BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszatart a regisztrációs adó

Az EU-csatlakozás óta a németek Lengyelországba járnak autóért, hozzánk pedig azért nem jönnek, mert tisztázatlan a regisztrációs adó viszszaigénylésének módja.

Az uniós csatlakozás óta Magyarországon - a várakozásokkal ellentétben - nem lendült föl az EU-tagországokból érkezők autóvásárlása: a legnagyobb márkaképviseletek és a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) csupán tájékozódó megkereséseket tapasztalt. Megrendelések mindaddig nem lesznek - mondják -, amíg a regisztrációs adó visszaigénylése továbbra is rendezetlen marad. Az importőrök ugyanis csak akkor hozhatják ki az autókat a vámszabad területről, ha befizetik a regisztrációs adót, s ezt természetesen továbbszámlázzák a márkakereskedőknek.

A Die Welt ugyanakkor azt állítja, hogy két hónappal az unió kibővítése után német vásárlók hada lepte el az újonnan csatlakozott államok autókereskedőit. A lap szerint sok gépkocsi ára az új EU-tagállamokban több mint 30 százalékkal olcsóbb, mint Németországban, majd kitér arra, hogy hazánkban egy Ford Mondeo kombi már 16 800 euróért (4,2 millió forintért) megvásárolható, míg ugyanez a modell egy német autókereskedőnél 23 700 euróba kerül. Tehát a vásárló a vételár 29 százalékát megtakaríthatja, ha nálunk vásárolja meg és Németországban állítja forgalomba új autóját.

A kalkuláció abban az esetben állhatja meg a helyét - jelentette ki lapunknak Madarász György, a Ford Hungária PR-vezetője -, ha a magyar regisztrációs adót és az erre épülő 25 százalékos áfát nem számoljuk. A lap azonban nem tér ki a szállítás költségeire és a németországi 16 százalékos áfára.

Az EU-előírások szerint a magánszemély által külföldön vásárolt autók után abban az országban kell az adókat megfizetni, ahol forgalomba állítják. Az autók adómentes nettó ára

(vagyis az az összeg, amennyiért a gyár a helyi piacra szállítja) azonban országonként jelentősen eltér. Azokban az országokban, ahol magasak az adók, alacsonyabb a szállítói ár. Dániában 200 százalékos az új autók adója, ezért oda, valamint például Portugáliába, Finn- és Lengyelországba jelentősen olcsóbban szállítanak a gyárak - foglalta össze a lapunknak a közelmúltban Rolf Leuchtenberger, a német márkakereskedői szövetség elnöke.

A Németországban évente forgalomba helyezett 1,6 millió új autó közel 20 százaléka magánimportból származik, s a német kereskedők attól tartanak, hogy ez az arány 30 százalékra emelkedhet. Éppen emiatt - a helyi kereskedők védelmében - írta elő 2005. októberi határidővel a brüsszeli bizottság, hogy a tagállamokba szállított autók gyári ára közti eltérés nem lehet öt százalékkal nagyobb - mondta Gablini Gábor, a Gémosz elnöke, hozzáfűzve: az árharmonizáció nincs tekintettel az eltérő adórendszerekre, és ez a magas adószintű országokban az autók drágulásához, az eladások csökkenéséhez vezethet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.