BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Helyet kér a Lukoil a kútpiacon

Jelentősen átalakulnak a hazai benzinkútpiaci erőviszonyok, ha az orosz Lukoil száz egységes hálózata meglévőket kutak vásárlásával jön létre, ám ha újakat épít, a stagnáló piacon csökken a kutak átlagos forgalma. Az Avanti épp vevőt keres kútjaira.

A Lukoil Downstrean Kft. száztagúra tervezett magyarországi benzinkúthálózata létrehozásának egyik fő kérdése, hogy a

2-2,5 évesre tervezett beruházás során milyen arányt képviseljenek a saját építésű, illetve a más cégektől vett kutak. Ennek részleteiről is tárgyalt tegnap Magyarországon a társaság romá-niai elnöke, Ciornii Nicolae.

Mint ismert, a társaság 120 millió dolláros beruházással töltőállomás-hálózatot, illetve tárolókat szeretne létesíteni Magyarországon. A magyarországi Lukoil-kutak száma a megszerezhető piaci részarány szempontjából fontos: ágazati szakértők szerint ugyanis a 10 százalékos részesedés már gazdaságos tevékenységet ígér. A nagy társaságok jelenleg 959 töltőállomást működtetnek az országban, de kapható a márkanév nélküli, úgynevezett szürke kutaknál is.

A magyarországi benzinkútpiac már telítődött, a kereslet stagnál, s a legjobb helyeket is beépítették a már itt lévő cégek. Az újonnan érkező, 120 millió dollárt befektetni kívánó Lukoilnak tehát kézenfekvőbb kész töltőállomás-hálózatot vennie, mint új kutakat építenie. Egy töltőállomás zöldmezős beruházásban átlag 1 millió dollárba kerül. Az említett 959 töltőállomásból majdnem 750 a piacvezető három társaság ellenőrzése alatt áll. A hagyományosan piacvezető Mol Rt. mögött ugyancsak hagyományosan a Shell áll a második és az OMV a harmadik helyen. E három cégnek gazdaságos az üzemanyag-kiskereskedelem, a többi hálózat a nullszaldó határán, de inkább veszteségesen működik. A piacra újonnan belépni szándékozóknak a 10 százalékos piaci részesedés körüli társaságoknál érdemes eladó hálózatot keresni, mert ebben a körben folyamatosan akadhatnak ilyenek. Szakmai körök szerint az Avanti lehet a következő cég, amelyik kivonul az országból. Az osztrák társasággal állítólag a Lukoil korábban már tárgyalt, ám nem tudni, hogy megállapodtak volna. A többiek egyelőre tartani szándékoznak jelenlegi hálózataikat.

A kutak körében ezekben a hónapokban zajlik egy szerényebb mértékű selejtezés, miután letelt a benzingőz-visszavezetés és a dupla falú tartályok kötelező alkalmazására vonatkozó rendeletek nyolcéves türelmi ideje. Volt néhány olyan molos, azaz régebbről maradt Áfor-benzinkút, amelyek esetében ezek kiépítése már nem lett volna gazdaságos, ezeket a Mol bezárta, vagy értékesítette. Ezek egyébként is kisebb forgalmú állomások, tehát a kútpiac vagy az új befektetők szempontjából nemigen számítanak.

A Lukoil mostani megjelenését egyébként a társaság áprilisi kivonulása előzte meg. Az anyacég áprilisban adta el a Lukoil Hungary Kft.-t. az El-Ker Kft.-nek, ám a közelmúltban már létrehozta a fenti, Lukoil Downstrean Magyarország Kft.-t, brit és holland anyavállalatokkal a háttérben. Az általa alapítandó hálózatban a romániai Ploiestiben működő finomító termékeit lehet majd vásárolni. Jelenleg 275 benzinkútja van Kelet-Európában, de tovább kíván terjeszkedni. Tavaly meghirdetett, 2010-ig szóló átszervezési programja az értékesítésen belül az export arányának növelését írja elő. A fő feladat azonban a nyereségesség és a társaság részvényárfolyamának növelése.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.