BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Májustól kis liberalizációs lépés a földpiacon

A három éve itt élő EU-állampolgárok május elsejétől földvásárlási lehetőséget kapnak, mások számára viszont a vétel 7-10 évig még tiltott lesz. A várhatóan javuló jövedelmezőség miatt a hazai földárak az inflációnál nagyobb ütemben nőhetnek a következő években, és akár meg is duplázódhatnak.

A májusi EU-csatlakozás után termőföldet vásárolhatnak Magyarországon azok az uniós állampolgárok, akik önálló vállalkozóként kívánnak letelepedni, legalább három éve folyamatosan, jogszerűen itt laknak és mezőgazdasági tevékenységet folytatnak. A földtörvényi szabályozást - amely eddig a külföldiek földszerzését egyértelműen tiltotta - a közelmúltban módosította a parlament.

Magyarország a változtatásokra a csatlakozási szerződésben vállalt kötelezettséget. Korábbi felmérések szerint a belépés pillanatában mindössze 12-16 uniós állampolgár felelhet meg a feltételeknek, és továbbra is kérdéses, hogy a későbbiekben mekkora lesz a letelepedési és földvételi igény. Mindenesetre az előírásoknak eleget tevők - hasonlóan a magyar természetes személyekhez - maximum 300 hektár tulajdonjogát szerezhetik meg.

Magyarország minden más esetben hét évig fenntarthatja a földvásárlási tilalmat, amely a külföldi természetes személyek mellett a bel- és külföldi jogi személyekre is kiterjed. E határidő további három évvel meghosszabbítható lesz, ha hét év elteltével a hazai és az uniós földárak között még mindig jelentős lenne a különbség. A felmérések szerint az uniós földárak általában öt-tízszeresen haladják meg a mai, 400 ezer forintra tehető átlagos magyar árakat.

A törvénymódosítás szerint a legalább három éve itt élő és a többi feltételnek is megfelelő uniós magánszemélyek földszerzését számos adminisztratív eszköz nehezítené. Így az EU-állampolgároknak hatósági igazolásokkal kellene bizonyítaniuk tulajdonszerzési alkalmasságukat, kötelezettségvállalásaikról pedig teljes bizonyító erejű magánokiratba vagy közokiratba foglalt nyilatkozatot kellene tenniük. A jogszabályok megsértése esetén a földművelésügyi hivatalok az aranykorona-érték húszezerszeresének megfelelő bírságot állapíthatnának meg, amelyet az átmeneti időszak leteltéig többször is kiszabhatnának.

Egyes ellenzéki vélemények szerint ugyanakkor a parlamentben elfogadott koncepció felpuhult az eredeti elképzelésekhez képest. Szakértők kifogásolják, hogy a törvény a külföldiektől nem követel meg letelepedést, hanem csupán az itt lakást írja elő. Többen keveslik a jogsértésnél kiszabható szankciókat is, mivel szerintük ilyenkor a külföldieket kötelezni kellene az egy éven belüli eladásra, illetve a nemzeti földalapnak a területeket ki kellene sajátítania. Az elfogadott módosítás nem tartalmaz megfelelő előírásokat a külföldiek helyben lakásával és mezőgazdasági árbevételi követelményeivel kapcsolatban sem - állítják szakértők.

Az uniós csatlakozás után a vételi korlátozások ellenére is biztosra vehető, hogy a magyar földárak tovább növekednek majd. Ennek egyik alapvető oka, hogy a közösségi agrárpolitika hatásaként a hazai mezőgazdaság jövedelmezősége is javulhat. Az állami földeket kezelő nemzeti földalap (nfa) ugyanakkor arra törekszik, hogy a változás ne legyen robbanásszerű. Ezt egységes földhasznosítási politikával (értékesítési szabályozással és bérleti díjakkal) valósíthatja meg, hiszen a földalapos árak visszahatnak a teljes hazai földpiacra is. Az nfa befolyását növeli, hogy ma már mintegy 1,4 millió hektárnyi termőterületet (szántót és erdőt kezel), ami a 5,9 millió hektáros teljes termőterülethez képest is jelentősnek mondható.

Kétségtelen ugyanakkor, hogy az állami szervezet egyelőre nem lépett komoly eladóként a földpiacra, hanem inkább a korábban felajánlott, illetve az újonnan indított vételi akciókra felkínált területek megvásárlására koncentrált. Ezek közül a legfontosabb az úgynevezett földért életjáradék program, amelyben a hatvan éven felüli földtulajdonosok adhatják el földjeiket az nfa-nak. A szervezet a napokban hirdette meg a program harmadik ütemét, amelyet hatvannaponként folyamatosan megújít. Az nfa erre mintegy 28 ezer hektárnyi felajánlást vár. Az első kiírásban 9,5 ezer hektárt vett meg, a még elbírálás alatt álló második körben pedig 28 ezer hektárnyi felkínálást regisztrált.

Tovább élénkítheti a földpiacot, hogy az nfa tavaly több bankkal is együttműködési megállapodást kötött, illetve készített elő a földjelzálog-hitelezés élénkítésére. E konstrukcióban a földalap a területeket a bankoktól átveszi, ha az adósok valamilyen oknál nem fizetnek. Időközben a szervezet a kormány közelmúltbeli döntése nyomán megkezdte annak felmérését, miként juttathatná földhöz a terület nélküli állattenyésztő gazdákat. Ennek érdekében a privatizáció előtt álló tíz állami agrártársaságtól több ezer hektárnyi általuk bérelt területet vonna el.

A várható áremelkedés ütemét előre nem lehet pontosan prognosztizálni, de az valószínűsíthető, hogy az éves drágulás meghaladhatja az inflációt. Egyes vélemények szerint a mai ár a következő években meg is duplázódhat, ami jóval nagyobb mértékű, évi 10-30 százalékos áremelkedést jelentene. A változásokat gyorsíthatja az uniós terület alapú támogatás, amely a nemzeti kiegészítéssel együtt már az idén hektáronként 17-38 ezer forintra nő az eddigi 7-9 ezer forintról. A későbbiekben pedig egy hektárra még több dotáció juthat, mivel az unió a mértéket az ez évi 55 százalékról fokozatosan száz százalékra egészíti ki.

Jogi személyek május után sem vehetnek földet, függetlenül attól, hogy székhelyük Magyarországon van-e, vagy sem. A hazai szabályozás ugyanakkor sem a külföldieket, sem a jogi személyeket nem zárja ki a haszonbérletből. A külföldi bejegyzésű cégek és magánszemélyek egyaránt legfeljebb 300 hektárt (6 ezer aranykoronát), a belföldi gazdasági társaságok és szövetkezetek 2500 hektárt (50 ezer aranykoronát) bérelhetnek. A mai szabályozás jelentős előnyöket nyújt a haszonbérlőknek, mivel mind az elővásárlási, mind az elő-haszonbérleti rangsorban az első helyen állnak. E jogaikkal azonban csak akkor élhetnek, ha számukra a vételt, illetve a bérletet más jogszabályi rendelkezések nem korlátozzák vagy tiltják. Így egy külföldi bérlő - bár az elővásárlási sorrendben elvileg ő is az első helyen áll - a földet nem veheti meg, ha a hároméves itt-tartózkodási és egyéb feltételeknek nem felel meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.