BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sokan vesznek sikervállalkozást

A franchise által képviselt üzleti modell egyre nagyobb szerepet játszik a fejlett piacgazdaságokban. A sikeres üzleti modellek értékesítése nemzetgazdasági szinten növeli a hatékonyságot, a kisvállalkozásoknak pedig komoly lehetőséget jelent - mutatják angolszász példák. A franchise jelentőségét a magyar támogatási rendszer is részben már felismerte.

A franchise mint üzleti modell a nemzetgazdaságok egyre alapvetőbb elemévé kezd válni az angolszász világban, és terjedése megfigyelhető Európa keleti felén is. A sikeres üzleti modellek adásvétele csökkenti az újonnan létrejövő vállalkozások kockázatait, növeli a túlélés esélyét. Ennek tudható be, hogy a franchise vonzó a némi megtakarítással rendelkező, kisvállalkozást indítani szándékozó állampolgárok, a kockázati tőkések, az üzleti tanácsadók és az állam számára is. A Nagy-Britanniában működő néhány száz rendszergazda és több tíz ezer, hozzájuk csatlakozó franchise-átvevő tavaly együttesen mintegy 10 milliárd fontnyi árbevételt generált, ami a nemzeti össztermék 4 százalékának felel meg - fogalmazott Brian Smart, a Brit Franchise-szövetség (BFA) ügyvezetője a londoni nemzetközi szakkiállítás és konferencia megnyitóján. Az évről évre megrendezett szakmai fórum látogatói többségében az egyszeri, néhány tízezer fontos befektetést kereső magánszemélyek, akik egy sikeres üzleti modell és a megvalósításhoz kapcsolódó folyamatos tanácsadás megvásárlásával igyekeznek maguk és családjuk számára biztos egzisztenciát jelentő kisvállakozást alapítani. A kiállítás ilyenformán ötletbörzének is tekinthető, amelyen a nagy, jól ismert láncolatok mellett az új ötletekre épülő, kicsi, de sikeres cégek is megtalálhatók. A kiállítók, ha új partnerre találnak, az addig összegyűjtött tapasztalatok ellenében jelentős bevételre tehetnek szert, hálózatuk pedig saját forrás- és hitelfelhasználás nélkül is épül, márkanevük terjed.

A franchise globális rendszerré válását számos üzleti tanácsadó és finanszírozó társaság is felismerte, az ilyen szempontból egyik legfejlettebbnek számító brit piacon ma már életképes üzleti tervet és tekintélyes franchise-átadó partnert bemutató új cég jelentős tőkeforrást és a kockázatokat tovább mérséklő tanácsadói szolgáltatásokat is igényelhet. A franchise-szolgáltatások területén a HSBC és a Bank of Scotland mutatkozott a legerősebbnek. A franchise mint üzleti modell azonban tágabb értelemben is kínál lehetőségeket. Az állam és az üzleti szféra együttműködésével létrejövő magánfinanszírozású közérdekű projektek (PPP) kapcsán is juthat szerep az előzetes tapasztalatok rendszerezett megvásárlásának - emeli ki a Világgazdaságnak adott nyilatkozatában Angela Bachfeld, a FranFind tanácsadó cég igazgatója, példaként említve, hogy az állami franchise-tanácsadás is franchise-formában működik a szigetországban.

A szakmai fórumon bemutatkozó üzleti ötletek a melegszendvics-automaták országos hálózatának üzemeltetésétől, a textíltisztító vagy falfirka-letakarító szolgáltatáson át a reklámtáblák, illetve ajándéktárgyak készítéséig terjed. Az átadó ezekben az esetekben általában a saját maga által kifejlesztett automatákat, vegyszereket, gyártóberendezéseket is eladja a vásárlónak. Egy ilyen alapokon álló átlagos kisvállalkozás elindításának a költsége forintra átszámítva eléri a nyolcmilliót, amelynek felét az átvevő a know-how-ért fizeti, amivel aztán vélhetően jelentősen csökkenhet az üzletmenet kockázata.

Magyarországon a franchise aránya a kiskereskedelmi forgalom 5-6 százalékára tehető. Nyugat-európában ez az arány 15 és 25 százalék közötti, az Egyesült Államokban pedig eléri a 40 százalékot is. Ennek megfelelően ott a támogatási rendszer is igen kiterjedt, a közvetlen kkv-támogatásoktól az összetett banki hitelkonstrukciókig terjed.

Magyarországon az ilyen rendszerben működő több ezer cég összesen közel 100 ezer főt foglalkoztat, és a beszállítói kört is figyelembe véve további legalább 50 ezer állás adódik - derül ki a Magyar Franchise Szövetség adataiból. A cseh és lengyel piacon ez a vállalkozási forma korántsem honosodott meg ilyen mélyen, Magyarországon a további fejlődéshez az is hozzájárult, hogy a Széchenyi-terv milliárdos nagyságrendű támogatásban részesítette az ágazatot, és további lehetőségeket vázol, hogy a franchise a nemzeti fejlesztési tervben is tételesen szerepel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.