BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fedélzeti kényeztetők

Bármennyire is nehéz időket élnek át manapság a légitársaságok, továbbra sem adják alább a fedélzeti ellátásban. A felső kategóriájú utasoknál biztosan nem. Menüjük manapság egyre gazdagabb és a korábbiaknál is jobban figyelembe veszi a globális világ eltérő nemzeti, vallási és étkezési tényezőit. Egyesek szerint exkluzivitásban és kiszolgálási standardokban a fedélzeti étkeztetés és az egyéb kényeztetés vetekszik a legjobb földi éttermekével.

Az első egyentálcát még 1919-ben kapták meg az utasok, a szakma azóta beszél szervezett fedélzeti ellátásról. Azóta természetesen óriásit változott a szerviz. Műanyag tálcák ugyan most is vannak, de az étkészlet többi eleme sok cégnél porcelán és az evőeszközök egy része fémből készült, a szalvéta sok helyütt damaszt.

Évek óta bevezették a nyomtatott, színes menülapot, ennek olvasgatása ugyancsak étvágygerjesztő. A felszolgálás előtt meleg törlőkendőt hoznak, s ez is teljesen elfogadott a különböző üzleti és első osztályokon. Egyes cégek bevezették az önkiszolgáló minibár rendszert a Boeingek jumbo változatánál. Ez egy kis sarok, ahol néhány ital és némi rágcsálni való választható, amíg a gép áll vagy már elérte az utazómagasságot.

S az ételek? "Jobb helyeken" régen a múltté a gumicsirke vagy az egyenfasírt, vagy a pörkölt, kötelező a vegetáriánus menü és a 4-6 féle rövidital, bor, üdítőital, továbbá diabetikus édesség. Tengeri konyhával bíró országok légitársaságainál teljesen bevett, hogy a menüben rendszeresen halat, rákot vagy más tengeri finomságot kínálnak. Az Austrian Airlines külön légi ételekre specializálódott szakácscsoportot alkalmaz a hosszú távú járatok jobb kiszolgálása érdekében.

Az utaskísérők sokkal jobb körülmények között dolgozhatnak, mint hatvan-hetven éve. Megjelent a mikrohullámú sütő, a vízforraló és a kávéfőző. A széles törzsű gépeken szélesebb a felszolgálófolyosó, és a zsúrkocsik is stabilabbak, mint néhány évtizeddel ezelőtt.

A százéves polgári repüléstörténetben viszonylag újnak számít a fedélzeti szórakoztatás, illetve az elektronikai szolgáltatás, ám ezek az ágazatok az étkeztetésnél is gyorsabban fejlődnek. Nagyon sok légitársaságnál lehet már telefonálni a fedélzetről, akár úgy is, hogy leemeljük az előttünk lévő ülés háttámlájáról a készüléket. Saját mobilkészülékről azonban még nem tehetjük meg ugyanezt. Az internetezés azonban már megoldott, legutóbb a British Airways és a Lufthansa is bevezette, nemsokára több más társaság is hasonlóan cselekszik. Manapság már a turistaosztályon is legalább nyolc tévécsatorna közül választhatunk, az üzleti osztályokon 12-18 csatornát kínálnak, sőt bizonyos vállalatok a fizetős videocsatornákat is "föltelepítették" a fedélzetre. Képernyő sok helyütt minden utasnak külön jár, az első osztályon általános lett a karfából kihajtható változat.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.