BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keresik a finanszírozási forrásokat

Milliárdos fejlesztéseket kell végrehajtaniuk a gépjármű-bontó és -feldolgozó cégeknek a roncsautó-hasznosító hálózat teljes kiépítéséhez. A környezetvédelmi tárca szerint darabonként átlagosan 11 ezer forint hasznosítási díjat kell majd előteremteni a leselejtezett gépjárművek feldolgozásához. A gyártók és a hasznosítók vitatják a számításokat.

Összesen 8,2 milliárd forint értékű fejlesztést kell végrehajtani a gépjárműroncs-feldolgozó rendszer teljes kiépítéséhez - derül ki a hulladékká vált gépjárművek hasznosítását célzó kormányrendelet tervezetéhez csatolt szakmai tanulmányból. A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium (KVM) megbízásából elkészített elemzés szerint a leselejtezett gépjárművek környezetvédelmi elvárásoknak megfelelő feldolgozásához az országban legalább 30 előkezelést végző telepet kell megfelelő szintre hozni, amelynek költsége eléri a 3,3 milliárd forintot. További 800 millió forintba kerülne az országban jelenleg működő két shredderüzem továbbfejlesztése a hasznosítás hatékonyságának növelése érdekében. A két létesítmény egyaránt a főváros térségében van, ezért várhatóan teljesen új shredderezők létrehozására lesz szükség az ország nyugati, illetve keleti régiójában, hogy a logisztikai költségek ne lehetetlenítsék el gazdaságilag a roncsautók feldolgozását. Ezek létesítése további mintegy négymilliárd forintba kerülne.

A kormányrendelet 2006-ra 85 százalékos hasznosítási arány elérését írja elő a gyártók és importőrök számára, amelynek teljesítését az érintettek koordinálószervezetekre ruházhatják át, vagy közvetlenül is együttműködési megállapodást írhatnak alá hasznosító cégekkel. Koordinálószervezeti szerepre készül a Car-Rec Kht., amelynek ügyvezetőjeként Balatoni Henrik elmondta: a jobb szolgáltatás érdekében arra készülnek, hogy öszszesen 80 telephelyet vonjanak be az átvételi hálózatba. A több gyártóval már szándéknyilatkozatot is aláíró kht. tagjainak öszszesen 34 telephelyük van, de emellett további bontókkal is tárgyalnak, amelyek hajlandók elvégezni a műszaki követelmények teljesítéséhez szükséges lépéseket. A bontóknak a szükséges környezetvédelmi engedélyek beszerzéséhez meg kell kezdeniük a fejlesztéseket is. Ugyanakkor a rendkívül magas költségek miatt a begyűjtőrendszer megfelelő szintre hozása csak fokozatosan képzelhető el, már csak azért is, mert a pályázati lehetőségek korlátozottak. A gvop kiírására több pályázatot is benyújtottunk, ám a környezetvédelemre fokuszáló kiop-keretéből erre a területre nem lehet hulladékhasznosítási célokra támogatást igényelni - fogalmazott Balatoni Henrik.

Saját telephelyeire, egyes márkaszervizekre, valamint néhány bontóra és hulladékbegyűjtőre támaszkodva szervezné meg saját begyűjtőhálózatát a szintén több kötelezett céggel szándéknyilatkozatig eljutó Ereco Rt. Dr. Vitányi Márton, a cég környezetvédelmi vezetője elmondta: tíz bontóüzemük mellett kötelezett partnereik egyes márkaszervizeinél is átvételi lehetőséget biztosítanának a leselejtezett gépjárművekre, amelyeket aztán továbbszállítanának feldolgozásra. A vállalatnál most folyik az első olyan fejlesztés, amelynek célja egy az új feltételeknek is mindenben megfelelő bontó kialakítása. Az Ereco a bontónként több tíz milliós fejlesztési költségeket a továbbiakban úgy próbálja meg elviselhető mértékűvé tenni, hogy először csak a cég központi telephelyén végeznének szárazra fektetést, illetve - az eszközbeszerzés takarékosabbá tétele érdekében - az elképzelések között szerepel erre alkalmas mobil eszközpark beszerzése, amellyel több telephelyet is be tudnának vonni a kezelésbe.

A KVM által elkészíttetett tanulmány szerint a gépjárműfajták többségénél csekély nyereséggel végezhető el a gépjárműroncsok feldolgozása, ám a gyártó nélküli típusoknál - ezen belül is elsősorban a Trabantoknál - ez a tevékenység veszteséges, ezért összességében darabonként átlagosan 11 ezer forint díjat kell majd előteremteni a roncsautók hasznosításához a forgalmazók részére a következő években. A gyártók és importőrök - a bontóhálózatok együttműködésével - 2007 után minden leselejtezett gépjárművet kötelesek lesznek díjtalanul átvenni utolsó tulajdonosától, ám a legnagyobb kérdés persze még mindig az, hogy a határidő előtt, s utána is ezt az összeget ki fizesse meg a fellelhető gyártóval nem rendelkező típusok esetén.

A hulladékhasznosítók és a kötelezettek a számításokat is vitatják. A gyártók és importőrök szerint a fémhulladékok jelenlegi magas árának megmaradása esetén gyakorlatilag nem lesz szükség hasznosítási díjra, ám a gyártó nélküli típusok feldolgozásának finanszírozását a hulladékárak csökkenése esetén sem lehet rájuk hárítani - vélekedett Lukács Pál, a Magyar Gépjárműipari Szövetség ügyvezető igazgatója. A világpiaci fémhulladékárakhoz rugalmasabban viszonyuló rendszer kialakítását tartja szükségesnek a feldolgozói oldal is. Az áringadozásoktól függően ugyanis rövid időn belül is változhat, hogy szükséges-e hasznosítási díjat fizetni a feldolgozók részére a hasznosítás gazdaságosságának biztosításához - tette hozzá Balatoni Henrik.

Emellett a gépjárműgyártó vállalatok ellenzik azokat az elképzeléseket, hogy automatikusan megvonják a forgalmazási engedélyt azoknál a típusoknál, amelyeknél a megadott határidőkig nem tudják teljesíteni valamenynyi szigorítást a gyártási követelményeknél - közölte Lukács Pál. A Magyar Gépjárműipari Szövetség ügyvezető igazgatója szerint a KVM tanulmányában szereplő 8,2 milliárdos fejlesztési igény is eltúlzott abban az értelemben, hogy az így létrejövő feldolgozói kapacitások az országban keletkező fehéráru és elektronikai hulladékok hasznosítására is elegendők, s éppen emiatt a források előteremtésénél a jogalkotónak más ágazatok szerepvállalásával is számolni kellene.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.