BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre nehezebb helyzetben a Jukosz

Augusztus táján zavar támadhat a Jukosz olajtársaság (Magyarországot is érintő) vezetékes olajszállításában, ha a cég nem tudja finanszírozni exportját. Regionális vezetőjétől, Fazakas Imrétől megtudtuk: a térségi olajszállítás menetében eddig nem történt változás.



Már júliusban zavar keletkezhet a Jukosz orosz olajtársaság vasúti és vízi olaj- és olajtermék szállításában, augusztusban pedig a vezetéken keresztüli export akadozhat amiatt, hogy befagyasztották a társaság számláit - idézi a Reuters a cég egyik illetékesét. Mint beszámoltunk, a második legnagyobb orosz olajcég számláinak befagyasztására az ellene folyó perek miatt került sor. Ezek során 2000-es tevékenysége után 3,4 milliárd dollárnyi utólagos adó befizetését követeli rajta az adóminisztérium múlt csütörtöktől számított öt napon belül, s 2001-es működésére is közel ugyanekkora pótadót vet ki.

Piaci várakozások szerint közeleg 2002 és 2003 utólagos megadóztatása is. Ráadásul tegnap egyik, egymilliárd dollár körüli hiteléről is megerősítették, annak rendezésére a cég képtelen. A számlabefagyasztás azzal fenyeget, hogy a társaság az adóminisztérium és a hitelezők mellett az olajexporthoz kapcslódó partnereit sem tudja kifizetni. Ám a társaság helyzetétől szigorúan külön kell kezelni a magyarországi olajellátás kérdését. Maga Putyin orosz elnök is közölte június derekán, hogy az orosz kormány meg kívánja tartani a vállalat működőképességét.

Érdeklődésünkre hazai elemzők emlékeztettek: az orosz olajtársaságok vevői, így a Mol Rt. is, a Transznyefty csővezetéki társasággal állnak szerződéses kapcsolatban. Az olajexportőrök között a szállítási jogokat előre, kvótarendszerben osztja le az orosz olajipari minisztérium. Ezen szerződésekben a Transznyefty vállalja, hogy ha valamely olajtársaság nem tudja teljesíteni szállítási kötelezettségét, más forrásból pótolja a kieső mennyiséget. Ezt annál könnyebben megteheti, hogy az orosz olajipar túltermelése miatt komoly sorban állás alakult ki a szállítási lehetőségekért. A magyar ellátás biztonságát növeli, hogy korábbi hírek szerint a Mol Rt. más orosz cégekkel, például a TNK-val, a Lukoillal is kapcsolatban áll. Ismert, hogy - bár drágábban, de - importálhatunk az évi ötmillió tonna kapacitású Adria-kőolajvezetéken a Földközi-tengerről.

A Mol Rt. sajtóirodája érdeklődésünkre közölte: továbbra sem aggódnak a Jukosz szállításaival kapcsolatban. A magyar olajtársaság tavaly nyáron kötött 10 éves szállítási szerződést az orosz céggel, eszerint az évi 7,2 millió tonna olajat szállít a Barátság kőolajvezetéken Százhalombattára, illetve a Slovnaft pozsonyi finomítójába. (A Magyarországon felhasznált kőolaj több mint 70 százalékát évek óta a Jukosz szállítja.) Más forrásból úgy tudjuk, a Mol Rt.-nek egyébént sem ragadna be a pénze az importba, ha leállna a Jukosz szállítása. A tőle rendelt olaj ugyanis mindig jóval - de nem tudjuk mennyivel - előbb megérkezik az országba, mint hogy annak az árát átutalnák. Egyelőre azonban nem időszerű a kérdés. Mint az orosz olajtársaság regionális elnöke, Fazakas Imre közölte, a kelet-közép-európai iroda ellátási körzetébe tartozó országokban minden az eddigi munkarend szerint történik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.