A raliverseny, akárcsak a világon bárhol másutt, Magyarországon is az autósélet legnépszerűbb ága - nyilatkozta a Világgazdaságnak stílszerűen éppen egy versenyre készülő Tóth Imre, a sporttársak között csak Janikának nevezett ifj. Tóth János és a bajnokságban jelenleg második helyen álló Peugeot 206 WRC navigátora. Mint mondta: a sportág népszerűsége legjobban a helyszíni nézőszámban mérhető le, márpedig egy-egy bajnoki futamra minimálisan is több tízezren látogatnak ki, míg a slágerversenyeken, köztük egy évadnyitó esztergomi vagy salgótarjáni ralin a százezer főt is meghaladja a nézőszám. A közönség kíváncsiságát felébreszti az is, hogy a WRC-k az utcai autókhoz külsőleg is nagyon hasonlítanak - véli Dudás "Kokó" Gyula, a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség raliszakág-vezetője.

A rali népszerűségét mutatja az is, hogy a sportághoz direkt módon is kapcsolódó autóimportőrök, kereskedők és olajcégek nagy számban szponzorálják a csapatokat, és részt vesznek a támogatásban a ralihoz közvetlenül nem kötődő szponzorok is, mint az energiaital-gyártók és a mobilcégek. Nemcsak támogatói szerepkörben tetszelegnek a ralisport szponzorai, hanem a sportágra olyannyira jellemző technológiai és innovatív megoldások kialakításában, az ezzel összefüggő szolgáltatások beindításában is élenjárnak. Elég csak megemlíteni a Westel rali SMS-vonalát (06-90/635-972), ahol a sportág kedvelői fontos eseményekről, a versenyek alatt friss eredményekről kaphatnak tájékoztatást SMS formájában. A Westel a további terveiben a WAP- és az MMS-szolgáltatás bevezetését is tervezi.

A rali támogatottságának bővülésével évről évre egyre erősödik a bajnokság mezőnye, amit az is jelez, hogy egy-egy csapat indul esetleg világbajnoki futamon is. A Benik Balázs, Rácz Bence kettős például szeptember elején részt vett a Ford gyári támogatásával az ausztrál futamon, előtte pedig Törökországban is megmérették magukat.

Tóth Imre ugyanakkor azt is hangsúlyozta: a csapatok anyagi háttere még így sem teszi lehetővé, hogy elinduljanak egy komplett Európa-bajnoki sorozatban. Dudás Kokó Gyula szerint az Eb élmezőnyét vezetők tízszer akkora büdzséből gazdálkodnak, mint a legerősebb hazai csapatok. Tóth Imre szerint a teljes Eb-futamon való induláshoz legkevesebb 250 millió forint szükséges.

Az ob I-es magyar bajnokságban induló száz csapat közül az alacsonyabb osztályokban indulók akár évi néhány millió forintból is fedezni tudják költségeiket, a WRC versenygépekkel indulók azonban évi sokszor 10 vagy 100 millió forintból versenyeznek, a különbség abból is adódik, hogy a team bérli-e az autót, vagy saját tulajdonában van. Ifj. Tóth János és Tóth Imre bérlik autóját, amelyet minden futam előtt Ausztriában készítenek fel a versenyre.

Dudás Kokó Gyula úgy véli: a magyar raliéletnek jót tenne egy világbajnoki futam rendezése. Már csak azért is, mert a hazai mezőny nagymenői a külföldi bajnokságokban is győzelemre esélyesek. Egy vb-futam megrendezéséhez persze pontosabbnak kellene lenni a szervezésnek, és a nézők biztonságának megteremtésére is sokkal nagyobb figyelmet és pénzt kellene fordítani - véli a 33 éve a magyar ralisportban tevékenykedő szakember. Amíg ma Magyarországon 20-45 millió forintból rendeznek egy-egy futamot, addig külföldön ennek tízszeresét fordítják rendezési költségekre.