Már a hét végén olcsóbb lehet a benzin a kormány által javasolt jövedékiadó-csökkentés és annak alapján, hogy a hazai olajvállalatok vezetői is megígérték, az adótartalom csökkenése megjelenik a fogyasztói árakban. Draskovics Tibor pénzügyminiszter ezt azt követően jelentette be, hogy tegnap tárgyalt a Magyar Ásványolaj Szövetség és több olajvállalat vezetőivel. A hétfői tervek szerint az Országgyűlés tegnap este - már lapzártánk után - szavazott a kérdésben. A Mol Rt. tegnap bejelentette, hogy szerdától 6 forinttal emeli a benzin és a gázolaj árát. A lépés után a 95-ös ólmozatlan benzin 254,50, a gázolaj 224,00 forintba kerül.
Mint beszámoltunk, az üzemanyagok jövedékiadó-tartalmának csökkentéséről azért határozott a kormány, hogy mérsékelje a tartósan magas, hétfőn már 21 éves csúcsra szökött, 40 dollár körüli olajjegyzésekkel felfelé kúszó benzin- és gázolajárakat. A mostani olajárszint tartós volta alapján a londoni Barclay's Capital elemzője nem zárja ki, hogy 50 dollárra is felszökjenek a jegyzések. Ám egyre erősebb a várakozás, hogy a világ olajkínálatának mintegy harmadát adó OPEC olajkartell a jövő héten Amszterdamban kínálata növeléséről határoz, lehetőséget adva az árak esésének. Tegnap reggel 21 éves re-kordszintre nőttek az olajárak az Irakban felerősödött feszültség kapcsán, ám az árak megnyugodtak, miután kiderült, hogy az események nem zavarták meg az ország olajexportját. A brent olaj tegnap már hordónként 38,97 dolláron zárt.
Egyszázalékos üzemanyagár-emelkedés 0,3 százalékkal növeli az inflációt a Pénzügyminisztérium számításai szerint. Draskovics Tibor az üzemanyagárak szintjét stratégiai kérdésnek minősítette.
A pénzügyminiszterrel folytatott megbeszélést követően Varga István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) alelnöke lapunknak elmondta, hogy a találkozó folytatása volt a szövetség és a Pénzügyminisztérium között az üzemanyagok adóztatását illetően megkezdődött egyeztetéssorozatnak. Ennek keretében információink szerint a szövetség elemzést készít a pénzügyi tárcának az adótartalom, az adómérték és a forgalom összefüggéseiről, különös tekintettel az üzemanyag-turizmusra.
A tegnapi találkozóról Varga István elmondta: Draskovics Tibor tájékoztatása szerint ha a parlament elfogadja a kormány javaslatát, a kabinet szerdánként értékeli az üzemanyag-piaci helyzetet. Amennyiben a motorbenzin adott hétfői kiskereskedelmi nyitó ára két hétig meghaladja a 250, a gázolajnál a 225 forintot, életbe lép az adócsökkentés. A MÁSZ tagvállalatai vállalták, hogy ezt legfeljebb 48 órán belül átvezetik, vagyis ekkor szombaton már az új, csökkentett árakat alkalmazzák a benzinkutakon. Így azonban az olajtársaságoknak heti többszöri árváltozásra kell felkészülniük.
A Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója magas olajárakra számít ebben az évben. Sok múlik azon Varga István szerint, hogy az amerikai csapatok valóban kivonulnak-e Irakból. Emlékeztetett, hogy az amerikai gazdaság fellendülése, a kínai és a japán igények felfutása mind-mind keresletélénkítő hatással voltak a piacon, és az áremelkedést tüzelték. Mindezt tetézi a közelgő amerikai autósszezon, amely menetrend szerint hagyományosan drágulást eredményez az európai motorbenzinpiacon. Varga István ugyanakkor azt várja, hogy az év második felében, akár július végétől normalizálódik a helyzet, és a motorbenzin ára csökken.
A Pénzügyminisztériumban tartott megbeszélés után Hernádi Zsolt, a Mol Rt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a társaság az üzemanyagárak kialakításakor figyelembe veszi a piaci kereslet-kínálati hatásokat, de a legfontosabb tényező a nemzetközi kőolaj- és kőolajtermék-jegyzésár, valamint a forint/dollár árfolyam alakulása. Ez utóbbi két tényező az elmúlt héten is az áremelést indokoló irányba mozdult el - idézi Hernádit az MTI. A társaság első embere emlékeztetett, hogy a 95-ös benzin eddigi legdrágább listaára 249,5 forint volt 2000-ben, a dízelé pedig 233,75 forint 2001-ben.
Mint mondta: csak az inflációt figyelembe véve is a 2000-es benzinár mára 300 forintos literenkénti árat jelentene, hogy ez eddig nem következett be, az elsősorban a forint dollárral szembeni erősödésének köszönhető. 2004. április eleje és május közepe között az Európai Unió országaiban a magyarországinál lényegesen nagyobb mértékben nőttek az üzemanyagárak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.