BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olcsóbb lehet a benzin

A jövedéki adó csökkentési javaslatának elfogadása esetén már a hét végén olcsóbb lehet a benzin a hazai kutaknál, az ezzel kapcsolatos fogyasztói ár alakítására az olajcégek képviselői is kötelezettséget vállaltak. A Mol Rt. szerdától hat forinttal drágítja üzemanyagait.

Már a hét végén olcsóbb lehet a benzin a kormány által javasolt jövedékiadó-csökkentés és annak alapján, hogy a hazai olajvállalatok vezetői is megígérték, az adótartalom csökkenése megjelenik a fogyasztói árakban. Draskovics Tibor pénzügyminiszter ezt azt követően jelentette be, hogy tegnap tárgyalt a Magyar Ásványolaj Szövetség és több olajvállalat vezetőivel. A hétfői tervek szerint az Országgyűlés tegnap este - már lapzártánk után - szavazott a kérdésben. A Mol Rt. tegnap bejelentette, hogy szerdától 6 forinttal emeli a benzin és a gázolaj árát. A lépés után a 95-ös ólmozatlan benzin 254,50, a gázolaj 224,00 forintba kerül.

Mint beszámoltunk, az üzemanyagok jövedékiadó-tartalmának csökkentéséről azért határozott a kormány, hogy mérsékelje a tartósan magas, hétfőn már 21 éves csúcsra szökött, 40 dollár körüli olajjegyzésekkel felfelé kúszó benzin- és gázolajárakat. A mostani olajárszint tartós volta alapján a londoni Barclay's Capital elemzője nem zárja ki, hogy 50 dollárra is felszökjenek a jegyzések. Ám egyre erősebb a várakozás, hogy a világ olajkínálatának mintegy harmadát adó OPEC olajkartell a jövő héten Amszterdamban kínálata növeléséről határoz, lehetőséget adva az árak esésének. Tegnap reggel 21 éves re-kordszintre nőttek az olajárak az Irakban felerősödött feszültség kapcsán, ám az árak megnyugodtak, miután kiderült, hogy az események nem zavarták meg az ország olajexportját. A brent olaj tegnap már hordónként 38,97 dolláron zárt.

Egyszázalékos üzemanyagár-emelkedés 0,3 százalékkal növeli az inflációt a Pénzügyminisztérium számításai szerint. Draskovics Tibor az üzemanyagárak szintjét stratégiai kérdésnek minősítette.

A pénzügyminiszterrel folytatott megbeszélést követően Varga István, a Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) alelnöke lapunknak elmondta, hogy a találkozó folytatása volt a szövetség és a Pénzügyminisztérium között az üzemanyagok adóztatását illetően megkezdődött egyeztetéssorozatnak. Ennek keretében információink szerint a szövetség elemzést készít a pénzügyi tárcának az adótartalom, az adómérték és a forgalom összefüggéseiről, különös tekintettel az üzemanyag-turizmusra.

A tegnapi találkozóról Varga István elmondta: Draskovics Tibor tájékoztatása szerint ha a parlament elfogadja a kormány javaslatát, a kabinet szerdánként értékeli az üzemanyag-piaci helyzetet. Amennyiben a motorbenzin adott hétfői kiskereskedelmi nyitó ára két hétig meghaladja a 250, a gázolajnál a 225 forintot, életbe lép az adócsökkentés. A MÁSZ tagvállalatai vállalták, hogy ezt legfeljebb 48 órán belül átvezetik, vagyis ekkor szombaton már az új, csökkentett árakat alkalmazzák a benzinkutakon. Így azonban az olajtársaságoknak heti többszöri árváltozásra kell felkészülniük.

A Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója magas olajárakra számít ebben az évben. Sok múlik azon Varga István szerint, hogy az amerikai csapatok valóban kivonulnak-e Irakból. Emlékeztetett, hogy az amerikai gazdaság fellendülése, a kínai és a japán igények felfutása mind-mind keresletélénkítő hatással voltak a piacon, és az áremelkedést tüzelték. Mindezt tetézi a közelgő amerikai autósszezon, amely menetrend szerint hagyományosan drágulást eredményez az európai motorbenzinpiacon. Varga István ugyanakkor azt várja, hogy az év második felében, akár július végétől normalizálódik a helyzet, és a motorbenzin ára csökken.

A Pénzügyminisztériumban tartott megbeszélés után Hernádi Zsolt, a Mol Rt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a társaság az üzemanyagárak kialakításakor figyelembe veszi a piaci kereslet-kínálati hatásokat, de a legfontosabb tényező a nemzetközi kőolaj- és kőolajtermék-jegyzésár, valamint a forint/dollár árfolyam alakulása. Ez utóbbi két tényező az elmúlt héten is az áremelést indokoló irányba mozdult el - idézi Hernádit az MTI. A társaság első embere emlékeztetett, hogy a 95-ös benzin eddigi legdrágább listaára 249,5 forint volt 2000-ben, a dízelé pedig 233,75 forint 2001-ben.

Mint mondta: csak az inflációt figyelembe véve is a 2000-es benzinár mára 300 forintos literenkénti árat jelentene, hogy ez eddig nem következett be, az elsősorban a forint dollárral szembeni erősödésének köszönhető. 2004. április eleje és május közepe között az Európai Unió országaiban a magyarországinál lényegesen nagyobb mértékben nőttek az üzemanyagárak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.