Elégedettek az eredményekkel a szponzorok
Rendkívüli elnökségi ülésen vár választ holnap a Magyar Olimpia Bizottság (MOB) az athéni doppingesetek két érintett sportszövetségétől. A tényfeltáró megbeszélés után a MOB az Országgyűlés ifjúsági és sportbizottságától kér meghallgatást a jövő hétre.
Molnár Zoltán, az olimpiai bizottság ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: az éremtől megfosztott magyar sportolók ügye miatt kezdeményeztek megbeszélést. Jelezte: hatáskörük legfeljebb csak arra terjed ki, hogy felkérjék a szövetségeket az ügyben való eljárásra, az új sporttörvény értelmében ugyanis MOB-nak nincsen fegyelmi jogköre. A doppingügyekkel a hatósági jogkörrel rendelkező Gyermek-, Ifjúsági és Sportminisztérium (GYISM) járhat el.
A GYISM mindenesetre határozott fellépést helyezett kilátásba. Gyurcsány Ferenc sportminiszter, aki egyben az MSZP és az SZDSZ miniszterelnök-jelöltje, bejelentette: azt javasolja a tárca, hogy azoktól a szövetségektől, amelyeknek a versenyzői megbuktak a doppingvizsgálaton, megvonható legyen az állami támogatás. A miniszter hangsúlyozta: a verseny tisztaságának sem a sportban, sem az élet egyéb területén nincs alternatívája, mint mondta, ne legyünk sportnagyhatalomból doppinghatalom.
Dömping a laborban. Athénban 23 doppingügyre derült fény, amely olimpiai rekordnak számít. Az eredménylistákról 13, köztük 7 érmet szerző sportoló nevét kellett törölni. Az ötkarikás játékok előtt több mint 12 sportolót tiltottak el az indulástól. Magyarország a doppingpontok számát tekintve megelőzi Görög- és Oroszországot.
Molnár Zoltán jelezte: a MOB ebben az évben még az olimpia előtt 600 vizsgálatot rendelt el, mindegyik esetben negatív eredmény született. A sportversenyt megelőzően az olimpikonok szerződést kötöttek a MOB-bal, hogy tisztességes keretek között vesznek részt az eseményen, ezenkívül pedig az indulóknak alá kellett írnia a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) részvételi nyilatkozatát is, amelyben külön tételként szerepelt, hogy elfogadják a NOB által ez év májusban bevezetett antidopping szabályt. E szerint a WADA július 30. és augusztus 29. között bárhol és bármikor doppingvizsgálatot rendelhet el az olimpikonok ellen. Korábban csak a játékok ideje alatt és a helyszínen tartózkodó sportolókra vonatkoztak a NOB előírásai.
A kirobbant doppingbotrányok miatt a jövőben szorosabban működne együtt a kormányokkal a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (WADA). Dick Pound, a szervezet elnöke szerint ily módon rövid időn belül sokkal hatékonyabb teszteket lehet bevezetni egyebek között a növekedési hormonok nyomainak felfedezésére. A WADA elnöke a kerékpárt, az atlétikát és egyes téli sportokat minősített elsősorban dopping veszélyeztette területeknek, de mint mondta, egyetlen sportág sem tekinthető szűznek.
Antidopping a szponzornak? A doppingesetek a sport üzleti háttérbázisát is befolyásolhatják. A kérdés, hogy az érintettek milyen módon kezelik a helyzetből fakadó teendőket. A doppingkérdésnek több dimenziója mellett - például sportolói, orvosi, sportszakmai, sportvezetői, sportdiplomáciai - a magyarországi versenysport finanszírozásának kérdése is óhatatlanul felmerül.
A NOB által szervezett topszponzori programot kivéve a szervező ország, valamint az egyes államok nemzeti olimpiai bizottsága kevés klasszikus megjelenési formát tud a támogató vállalatoknak kínálni. A hagyományos értelemben vett szponzori lehetőségek - például a közvetítés alatt a hirdetői táblák, molinók, játékosok szerelésén a márka logója, nyilatkozatok és a háttérben a támogatói fal - a négyévente rendezett játékok idején nem alkalmazhatók. Ha a nemzeti olimpiai bizottság több médiumot maga mögé tud állítani, akkor ezek lehetővé teszik a támogató vállalatok jelenlétét is. Egyéb esetekben főleg a PR-tevékenységre, sajtótájékoztatókra, szűkebb körben szervezett klubtevékenységre korlátozódik a felhasználható eszközrendszer.
Az igazi értéket a szponzorok saját kommunikációs tevékenysége által lehet generálni, minden olyan esetben, amikor a cégek a támogatás tényéről is szót ejtenek a reklámkampányukban, szerepet szánnak a saját marketingtevékenységükben. A magyar olimpiai csapat támogatójaként való fellépés joga és üzleti értéke az olimpiai eszme imázsán, magyarországi presztízsén alapul. Ha ez az imázs sérül - márpedig a doppingesetek következtében egyértelműen sérül -, akkor csökken vagy legalábbis kérdésessé válhat az olimpiai csapat, a MOB támogatásának értéke, értelme. Az üzleti következmények azonban túlmutathatnak magának az olimpiai együttműködésnek a lehetőségén. Azok a sportágak, amelyek leginkább az olimpia idején tudják megmutatni magukat - elsősorban az egyéni sportágak, ahol egy-egy versenyző kiemelkedő teljesítménye ráirányítja a figyelmet az egyébként bajnoki sorozatok, széles mezőny hiányában kevéssé ismert sportokra -, támogatói lehetőségektől eshetnek el.
