z Az utóbbi időszakban jelentős lemaradást kellett ledolgozni a felkészülésben ahhoz, hogy az agrárium egyáltalán részévé válhasson az egységes uniós piacnak. Az agrárgazdaság végül is milyen állapotban csatlakozott az EU-hoz?
A mai helyzet nagy előrelépésnek tekinthető az egy évvel korábbi állapothoz képest. Az agrárium mostani pozíciója elégséges ahhoz, hogy élhessen az uniós lehetőségekkel és a csatlakozással megnyíló előnyökkel. Kétségtelen azonban, hogy a még meglévő hiányosságok pótlásához ezután is rendkívül sokat kell dolgoznunk.
z Mennyire rostálhatja meg a mezőgazdasági termelőket a közösségi tagság? Az FVM felmérései szerint hányan szorulhatnak ki az agrár-
piacról?
Az agrárszereplők közül azok kerülhetnek nehéz helyzetbe, akiket már az elmúlt évek formálódó piacgazdasági körülményei is megviseltek. A piaci törvények mindig könyörtelenek. E hatást mostanáig részben tompította, hogy nálunk az utóbbi öt-tíz év szabályozásában még keveredtek a verseny- és a szociális elemek. Akik eddig az utóbbi alapon maradtak a mezőgazdasági árutermelésben, azok az uniós versenyt várhatóan nem bírják. Elsősorban a tej-, a baromfi- és a sertéstermelők veszélyeztetettek. Úgy látjuk, előreláthatólag 40-50 ezer gazdálkodónak kell
felhagynia jelenlegi tevékenységével.
z Készül-e szociális programokkal a kormány a várható feszültségek kezelésére?
Arra törekszünk, hogy a nyugdíjas korú, visszavonuló gazdálkodóknak a szociális háló adta lehetőségekkel biztos öregkort biztosítsunk. Az uniós szabályok nem zárják ki azt sem, hogy önállátási céllal vagy szűkebb környezetük számára egy-két hektáron a későbbiekben is gazdálkodjanak és néhány jószágot tartsanak. A másik csoportba azok tartozhatnak, akik átmeneti támogatásokat kaphatnak ahhoz, hogy más pályára (új agrártevékenységre, szolgáltatásokra, turizmusra) álljanak át. A harmadik kört pedig azok a főként fiatal termelők alkothatják, akik jól tudnak majd élni az EU-s pályázati és közvetlen támogatási lehetőségekkel. Ők néhány éven belül a vidék meghatározó gazdálkodóivá válhatnak, addig azonban szakképzési, továbbképzési lehetőségekre és különböző nemzeti támogatásokra lesz szükségük.
z A belépéssel az agrárpolitika és -szabályozás irányítása brüsszeli kézbe kerül. Mekkora mozgástér marad a nemzeti érdekek, elképzelések érvényesítésére?
A másik huszonnégy tagországhoz hasonlóan mi is ott leszünk a legmagasabb szintű testületekben, a szakmai bizottságokban és a lobbitanácsokban. Az a dolgunk, hogy ebben a hierarchiában olyan pozíciót alakítsunk ki, amellyel a magyar termelők érdekeit érvényesíteni lehet. Erre jó esélyt látok, mert már a csatlakozás felkészülési fázisában is volt néhány tagállam (például Németország), amely kifejezetten sokat segített nekünk. Emellett mindenkivel jó partneri kapcsolatban vagyunk, így nincs olyan "sértődött állapot", vagy vitatott helyzet, amely például a magyar áruk diszkriminációját eredményezné.
z Milyen átalakításokra lesz szükség az FVM-ben és
a hazai agrár-közigazgatásban?
A magyar agrár-közigazgatásnak nagyrészt követnie kell az uniós szisztémát. Ez azt jelenti, hogy a nemzeti agrárpolitikán alapuló, hagyományos rendszerről át kell állnunk a nagyobb biztonságot és több támogatást garantáló EU-s közigazgatásra. Ezért át kell alakítani az FVM központi, regionális és megyei szervezeteit, illetve háttér- és bázisintézményeit. A változtatások sok embertől újszerű munkavégzést, más jellegű felkészültséget követelnek majd.
z Csökkenhet-e a mai létszám?
Hosszú távon nyilvánvalóan tarthatatlan lesz, hogy a minisztérium a maihoz hasonló körben tartsa fenn működési rendszerét. A brüsszeli elvek is takarékosságot írnak elő. Mégis az a tapasztalatunk, hogy a feladatok a mainál kevesebb emberrel általában nem oldhatók meg. Ezért főként a munkavégzési profilokon és rendszereken kell alakítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.