Jövő év augusztusától fokozatosan szigorodó környezetvédelmi előírások bevezetésére kell számítania az elektronikai berendezések magyarországi gyártóinak és forgalmazóinak. A tervek szerint ekkorra készítik ugyanis el a hazai jogszabályalkotók azokat az előírásokat, amelyek meghatározzák, hogy a forgalomba hozott termékekből keletkező hulladékokat milyen arányban kell hasznosítani. A szabályozás oka kettős: erre kötelezi az országot EU, de a probléma hosszú távon egyébként sem megkerülhető, mivel a felmérések szerint Magyarországon évente ma már legkevesebb 100-150 ezer PC és 20-30 ezer monitor, valamint milliós nagyságrendű mobiltelefon kerül ki a forgalomból. Az elektronikai szemét egyelőre csak 4 százalékát teszi ki a háztartási hulladékoknak, ám mennyisége folyamatosan növekszik.
Hasonló tendencia jellemzi a többi európai államot is, s az elektronikai berendezésekből keletkező, lerakókba kerülő hulladék mennyiségének csökkentése érdekében az EU az idén februárban egy új direktívát adott ki a tagállamoknak. Ebben 2006-tól termékcsoportonként 70-80 százalékos hasznosítást ír elő, amelynek költségét és felelősségét a gyártókra és forgalmazóra hárítja át.
"Az EU valójában két irányelvet adott ki februárban. Az elsőben a közösség a tagállamoknak 2006-től megtiltja, hogy a területükön tevékenykedő cégek elektronikai termékeikbe ólmot, higanyt, kadmiumot vagy brómozott égésgátló műanyagokat építhessenek be. A rendelkezés megelőző jellegű, ugyanis a felsorolt veszélyes anyagok gyártásból történő kiiktatásával a későbbi hasznosítás egyszerűbbé válik" - fejtette ki kérdésünkre Markó Csaba, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) főosztályvezető-helyettese.
A második irányelv mondja ki a hasznosítási kötelezettséget és állapítja meg a gyártók felelősségét. Ez a háztartási eszközök esetén előírja, hogy a tagállamoknak 2006-ra fejenként évente legkevesebb 4 kilogramm hulladékot kell begyűjteni, emellett az egyes termékcsoportok esetén konkrét hasznosítási kötelezettségeket is előír. A legmagasabb, 80 százalékos hasznosítási kötelezettség a nagy háztartási eszközökre (hűtőgépek, mosógépek stb.), a különféle automatákra, valamint a gázkisüléses lámpákra vonatkozik. A számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai termékek esetén 75, a kis háztartási gépek, a világítóberendezések (kivéve az izzószálas égők), az elektrotechnikai eszközök, a játék-, sport- és szabadidős eszközök, továbbá a különféle mérő- és ellenőrző berendezések esetén 70 százalékos a kötelező hasznosítási arány. Ezen belül a direktíva az egyes termékcsoportok esetén 50-75 százalékos alkatrészenkénti újrahasználatot vagy anyagában történő hasznosítást ír elő kötelezően.
A februári direktíva nem kis kihívást jelent a tagállamok részére sem. Görög- és Írország már az előkészítés során jelezte, hogy nem tudja időben teljesíteni a kötelezettségeket, így a közösség a két tag részére végül két év átmeneti mentességet biztosított. Hasonló helyzet állhat elő a 2004-ben csatlakozó tíz ország esetében is, amelyek többségében még gyerekcipőben jár a hulladékok hasznosítása. "A problémát Brüsszelben is érzékelik, ezért könnyen lehet, hogy a 2004-ben csatlakozó államoknak egységes haladékot biztosítanak, s ennek kapcsán a kétéves átmeneti időszak elérése tűnik a legreálisabbnak" - vélekedett Markó Csaba. Az átmeneti mentesség mellett szól, hogy a felsorolt termékcsoportok közül Magyarországon egyelőre csupán a hűtőgépek hasznosítása folyik ipari szinten, s az országban keletkező évi 120-130 ezer tonna elektronikai berendezési hulladékból mindössze 10 ezer tonnát dolgoznak fel.
A hazai szabályozási tervek még nem véglegesek, de a felelősségi rendszer, valamint a főbb hasznosítási rendelkezések várhatóan egy kormányrendeletben, míg a konkrét technikai előírások egy szakminiszteri rendeletben kerülnek szabályozásra. A rendeletekben a gyártóknak visszavételi kötelezettséget, valamint évente emelkedő hasznosítási kötelezettséget írnának majd elő, hogy a megadott határidőig fokozatosan elérhetők legyenek az uniós előírások. Ezek teljesítése teljes mértékben a cégekre hárul. Egyes - főleg speciálisabb - termékcsoportok esetén lehet, hogy a cégek egyéni megoldásokat keresnek majd, míg más eszközök begyűjtése kapcsán érdemesebb lehet közös szervezeteket alakítani a begyűjtés és a hasznosítás megszervezésére.
Az ellenőrzést az állami szervek végzik majd, s a kötelezettségeket nem teljesítő cégeknek szankcióra kell számítani. Szóba jöhet egyszerű bírság is, míg súlyosabb esetekben várhatóan egyszerűen bevonják majd az érintettek működési engedélyét. "Mindenesetre a követelményeket úgy kell megállapítani, hogy azok teljesítése a gazdaság szempontjából is fenntartható legyen, s egyetlen szektor működőképességét se veszélyeztesse" - tette hozzá a KVM főosztályvezető-helyettese. Az bizonyos, hogy a majdani előírások teljesítéséhez a begyűjtés megszervezése mellett jelentősen növelni kell a magyarországi hasznosító kapacitásokat. Ez jelentős beruházásokat igényelhet a piaci szereplők részéről, ráadásul viszonylag gyors megtérülést csak azon - így a számítástechnikai - termékek esetén lehet remélni, amelyekben nem vagy csak alig van veszélyes anyag, másrészt jelentős mennyiségben tartalmaznak olyan anyagokat, például színes-, vagy nemesfémeket, amelyeket érdemes kinyerni. Más, főként a kisebb mennyiségben előállított termékek esetén a fajlagos költségek túl magasak lehetnek a piaci szereplőknek, ezért több hulladéktípus hasznosítása kapcsán valószínűleg a beruházásokat segítő állami támogatásokra is szükség lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.