Harcba szálló kábelcsatornák
A tévéadók túlkínálata alakult ki a magyar kábeltelevíziós piacon, a szolgáltatócégek többsége már csak a kínált csatornák összetételét tudja változtatni, a számukat nem - tudta meg a Világgazdaság. Korábbi értesüléseink szerint (VG, 2003. július 18.) ősszel három újabb kábeltelevízió indul. Így igencsak kérdéses, hogy a Sony Pictures Entertainment saját televíziós vállalkozásának, az AXN-nek a bevezetése, valamint az HBO 2-nek és a Humor 1-nek az elindítása miatt milyen csatornák eshetnek ki a mostani kínálatból. Az AXN kaland- és akciófilm-csatornaként jelentkezik majd, a Humor 1 a nevének megfelelő tévés vállalkozás lesz, az HBO 2 viszont csak az HBO-előfizetőkhöz jut majd el a befektető tervei szerint.
Az ősszel induló új, tematikus magyar tévéadók elhelyezése csak úgy lehetséges, ha a jelenlegi csomag valamelyik elemére cserélik be ezeket - mondta a Világgazdaságnak Szűcs László szóvivő. A szolgáltatási portfólióját az elmúlt időszakban egységesítő és piacvezetőnek számító UPC előfizetőinek többsége összesen 54 csatornát tud fogni, de előfordulnak legfeljebb 25 adás vételére alkalmas hálózati részek is.
A kábeles rendszerekbe bekerülő adók a piaci gyakorlat szerint a beszedett előfizetői díjakból részesednek, ennek mértéke a felek közötti alkuban dől el. A kábeles cégeknek így elvileg kedvezőbb a kisebb összegeket kérők csomagba vétele. Szűcs László azonban hangsúlyozta, hogy a kínálat összeállításánál más szempontoknak is érvényesülniük kell. Egyrészt célszerű törekedni a magyar nyelvű adók arányának növelésére, de a tévézési szokások és a nyelvtanulók igényei miatt meg kell tartania számos idegen nyelvűt is. Figyelembe kell vennie, hogy egy hiánypótló adó felvétele a programba hosszú távon még akkor is kifizetődő, ha sokba kerül, mert növeli az ügyfélelégedettséget.
A UPC műholdon keresztül sugárzott, parabolaantennával fogható digitális műsorkínálatába sem egyszerű bekerülni. Egy-egy műholdon bérelt sugárzási helyen ugyanis sok csatorna elfér, az adók számát tehát csak 10-15-ös csoportokban gazdaságos növelni. A UPC esetében könynyebbség, hogy elegendő, ha az új csatornák a magyar, a cseh és a szlovák területről együttesen gyűlnek össze. (SK-TZ)


