BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olaj akadályverseny

Harmincöt év múlva kimerülnek a világ olajkészletei - írta tavaly egy előrejelzés, mindegy, melyik. A különböző szervezetek készletbecslései ugyanis egymástól olyannyira eltérő eredményt adnak, hogy ugyanúgy tarthatunk az olajkutak 25 év múlva történő kiszáradásától, ahogyan akár bízhatunk is további tízévnyi haladékban.

Ám az elemzők egyként állítják: belátható időn belül elfogy a gazdaságosan felszínre hozható olaj. (Nyilvánvaló persze, hogy az idő előrehaladtával egyre drágább olaj minősül gazdaságosan felszínre hozhatónak.) Szintén a belátható jövő része, hogy a földgáz folyamatosan átveszi a mind szűkösebben meglévő olaj helyét a világ energiaellátásában.

Bármekkorák is a globális készletek - az egyik forrás becslését mi is közzétesszük -, a 2004-es olajpiac forgalmában, az olajárak alakulásában ma még nem a tartalékok apadása játssza a fő szerepet. A pillanatnyi kulcskérdés a szállítás. Eljuttatható-e az olaj biztonsággal és kellő mennyiségben oda, ahol azt fel akarják használni? Épphogy. Még kiegyensúlyozott keresleti és kínálati viszonyokat feltételezve is folyamatos gond a szállítókapacitások szűkös volta. A berendezések öregszenek, javításra, pótlásra szorulnak. A szigorodó környezetvédelmi és biztonsági előírások miatt is cserélni kell az eszközöket, vagy az eredetinél költségesebbre módosítani a szállítási útvonalat. Stratégiai érdekek és politikai megfontolások is kikényszeríthetik a szállítás útvonalának és módjának megváltoztatását. Így azután hiába termelnek a világon esetleg éppen annyi olajat, amennyi kell, ha nem lehet a vevőhöz eljuttatni, hiány keletkezik, nő az energiahordozó ára.

Mostanság éppen ilyen hónapokat élünk, a világ olajkészleteinek mintegy ötöde politikailag kockázatos területen található. Tele van Irak olajjal, de exportja rendre akadozik a terroristák akciói miatt. Van olaj Nyugat-Szibériában is bőven, de már egy éve nem adják át rendeltetésének a Barátság-Adria vezetéket - bár ezen útvonalnak van alternatívája -, nem halad a murmanszki kikötő bővítése és nem fektetnek le csővezetéket Kína felé sem. A vevők olyan szállító után néznek, amely talán drágábban, de teljesít. A piac átrendeződik.

Az olajtermelők új szállítási útvonalak kiépítésébe fognak, hogy elérjék a vevőket. Az olajtérkép átrajzolása dollármilliárdokba kerül, és évekig tart. Pedig, ha minden "rendben" lenne, nem volna rá szükség. Viszont az olajkészletek azonban még kitartanak. Akkor is, ha jelenleg nem beszélhetünk a fent említett kiegyensúlyozott piacról, mert a kereslet a kínálatnál nagyobb ütemben erősödik. Ezek mögött részben a globális gazdasági fejlődés fellendüléséből adódó igénynövekedés áll, ám sokan a (gazdasági fejlődéssel összefüggő) felhasználói szokásokat is hibáztatják a túlzott olajfalás miatt. Az USA-ban például a világ lakosságának 4,6 százaléka lakik, ám ott használják fel a globális olajtermelés 26 százalékát.

A különböző szervezetek készletbecslései ugyanis egymástól olyannyira eltérő eredményt adnak, hogy ugyanúgy tarthatunk az olajkutak 25 év múlva történő kiszáradásától, ahogyan akár bízhatunk

is további tízévnyi haladékban. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.