Néhány évvel jár Magyarország előtt a szelektív hulladékgyűjtés, valamint a begyűjtött csomagolóanyagok hasznosításának megszervezésében Portugália, amelyre a hazai rendszer létrehozásában több szempontból mintaként tekintenek. A két ország hasonló mérete és lakosságszáma mellett jó összehasonlítási alapot jelent, hogy az Európai Uniótól mindkét állam 2005-ig szóló mentességet kapott a csomagolóanyagok újrahasznosítására vonatkozó direktíva teljesítése alól. A mediterrán ország a feldolgozás alapját képező lakossági szelektív hulladékgyűjtés széles körű kiépítését már 1999-ben megkezdte, s ez jelenleg már a lakosok mintegy 90 százaléka számára elérhető.
Az országban évente 1,2 millió tonna csomagolóanyagot hoznak forgalomba. A szelektív hulladékgyűjtés és a hasznosítás megszervezését Portugáliában a csomagolóanyagokat forgalomba hozó cégek által megalakított, Sociedade Ponto Verde (SPV) nevű közhasznú szervezet vállalta el. Az SPV 1999-ben kapott törvényi felhatalmazást a lakossági begyűjtés koordinálására, s a szervezet már több mint 6400 céggel áll partneri viszonyban, így jelenleg a csomagolóanyag-kibocsátás 70 százalékáért felelős. Ennek évente növekvő arányú begyűjtésére és hasznosítására vállalt kötelezettséget úgy, hogy a partnercégek által számára befizetett díjakból a helyi kommunális szolgáltatóknak kompenzációt nyújt a szelektív hulladékgyűjtés többletköltségeinek fedezetére.
Az SPV így - a magyarországi Öko-Pannon Kht.-hoz hasonlóan - a cégek által befizetett díj ellenében szerződéses partnereitől átvállalja a jogszabályba foglalt hasznosítási kötelezettség teljesítését. A cégek a szervezettől egy igazolást kapnak a teljesítésről, amelyet éves bevallás formájában a hatóságoknak is be tudnak mutatni. A szelektív hulladékgyűjtés kiépítése céljából az SPV az elmúlt években - a helyi önkormányzatokkal együttműködve - összesen 56 ezer, az üveg-, a papír- és a műanyaghulladék külön gyűjtését célzó konténer működtetését finanszírozta meg, s a begyűjtött hulladék feldolgozására mintegy 30 hasznosítóüzemmel kötött szerződést.
Az SPV első hatéves szerződése a portugál környezetvédelmi minisztériummal az idén októberben jár le. Ekkor a felek szándéka szerint újabb hat évre szóló megállapodást írnak alá, amelyben azt is figyelembe veszik, hogy az EU szándékai alapján az elkövetkező években tovább szigorodnak a tagállamok hasznosítási kötelezettségei.
A rendszer kiépítését Magyarországon is hasonló alapokon kezdték meg, ám abban lényeges különbség van, hogy a csomagolások forgalmazóit miként teszik érdekeltté hasznosítási kötelezettségük teljesítésében. Hazánkkal ellentétben Portugáliában a termékdíjrendszer ismeretlen, azaz a cégeket nem a termékdíj fizetése alóli mentesség megszerzésének lehetőségével késztetik a hasznosításra, hanem azzal, hogy a nem teljesítőkre környezetvédelmi bírságot szabnak ki. Igaz, az utóbbi behajtása további problémákat vet fel, így az SPV szerződött partnerei szeretnék elérni, hogy a koordináló szervezet adja át a környezetvédelmi hatóságoknak azoknak a vállalatoknak a listáját, amelyek nem hajlandók az együttműködésre. Mindenesetre szakértők szerint a rendszer a magyarországinál nagyobb biztonságot és kiszámíthatóbb környezetet biztosít, ami fontos tényező a hasznosítási kapacitások növelését célzó beruházásokról szóló döntések meghozatalakor. Emellett Portugáliában az ellenőrzési rendszer a kereskedőkre is kiterjed, így a kereskedelmi vállalkozások csak azon cégek termékeit árusíthatják, amelyek be tudják mutatni a koordináló szervezettel kötött átvállalási szerződésüket. A magyarországi kereskedőknek nincs hasonló kötelezettségük, s így anyagilag gyakran abban érdekeltek, hogy olyan cégektől vásároljanak, amelyek nem teljesítik hasznosítási kötelezettségüket.
A másik lényeges különbség, hogy Portugáliában az iparban és a kereskedelemben keletkező csomagolóanyagok begyűjtése csak 2000 végétől vett nagyobb lendületet. Ennek megfelelően a tavaly hasznosított közel 200 ezer tonna csomagolási hulladékból több mint 120 ezer tonna a lakossági begyűjtésből származott. Magyarországon éppen az iparban és a kereskedelemben kezdődött meg először a begyűjtés megszervezése, s várhatóan az idén összességében a hasznosításra kerülő csomagolóanyagok 97 százaléka származik majd innen.
Ezzel szemben Portugáliához hasonlóan Magyarországon is ugyanazokat a problémákat vetheti fel a lakosság meggyőzése a szelektív gyűjtésbe való tényleges bekapcsolódásról. A szelektív gyűjtőszigetek a lakosság döntő többsége számára elérhetők, s a megkérdezettek mintegy 50 százaléka állítja magáról, hogy különválogatja hulladékát, ám a felmérések szerint mindeddig valójában csak egyharmaduk kapcsolódott be ténylegesen a szelektív gyűjtésbe. A jól kiépített ökoponthálózathoz képest viszonylag alacsony begyűjtési arány arra vezethető vissza, hogy a lakosság a megfelelő számú gyűjtősziget és hulladékudvar felállítását követően is csak fokozatosan vehető rá a szelektív hulladékgyűjtésre. A hatékonyabb meggyőzés érdekében az SPV az elmúlt években összesen közel 11 millió eurót költött különböző reklámokra, rendezvényekre és oktatóprogramokra, ám az eddigi tapasztalatok szerint a szelektív úton gyűjtött hulladék aránya így is csak fokozatosan növelhető.
A két rendszer abban is megegyezik, hogy a szelektív gyűjtés megszervezése kapcsán állandó konfliktusforrás, hogy az önkormányzatok rendszerint nem elégedettek a koordináló szervezet által e művelet biztosítására kifizetett összeggel, miközben az SPV szerződött partnerei szerint az önkormányzatok kiadásai indokolatlanul nagyok. Emellett az ibériai-félszigeti országban a hazaihoz hasonló problémát jelent a különböző hulladékhasznosító üzemek letelepítése, mivel a helyi lakosság az esetek többségében élesen ellenzi a hulladékfeldolgozással kapcsolatos beruházásokat lakókörnyezete közelében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.