Brit művészet 1996-2002
A micro/macro című kiállítás 20 jeles brit művészt mutat be, akik az utóbbi hét évben - egyebek között a nagy port kavaró, Európában és a tengerentúlon is bemutatott Sensation című vándorkiállítással - váltak ismertté. A kissé nagyra törő cím ellenére a kiállítás üde szigetként hat az utóbbi időben vérszegény magyar kortárs művészet fővárosi szentélyében. A Műcsarnok főigazgatójának, Fabényi Júliának, valamint Caroline Douglasnek, a British Council londoni vizuális művészeti főmunkatársának közös válogatómunkája során elsősorban azokra a művekre koncentráltak, melyek a művész és a körülötte álló világ viszonyára reflektálnak. Csupa friss művel találkozhat a látogató a Budapesti Tavaszi Fesztivál legnagyobb kortárs művészeti programján. A kiállítás megtekinthető a Műcsarnokban, 2003. június 1-jéig.
Díjazottak a Ludwig Múzeumban
A Strabag az idén hetedik alkalommal hirdette meg festészeti díjának pályázatát. A 73 jelentkező közül az egymillió forintos fődíjat a zsűri egyhangúlag Győrffy Lászlónak ítélte oda, míg a négy, egyenként 400 000 forintos alkotói támogatást Csiszért Zsuzsi, Ernszt András, Oláh Mátyás László, valamint Páll Tibor Krisztián kapta. A hazai képzőművészeti közélet legmagasabb összdíjazású pályázatának kiállítását végigjárva átfogó képet alkothatunk a fiatal képzőművészeinket foglalkoztató aktuális kérdésekről: a digitalizált képalkotás művészi lehetőségeiről, valamint a kommersz kontra elitművészet között egyre inkább elmosódó határvonalakról. A kiállítás megtekinthető 2003. április 20-áig a budai várban, a Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeumban.
Absztrakt utak Ausztriában: 1900-2000
Bécs és Budapest között utazva néha érdemes megszakítani az utazást Győrben. A hangulatos barokk város nemcsak a turistákat, hanem az átutazókat is évek óta remek kiállításokkal csalogatja. A győri művészeti múzeumban ezekben a napokban egy az osztrák képzőművészet XX. századi absztrakt irányzatait összefoglaló kiállítást láthatnak az érdeklődők. A bécsi iparművészeti egyetem és a győri képtár együttműködéséből született tárlat a méltán nevezetes Wiener Werkstätte két kiemelkedő mesterétől, Josef Hoffmanntól és Kolo Mosertől indulva mutatja be az absztrakt formateremtés szinte minden jelentős irányzatát az osztrák képzőművészetben. A reprezentatív anyagot és a rengeteg ismeretlen nevet látva a látogató talán azon is elgondolkodik: vajon nyugati szomszédaink ugyanolyan felszínesen ismerhetik művészetünket, mint mi az övékét? A kiállítás megtekinthető a Győri Városi Művészeti Múzeumban, 2003. május 18-áig. (KG)
Bolond szél fúj
A hóbortos diáklány szerelmi cselszövései végre DVD-n is, habár? Aki akarta, már a vászon előtt megleste csodálatos szemét. Nem hiába lett ez a mű a tavalyi esztendő legmeglepőbb alkotása, természetesen csak az Amelie csodálatos élete után (a két műben csak annyi a közös, hogy a gyönyörű, őzikeszemű Audrey Tautou játszik bennük). Azt mondják, szerelem ellen nincs orvosság, és még azt is állítják sokan, hogy szerelem, bolondság? Nos, e két alaptételre épül Laetitia Colombani elsőfilmes rendezőnő meséje. A kezdet mindig rózsaszín, a rózsahegyek azonban nem érnek mindig célba. Ekkor lép közbe az álmodozás: bár semmi alapja nincs, az álomvilág olyan szép, hogy ennek nem lehet ellenállni. Azaz el kell érni azt, ami az álomvilágban olyannyira édesnek és valósnak látszik? bármi áron! A lány azonban túl messzire megy, szerelméért való bolondulása már-már idegesítő. Sőt: azzal, hogy kizárólag a saját álmai alapján elképzelt világában képes élni, csaknem szétzúzza az imádott férfiú házasságát? A filmet Audrey Tautou személyisége, hitelesen játszott naivitása teszi érdekessé. Bár rajongását csak hajszál választja el az őrültségtől, az ő interpretálásában ez a mese a tragikus fordulatok ellenére néhol elképesztően mulatságos. (Az extrák között érdemes megtekinteni a két alternatív befejezést.)
A kismenő és a nagy lehetőség
Steven Brill munkája egy filmtörténeti klasszikus, a Váratlan örökség remake-je. Az Oscar-díjas alkotást nem megszégyenítve, de sok-sok fricskát szórva minden létező fényűzésre készült el a mű, amely a rendező nem éppen legremekebb produkciója. A Kerge kacsa három részén és a Nehézfiúkon edződött Brill persze mindig is a vidámabb oldaláról szemlélte a világot és benne az olyan szerencsés vagy éppen szerencsétlen alakokat, mint Deeds (Adam Sandler). Nos, ezt a kisvárosi pizzás srácot, aki idétlen versikéivel színesíti a település egyetlen éttermének életét, egy nap váratlan csapás éri: váratlan, mert sohasem számított vagyonra, utazásra és olyan nőre, mint Winona Ryder. Csapás, mert szerencsétlenségére nem megy minden simán? A film persze a maga módján roppan mulatságos is tud lenni, ha mi is követjük a rendező életszemléletét, és nevetünk más esetlenségén. (TA)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.