Jukosz: bizonytalan a termelés
Keddig bármikor leállhat a Jukosz olajtermelése amiatt, hogy befagyasztották a számláit - jelentette be pénteken Viktor Gerasenko, az orosz olajóriás igazgatóságának elnöke. Az Interfaxnak kifejtette, amíg a számlák "le vannak tartóztatva", gyűlik rajtuk az olajeladásból származó bevétel, de előbb veszik le róluk a vámokat, minthogy az érintett olajat még a felszínre hozták volna. Így a cég egy idő után képtelen lesz bármit is tenni. Ám az orosz adóminisztérium illetékese szerint a cég a számlabefagyasztás mellett is folytatni tudja fő tevékenységét: az olajtermelést, a finomítást és az eladást.
A magyarországi olajellátás 70 százalékát adó társaság lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint "a számlabefagyasztás egyértelmű fenyegetés a társaság az egész orosz energiaiparban stratégiai jelentőségű tevékenységére, veszélyeztetik a társaság esedékes adói megfizetését és a hitelezők felé fennálló kötelezettségei teljesítését is."
Mint beszámoltunk róla, a moszkvai központi kerületi bíróság végrehajtói a múlt csütörtökön megkezdték a Jukosz 2000. évre vonatkozó, mintegy 99,4 milliárd rubel (3,4 milliárd dollárnyi) adóhátraléka és bírságai behajtását. Egyben értesítették a cég bankjait, hogy fagyasszák be a számláit. Bár a Jukosz még aznap felajánlotta adóhátraléka kiegyenlítésére az OAO Szibnyefty olajtársaságban birtokolt, több mint 4,2 részesedését - erre az orosz törvénye lehetőséget adnak -, ajánlatát visszautasították. Viszont a 2000-es évre kirótt adóhátralék után 2001-re további 98 milliárd rubelt (3,4 milliárd) dollárt követel az adóminisztérium a Jukosztól.
A kialakult helyzet ellenére nem aggódik az orosz olaj magyarországi importőre, a Magyar Olaj- és Gázipari Rt. a hazai ellátással kapcsolatban. Magyarország az Adria-vezetéken is vásárolhat nyersolajat, s egyelőre elegendőek a tartalékok. Illetékesei ennél többet nem kívántak hozzátenni a fejlemények értékeléséhez.
Korábbi tapasztalatok szerint egyébként Oroszország akkor is teljesítette magyarországi olajszállítási kötelezettségeit, amikor olajvállalatai a nyolcvanas években pénzügyi nehézségekkel küszködtek. Az orosz-magyar olajszállítási megállapodások betartása mindig is politikai kérdés volt, ismert, hogy Oroszországban túltermelés van, a kivitel növelését a szállítókapacitások szűkös volta akadályozza. Ha tehát mégis zavar támadna a Jukosz exportjában, több más olajcég állhatna a helyére, ám vélhetőleg továbbra is ez a cég szállít Magyarországra olajat, legfeljebb mögötte más tulajdonosok állnak az ellene folyó per lezárása után.


