akkumulátorokat Szlovéniába, Ausztriába és Csehországba exportálják hasznosítás céljából, ezzel szemben az elektronikai hulladék és a roncsautók hasznosítása még szabályozásra vár, az erre vonatkozó uniós direktívák átvétele még nem történt meg.
A hasznosításhoz szükséges újragyűjtés megszervezése céljából a piaci szereplők több területen saját közhasznú társaságo(ka)t hoztak létre. Két kht. foglalkozik az akkumulátorok újragyűjtésével, és megalakult egy a gumihulladék újrahasznosítására is. Az Öko-Pannon Kht. mellett nemrég egy második közhasznú szervezet is megkezdte tevékenységét a csomagolási hulladékok újrahasznosítása területén. Az Öko-Pannon az idén 1 millió lakost vonna be a szelektív hulladékgyűjtésbe, ami a hasznosító cégeknek is jelentős megrendeléseket eredményezhet.
Szakértők szerint a piac jelenleg az újrafelosztás időszakát éli. Egyszerre vannak jelen a régi állami cégekből átalakított és privatizált vállalatok, valamint a külföldi cégek által alapított, vagy megvásárolt vállalatok. Mindenesetre a legnagyobb, hulladékfeldolgozással foglalkozó, nyugat-európai cégek többsége már jelen van Magyarországon, s saját leányvállalatok létrehozásával jelentős részt hasítottak ki maguknak a hazai piacból. Arra vonatkozólag nincsenek pontos adatok, hogy összességében eddig mennyi külföldi tőke érkezett a területre, mivel a letelepedő külföldi cégek többsége meglehetősen alacsony alaptőkével hozza létre magyarországi vállalkozásait, ám ezt követően általában jelentős fejlesztéseket hajtanak végre.
A tőkeerős nyugati cégek térnyerése a piaci verseny erősödéséhez vezetett: a piac újrafelosztásáért folytatott versenyben a vállalkozások többsége egyre magasabb színvonalon és egyre olcsóbban kínálja szolgáltatásait. Szakértők szerint a nagyobb tartalékokkal rendelkező vállalatok egy része piaci részesedése növelése érdekében átmenetileg a veszteséges működést is vállalja, azonban a kevésbé tőkeerős vállalkozások ebben a helyzetben sokszor nem képesek megfelni a kiélezett verseny követelményeinek.
Jelentős változások várhatók a kommunális hulladékok begyűjtésével, szállításával és lerakásával foglalkozó cégek piacán is, ahol 10-12 nagyobb vállalat mellett jelenleg számtalan kisebb vállalkozás tevékenykedik. A cégek önkormányzati megbízás alapján kötelező közszolgálati feladatokat látnak el. Ez egyrészt azzal jár, ha valaki megszerez egy megbízást, akkor nagy valószínűséggel évekig biztos munkára számíthat, másfelől a területre csak korlátozottan jellemzők a piaci viszonyok, mivel a megrendelők köre meghatározott. A változást a települési hulladéklerakók fokozatos felszámolása és a komplex regionális hulladékkezelő rendszerek létrehozása okozza, amelynek következtében - szakértők szerint - jelentős koncentráció következhet be a területen. Ennek eredményeképpen számos kisvállalkozás kiszorulhat a piacról, igaz, ezzel párhuzamosan a kommunális hulladékok ártalmatlanítása a környezetet lényegesen kevésbé megterhelő módon mehet végbe.
Más a helyzet a hulladékgazdálkodás másik nagy szegmense, a veszélyes hulladékok ártalmatlanítása területén, ahol a piaci szereplők új üzleti lehetőségekre, de emellett a verseny erősödésére és bezárásokra készülnek. Jelenleg mintegy 50 veszélyeshulladék-égető működik Magyarországon, amelyek együttesen évi 100 ezer tonna veszélyes hulladékot ártalmatlanítanak. A nagyobb létesítmények száma 8-10, amelyek mellett több tucat kisebb - kórházi vagy üzemi - égető üzemel. Ugyanakkor kérdéses, ezek közül egyáltalán mennyi tud majd megfelelni a szigorodó működési feltételeknek. A legnagyobb létesítmények - Dorog, Győr - már most is megfelelnek a 2005-től életbe lépő uniós előírásoknak, de a kisebb kapacitású veszélyeshulladék-ártalmatlanítók többségét teljesen át kell alakítani, vagy be kell zárni a határidőig. Sok esetben az utóbbit valószínűsíti, hogy a kisebb létesítmények esetén a fajlagos beruházási költségek magasabbak, s gyakran az üzemek felépítése sem teszi lehetővé az átalakítást. Az égetők számának csökkenése megszüntetheti a jelenlegi kapacitásfelesleget, sőt akár kapacitáshiány is előállhat a területen.
Pedig az üzleti lehetőségek 2004 után várhatóan bővülnek. "Az uniós csatlakozást követően várhatóan Magyarországon is szigorúbban érvényesülnek a hulladékkezelési törvények, azaz a veszélyes hulladékok nagyobb hányada kerülhet megfelelő módon ártalmatlanításra. Emellett új megrendelések érkezhetnek Szlovákiából, ahol a magyarországinál fejletlenebb a környezetvédelmi háttéripar" - vélekedett Lágler Katalin, a dorogi Onyx Magyarország Kft. ügyvezetője. Ezzel szemben a Magyarországhoz közel eső német és osztrák égetők jelentette konkurencia erősebbé válhat, igaz - meghatározott feltételek mellett -, most is van lehetőség a veszélyes hulladékok ártalmatlanítási célú exportjára. Egyelőre vita folyik arról is, engedélyezzék-e a cementgyárakban bizonyos veszélyes hulladékok égetését, ami szintén meghatározó mértékben befolyásolhatja a piaci szereplők további lépéseit, igaz, a kérdés a nyugat-európai országok többségében sem dőlt még el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.