BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Drót nélkül a levegőben

Fedélzeti kép a jelenből: az ember fogja a laptopját, fölrakja az ölébe, és már küldheti is az üzenetet. Vagy nem ír, hanem csak belekukkant az időjárás-jelentésbe, átböngészi a tőzsdei híreket, esetleg elmereng a legfrissebb újdonságokon az utazási vagy az életmódportálok segítségével. Ezt még csak a Lufthansa Flynetje nyújtja, de a többi cég is robog a piacon.

A németek annyival tartanak előbbre, hogy már van néhány havi tapasztalatuk a hírszolgáltatásban is. Műholdon keresztül folyamatosan frissítik a politika, az üzleti élet, a sport és a kultúra világának legfontosabb híreit. Ezen túlmenően az utasok akadálytalanul használhatják az internetet, vagy hozzáférhetnek saját vállalatuk intranet vagy e-mail rendszeréhez. A Boeing Connexion ágazata és a Lufthansa egyelőre a fizetési lehetőségeket vitatja meg, amely az utasoknak normál elérési díj fizetésétől a törzsutaspontokért történő szörfölésig többféle lehetőséget kínál.

Szeretne felzárkózni a SAS légitársaság is. A skandinávok is beszálltak a nagy versenybe, amit az üzletemberek még jobb kiszolgálásáért vívnak a cégek. A forró nyár közepén jelentették be, hogy februártól a tengerentúli járataikon minden utas számára bevezetik ezt a szolgáltatást. Öt megabit/másodperces szélessávú kapcsolat jön létre műhold segítségével úgy, hogy a fedélzeten egy speciális WLAN-kapcsolati modult helyeznek el.

És mindez mennyibe kerül? A skandinávok 30-35 dollár közötti árra készülnek, ez fix összeg lesz, függetlenül attól, hogy meddig tart az utazás a levegőben. A németeknél hasonló az ár, ám ők kábeles és műholdas kapcsolatot is kínálnak egyszerre. Év végétől az amerikai Continental Airlines, illetve a United Airlines belföldi járatain is hasonló szolgáltatásokra vált jegyet, aki kifizeti a teljes árat. A Continental 15, a United 16 dollár körüli összeget számít majd fel a repülés közbeni e-mailezésért. A United ezenkívül egy bizonyos levélméret mellett különdíjat is felszámolna kilobyte-onként. A légi e-mailezést egyébként mindkét társaság potenciális bevételforrásnak tekinti, nem pedig egy olyan eszköznek, mellyel utasokat csábíthatnak magukhoz egy rivális cégtől.

Sokan irigykedve nézik az első néhány sor mellett elhaladva, amint az elfoglalt üzletemberek képernyőjükre meredve bámulják az árfolyamokat vagy a híreket. Kívülről ugyanis felvágásnak tűnik, de csak az első pillantásra. A vállalatvezetőknek ugyanis tényleg nem mindegy, hogy képben vannak-e a hosszú repülőút alatt, vagy sem a céget érintő üzleti környezetet tekintve.

A személyre szabott szolgáltatások közé tartozik az is - és ezt már biztos sok magyar üzleti utazó megtapasztalhatta, aki a Lufthansa vagy a British Airways valamelyik gépén tartott Washington, Boston, Chicago vagy New York felé -, hogy önálló hírblokkot lehet "megrendelni", mert mindkét cég szerződést kötött távközlési és médiacégekkel a fedélzeti szórakoztatás és tájékoztatás bővítéséről.

A videofilm-választási lehetőség tovább szélesedik, és egyre több légitársaság tervezi, hogy csaknem teljesen vízszintesre fektethető ágyakat alakít ki a legkedvesebb utasainak, az üzletembereknek. Eddig egyetlen, valóban vízszintes ágyat sikerült kipróbálni London és Boston között, méghozzá nem az első osztályon, hanem a "tuningolt turistán", amit nemrégen vezettek be a briteknél. Érdemes megtapasztalni, nem bánja sem a gerinc, sem a pénztárca.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.