Visszaesőben a benzinturizmus
A 150 ezres kárpátaljai magyarság számára már az is komoly terhet jelent, hogy a kishatárforgalom megszűnt, és útlevelet kell váltani a magyarországi utazáshoz - értékelte a kormány vízumterveit Kovács Miklós, a KMKSZ elnöke. A kabinet szerdán tárgyal az öt-, tíz- és tizenöt eurós vízumok bevezetéséről Szerbia és Montenegró, valamint Ukrajna vonatkozásában.
A magyar-ukrán határon augusztus 1-jével életbe lépett szigorúbb utazási szabályok jelentősen visszavetették az - elsősorban a kishatár menti - forgalmat. A határterületen élőknek eddig lehetőségük volt személyi igazolvánnyal és egy határátlépési engedéllyel közlekedni az országhatáron. A tapasztalatok szerint nyolcvan százalékban a benzincsempészek éltek ezzel a lehetőséggel.
A határőrség tapasztalatai szerint a román-magyar határon is majdnem felére csökkent a forgalom a két ország benzinárainak kiegyenlítődésével. A Szlovákiában ugyancsak augusztus 1-jével életbe lépett jövedékiadó-emelés következtében északi szomszédunkhoz sem igazán éri meg már átjárni tankolni, még a határ menti településekről sem. Szakértők szerint egyébként a magas adók miatti benzinturizmus következtében évente 30 milliárd forinttól esik el a magyar állam.
A tavaly júliusi jövedékiadó-emelés újabb lendületet adott a benzinturizmusnak, amit aggasztónak tartanak szakmai körökben. Részben a határ menti magánimporttal magyarázzák az olajtársaságok, hogy az első fél évben 5 százalékkal csökkent a magyarországi üzemanyag-forgalom. A szlovák határszélen a tavaly júliusi adóemeléssel valóban megélénkült a benzinturizmus, a Szlovákiában érvényes jövedéki adó augusztus 1-jei emelését követően azonban már nem igazán éri meg átjárni tankolni északi szomszédunkhoz. A különbség július 31-én a gázolaj esetében még 23-25 forint körül mozgott literenként, mára azonban az árak kiegyenlítődtek. Volt időszak, amikor a különbség elérte az ötven forintot is literenként, ami még az úgynevezett vasárnapi autósokat is arra ösztönözte a határtól számított legalább harminc kilométeres sávban, hogy inkább északi szomszédunknál tankoljanak. Az utóbbi hónapokban a szlovák üzemanyagárak is követték a világpiaci ármozgást, az árkülönbség lassanként apadt, inkább már csak a határ menti települések lakóinak érte meg átjárni Szlovákiába benzinért, gázolajért, és közülük is csak azoknak, akik igazán sokat autóznak.
A Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnokságának (VPOP) tapasztalatai szerint manapság már nem működik olyan nagyságrendben a benzincsempészet, mint a korábbi években. Akkoriban számtalan trükköt kihasználtak a feketézők, hogy jelentős haszonra tegyenek szert. Ezek a megoldások több esetben balesetveszélyesek is voltak. A benzinturizmus egyébként manapság főként csak az ukrán határszakaszon jellemző, ahol a literenkénti árkülönbözet meghaladja a száz forintot. Az elmúlt négy napban azonban a magyar-ukrán határon 40-50 százalékkal kisebb volt a forgalom, ami az augusztus 1-jével életbe lépett szigorításokkal magyarázható - közölte érdeklődésünkre Molnár László, a Nyírbátori Határőr-igazgatóság határrendészeti osztályvezetője. Tapasztalatok szerint eddig a forgalom mintegy 80 százalékát ez az egyszerűsített határátlépés tette ki, aminek döntő része benzinturizmus volt - tette hozzá az osztályvezető. Az elmúlt évhez képest több mint a felére csökkent a forgalom a magyar-román határon is - tudtuk meg az Orosházi Határőr-igazgatóságnál. Ez vélhetően azzal magyarázható, hogy a hazai és a román benzinárak mára megközelítették egymást. Az Ausztriába irányuló forgalom jóformán nem változott az elmúlt évhez képest, az első hat hónapban csupán 1,4 százalékkal többen (összesen 3,1 millióan) lépték át a határt, mint tavaly ilyenkor, így nehéz megállapítani, hogy ebből mekkora részt képvisel a benzinturizmus - közölte lapunk érdeklődésére Kemenes Péter, a Szombathelyi Határőr-igazgatóság sajtóreferense. Több mint 20 ezerrel nőtt viszont a szlovéniai határátlépések száma, a gyarapodás a kiutazó magyaroknak köszönhető - tette hozzá Kemenes Péter.


