A szokatlanul hideg április nehéz helyzetbe hozhatja a Mol Rt.-t, miután a kemény tél egyébként is a szokásosnál jobban igénybe vette a gázvezetékeket és a tározókat. A napi csúcsigények folyamatosan, évről évre egyébként is növekednek. Ennek ellenére szinte kizárt, hogy a lakosságnál gázkorlátozást kell bevezetni, a jelenlegi fogyasztás még fedezhető az import- és a hazai kitermelésből, úgyhogy a tárolókhoz nem kell nyúlni - mondta Felkai György kommunikációs igazgató. A gázrendszer kapacitása napi 90 millió köbméter körül mozog, ehhez képest január közepén 87 millió köbméteres csúcsfogyasztást regisztráltak.
A Mol vezetői több alkalommal is jelezték: a gáztározók kapacitásának bővítése, egy harmadik importbetáplálási pont kialakítása és a vezetékhálózat fejlesztése elkerülhetetlen a hosszú távú ellátásbiztonság garantálása érdekében. Szemmelveisz Zoltán, a Mol Rt. gázüzletág-igazgatója korábban közölte: 2005 és 2010 között 300-425 milliárd forintnyi beruházásra volna szükség.
Ezeknek a beruházásoknak ma nincs meg a fedezete a gázárakban, s nem volt meg az elmúlt években sem - mondta Varró László, a Magyar Energia Hivatal vezető közgazdásza. Ez vezetett oda, hogy a magyar energiarendszer leggyengébb pontja épp a földgázrendszer lett, miközben a tüzelőanyagok oldalán a gáznak több mint 40 százalékos a piaci részesedése. Európában csak Hollandiában ilyen magas. A torz árrendszerből eredően ma egy családi ház fűtése fele- annyiba kerül gázzal, mint bármely más alternatív fűtőanyaggal, ami a felhasználás további növekedését vetíti előre. Az úgynevezett kiegyenlítő fogyasztók gázellátását jelenleg kénytelen korlátozni a Mol Rt. Ennek a lehetőségét az érintett felhasználók a Mollal kötött szerződésben vállalják, ezért évente körülbelül 14 milliárd forintnyi árkedvezményt ad az olajtársaság - tudtuk meg az energiahivatalban.
Azt egészen pontosan nem lehet megmondani, hogy a gázüzlet mely területén mennyi pénz hiányzik, miután a szállítás, a tárolás és a kereskedelem egyelőre nincs szétválasztva a Mol Rt.-nél. Varró László szerint az importárak miatt köbméterenként 10, a rendszer beruházási igényeiből adódóan 4 forint körüli hiány mutatkozik az árakban, vagyis 13-15 forint körüli áremelés volna indokolható a költségeket tekintve.
A helyzet az új gáztörvény, és az ezzel együtt életbe lépő gázárszabályozás révén rendeződhet. Ágazati szakértők azonban megjegyzik, hogy az árszabályozás szerint a Molnak ma is meg kellene kapnia indokolt költségeit, csakhogy az ármegállapításkor a szabályozást nem érvényesítik. Vagyis az új szabályozás csak akkor jelent majd megoldást, ha azt az árhatósági jogkört gyakorló gazdasági minisztérium be is tartja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.