Keddig bármikor leállhat a Jukosz olajtermelése amiatt, hogy befagyasztották a számláit - jelentette be pénteken Viktor Gerasenko, az orosz olajóriás igazgatóságának elnöke. Az Interfaxnak kifejtette, amíg a számlák "le vannak tartóztatva", gyűlik rajtuk az olajeladásból származó bevétel, de előbb veszik le róluk a vámokat, minthogy az érintett olajat még a felszínre hozták volna. Így a cég egy idő után képtelen lesz bármit is tenni. Ám az orosz adóminisztérium illetékese szerint a cég a számlabefagyasztás mellett is folytatni tudja fő tevékenységét: az olajtermelést, a finomítást és az eladást.
A magyarországi olajellátás 70 százalékát adó társaság lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint "a számlabefagyasztás egyértelmű fenyegetés a társaság az egész orosz energiaiparban stratégiai jelentőségű tevékenységére, veszélyeztetik a társaság esedékes adói megfizetését és a hitelezők felé fennálló kötelezettségei teljesítését is."
Mint beszámoltunk róla, a moszkvai központi kerületi bíróság végrehajtói a múlt csütörtökön megkezdték a Jukosz 2000. évre vonatkozó, mintegy 99,4 milliárd rubel (3,4 milliárd dollárnyi) adóhátraléka és bírságai behajtását. Egyben értesítették a cég bankjait, hogy fagyasszák be a számláit. Bár a Jukosz még aznap felajánlotta adóhátraléka kiegyenlítésére az OAO Szibnyefty olajtársaságban birtokolt, több mint 4,2 részesedését - erre az orosz törvénye lehetőséget adnak -, ajánlatát visszautasították. Viszont a 2000-es évre kirótt adóhátralék után 2001-re további 98 milliárd rubelt (3,4 milliárd) dollárt követel az adóminisztérium a Jukosztól.
A kialakult helyzet ellenére nem aggódik az orosz olaj magyarországi importőre, a Magyar Olaj- és Gázipari Rt. a hazai ellátással kapcsolatban. Magyarország az Adria-vezetéken is vásárolhat nyersolajat, s egyelőre elegendőek a tartalékok. Illetékesei ennél többet nem kívántak hozzátenni a fejlemények értékeléséhez.
Korábbi tapasztalatok szerint egyébként Oroszország akkor is teljesítette magyarországi olajszállítási kötelezettségeit, amikor olajvállalatai a nyolcvanas években pénzügyi nehézségekkel küszködtek. Az orosz-magyar olajszállítási megállapodások betartása mindig is politikai kérdés volt, ismert, hogy Oroszországban túltermelés van, a kivitel növelését a szállítókapacitások szűkös volta akadályozza. Ha tehát mégis zavar támadna a Jukosz exportjában, több más olajcég állhatna a helyére, ám vélhetőleg továbbra is ez a cég szállít Magyarországra olajat, legfeljebb mögötte más tulajdonosok állnak az ellene folyó per lezárása után.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.