BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csillog a Gucci és az LVMH

Élénkülni látszik a kereslet a luxuscikkek iránt. Bár ezek általában kevésbé vannak kitéve a konjunkturális ingadozásoknak, a nemzetközi válság visszavetette ezt a piacot is. A fellendülést azonban még nem minden vállalat érzi.

Vannak, akik pezsgőt bontanak, mások viszont egyelőre óvatosak a luxuscikkek piacának várható bővülését illetően - mondják az elemzők a szakma, elsősorban a nagy divatházak kilátásait ecsetelvén. Ismert, hogy az iraki válság és a SARS-vírus terjedése visszavetette a nemzetközi turizmust, s emiatt kevesebb luxuscikk fogyott a világ nagy idegenforgalmi központjaiban. A válság enyhülésével, a konjunktúra élénkülésével a vásárlók nagyjából ez év júliusa óta gyakrabban térnek be egy-egy luxusáruházba.

Santo Versace, az olasz divatház feje a Reuters milánói tudósítójának elmondta, hogy forgalmuk 12 százalékkal növekedett augusztus-szeptember folyamán. Hasonló a helyzet a Guccival, amely az augusztusi két számjegyű növekedést várja az év hátralevő részében is Ázsiában, Európában és az Egyesült Államokban egyaránt. A világ harmadik legnagyobb luxuscikkgyártója is úgy látja, hogy az idegenforgalomhoz kapcsolódó kereslet újjáéled az iraki háború és a SARS-járvány okozta visszaesés után.

A Gucci márka iránti kereslet élénkült ez év szeptemberében is, a növekedés motorja az őszi kollekció: különösen a kézitáskák és cipők új modelljeitől remélnek nagy forgalomfelfutást. Optimista a Max Mara elnöke is, aki szerint az üzlet visszatért a normális kerékvágásba, de a fellendülést törékenynek tartja: szerinte elég egy kisebb zűr, s máris visszazuhannak a korábbi szintre. Az LVMH és a Burberry ötszázalékos növekedést remél az idei év harmadik negyedében az egy esztendővel korábbihoz képest. Az olasz divatcégek kamarájának elnöke szerint az idei év végére mindöszsze kétszázalékos lesz a csökkenés a tavalyihoz képest, s jövőre két számjegyű lehet a növekedés.

Vannak azonban olyan cégek is, amelyek óvatosabban nyiltakoznak, tekintettel arra, hogy az euró megerősödött a dollárral és a jennel szemben: a közös európai valuta tavaly 20 százalékkal erősödött a dollár és 6 százalékkal a jen ellenében. Ezt megérezte például a Giorgio Armani is, amely 1,5 százalékkal növelte árbevételét az idei év első felében, euróban számolva viszont 5 százalékkal visszaesett a bevétel. A japán turisták hagyományosan sok luxuscikket vesznek külföl-dön, mert jó néhány országban olykor 40 százalékkal olcsóbban tudnak vásárolni, mint otthon.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.