Négyes fogat a Dunaferrért
Nem szerepel a magyar többségi tulajdonú konzorcium azon négy befektető között, amelyek privatizációs céllal átvilágíthatják a Dunaferr Rt.-t. Az ÁPV Rt. közleménye hangsúlyozza, hogy a két, nyilvántartásba nem vett jelentkező a kiírás fontos tartalmi követelményeit nem teljesítette. Nevüket nem ismerteti, de nagy valószínűséggel a magyar többségi tulajdonú konzorciumról és az orosz Eurosteelről van szó. A jelentkezőknek december 8-ig kell beadni ajánlataikat, az ÁPV Rt. döntése karácsony előtt várható.
A kiválasztás meglepetése a brazil társaság. Bár a Companhia Siderúrgica Nacional (CSN) küldött vasérc-próbaszállítmányokat a Dunaferrnek a kilencvenes évek elején, privatizációs szándékát nyilván más motiválja. Tavalyi hivatalos közlések szerint egyesülni kívánt az európai brit-holland Corus acélóriással. Ám a fúzió megtörténtéről nem találtunk hírt, a Corustól lapzártánkig nem érkezett válasz.
Az ukrán IDSZ- Alcsevszkij páros is kitűnik vasérc- és szénforrásaival, alacsony önköltségével. Az alcsevszki cég a napokban állapadott meg az osztrák Voest-Alpine-nal a folyamatos acélgyártás telepítéséről. Az orosz Szeversztal technológiája és termékösszetétele hasonló a Dunaferréhez, a napokban belföldi fúziók kapcsán is felmerült a neve. A Dunaferr tulajdonlásával termékei (ahogyan az ukránoké is) könnyebben bejuthatnának az EU védett piacaira. A belföldi fúziós tervek kapcsán is emlegetett óriás cég főként lemez- és csőtermékeket gyárt, de jelentős a gépgyártó egysége is. Saját szén- és vasércbányái vannak, ahogyan a két fenti érdeklődőnek is. Az év első nyolc hónapjában 5,9 millió tonna acélt gyártott.
A brit-indiai LNM a legismertebb érdeklődő. Már csak a szakszervezet jóváhagyására vár, hogy a nevére írhassa a legnagyobb lengyel acélipari társaságot, a PHS-t, de van csehországi gyára is. A világ második legnagyobb acélipari társasága, kapacitásai 38 millió tonnát tesznek ki, a világ 12 országában gyárt. (BHL)


