Már júliusban zavar keletkezhet a Jukosz orosz olajtársaság vasúti és vízi olaj- és olajtermék szállításában, augusztusban pedig a vezetéken keresztüli export akadozhat amiatt, hogy befagyasztották a társaság számláit - idézi a Reuters a cég egyik illetékesét. Mint beszámoltunk, a második legnagyobb orosz olajcég számláinak befagyasztására az ellene folyó perek miatt került sor. Ezek során 2000-es tevékenysége után 3,4 milliárd dollárnyi utólagos adó befizetését követeli rajta az adóminisztérium múlt csütörtöktől számított öt napon belül, s 2001-es működésére is közel ugyanekkora pótadót vet ki.
Piaci várakozások szerint közeleg 2002 és 2003 utólagos megadóztatása is. Ráadásul tegnap egyik, egymilliárd dollár körüli hiteléről is megerősítették, annak rendezésére a cég képtelen. A számlabefagyasztás azzal fenyeget, hogy a társaság az adóminisztérium és a hitelezők mellett az olajexporthoz kapcslódó partnereit sem tudja kifizetni. Ám a társaság helyzetétől szigorúan külön kell kezelni a magyarországi olajellátás kérdését. Maga Putyin orosz elnök is közölte június derekán, hogy az orosz kormány meg kívánja tartani a vállalat működőképességét.
Érdeklődésünkre hazai elemzők emlékeztettek: az orosz olajtársaságok vevői, így a Mol Rt. is, a Transznyefty csővezetéki társasággal állnak szerződéses kapcsolatban. Az olajexportőrök között a szállítási jogokat előre, kvótarendszerben osztja le az orosz olajipari minisztérium. Ezen szerződésekben a Transznyefty vállalja, hogy ha valamely olajtársaság nem tudja teljesíteni szállítási kötelezettségét, más forrásból pótolja a kieső mennyiséget. Ezt annál könnyebben megteheti, hogy az orosz olajipar túltermelése miatt komoly sorban állás alakult ki a szállítási lehetőségekért. A magyar ellátás biztonságát növeli, hogy korábbi hírek szerint a Mol Rt. más orosz cégekkel, például a TNK-val, a Lukoillal is kapcsolatban áll. Ismert, hogy - bár drágábban, de - importálhatunk az évi ötmillió tonna kapacitású Adria-kőolajvezetéken a Földközi-tengerről.
A Mol Rt. sajtóirodája érdeklődésünkre közölte: továbbra sem aggódnak a Jukosz szállításaival kapcsolatban. A magyar olajtársaság tavaly nyáron kötött 10 éves szállítási szerződést az orosz céggel, eszerint az évi 7,2 millió tonna olajat szállít a Barátság kőolajvezetéken Százhalombattára, illetve a Slovnaft pozsonyi finomítójába. (A Magyarországon felhasznált kőolaj több mint 70 százalékát évek óta a Jukosz szállítja.) Más forrásból úgy tudjuk, a Mol Rt.-nek egyébént sem ragadna be a pénze az importba, ha leállna a Jukosz szállítása. A tőle rendelt olaj ugyanis mindig jóval - de nem tudjuk mennyivel - előbb megérkezik az országba, mint hogy annak az árát átutalnák. Egyelőre azonban nem időszerű a kérdés. Mint az orosz olajtársaság regionális elnöke, Fazakas Imre közölte, a kelet-közép-európai iroda ellátási körzetébe tartozó országokban minden az eddigi munkarend szerint történik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.