Előtérben a kríziskommunikáció. A MOB különböző fokozatú támogatójának lenni azonban valós elkötelezettséget jelentett a 2004-es athéni olimpiai játékokig, és jelent napjainkban is. Eddig elsősorban az olimpiai eszméhez és a magyar csapathoz kapcsolódó kommunikációs lehetőségek kiaknázásában, valamint az egyéb szponzori tevékenységek - sok esetben ugyanazon sportolók, csapatok támogatásának - összehangolásában kellett szakmai feladatokat megoldani. A doppingügyek klasszikus kríziskommunikációs helyzetet teremtettek azzal a kiegészítéssel, hogy a kérdést egyedül egyik érintett fél sem tudja megoldani, kezelni - e nélkül pedig felesleges bármilyen imázsjavító programot elindítani. A sportolók, a sportszakmai vezetés, a sportdiplomácia, a MOB és a szponzoráló vállalatok nem tudnak önmagukban eredményt elérni. A doppingolás ugyanis számos sportágban a szóbeszéd szerint a sporteredmények alapköve. Amíg ezt a dimenziót jótékony homály fedte, időzített bombaként ketyegett az olimpiai együttműködések hátterében. Felszínre kerülésével azonban sajnos az olimpiai versengés nemes voltát tépázta meg. Ám ennek nem kell feltétlenül azzal a következménynyel járnia, hogy a támogató cégek azonnal elfordulnak a MOB-tól, az olimpiai mozgalomtól, vagy lemondanak sportágak, sportolók támogatásáról. Még akkor sem, ha a sport szponzorálása - a versenyből, a sportágak jellegéből és a sportolók idegállapotából, sérülékenységéből adódóan - eleve kockázatokat magában rejtő vállalkozás. A hosszú távú együttműködések zámolnak hullámvölgyekkel, visszaesésekkel. És noha a doppingügyek még véletlenül sem ebbe a kategóriába tartoznak, a kérdés nyílt, következetes kezelése, a probléma megoldására való koncentrálás együttműködésre és nem a kapcsolat megszüntetésére késztetheti a cégeket. Erre annál is inkább szükség van, mert az olimpiai csapathoz kapcsolódó kommunikáció oroszlánrésze eddig is a cégeket illette.
Kitartó támogatók. A hazai kiemelt szponzorok kivétel nélkül elégedettek az athéni sporteredményekkel. A nyolc olimpiai aranyéremmel, hat ezüst- és három bronzéremmel ugyanis sikerült megismételni a sydneyi sikereket. Sugár András, a T-Mobile Magyarország vezérigazgatója lapunknak adott korábbi esélylatolgatásában pontosan tippelte meg a magyar aranyérmek számát. A T-Mobile a MOB gyémánt fokozatú szponzoraként évi 50 millió forint feletti támogatást ad az olimpiai bizottságon keresztül az ötkarikás játékokra készülőknek. A lehetséges folytatásról információink szerint hamarosan dönthetnek. A piacvezető mobilszolgáltató jelentős fölénnyel nyerte a szponzorok athéni versenyét: olimpikonjain keresztül ugyanis 10 aranyérmet könyvelhetnek el. Ebben nagy szerepe van a Domino-BHSE hét vízipólósának, Vereckei Ákos, Horváth Gábor domino-honvédos kajak-kenusoknak, valamint Vörös Zsuzsa öttusázónak.
Az ugyancsak a gyémánt fokozatú támogatói kategóriába tartozó Adidas már bejelentette, hogy újabb négy évre elkötelezi magát az olimpiai sport támogatása mellett. A veszélyeztetett sportágak egyéni sportolóival való együttműködési lehetőségeket viszont a jövőben sokkal jobban megfontolja az Adidas Budapest Kft. - mondta lapunknak Császári Attila, a cég marketingigazgatója. Jelezte azt is, ha egy szerződő fél mégis megszegi a kontraktusban pontosan rögzített feltételeket, az Adidas azonnal felmondhatja a szerződést. A cég egyébként éppen Athénban jelentette be, hogy meghoszszabbítja a Magyar Olimpiai Bizottsággal való együttműködését. Az Adidas évi 50 millió forintot meghaladó összeggel támogatja az olimpiai sportot. A bejelentés előtt egy nappal robbant ki a diszkoszvető Fazekas Róbert ügye. Császári Attila nem titkolta: felmerült, hogy későbbre halasztják a bejelentést, végül azonban megtartották a tájékoztatót. Az 1968-as mexikói olimpiai óta a MOB első számú támogatójaként ismert cég vezetése a kedvezőtlen ügyek ellenére is sikeresnek ítéli meg a márka athéni szereplését, amelyet a nemzetközi cégnek az esemény főszponzori kategóriájában való jelenléte csak tovább erősít.
Az érmektől megfosztott magyar élsportolók ügye nem érinti a Szerencsejáték Rt. (SZRT) olimpiai sportszponzorációját - tájékoztatta lapunkat Somorai László, a társaság kommunikációs igazgatója. Az SZRT a MOB gyémánt fokozatú partnere, a cég évente több mint 50 millió forint értékű támogatást ad az olimpiai sportnak. Somorai László elmondta: a társaság a MOB-on keresztül a teljes olimpiai családot segíti. A mostani doppingügy csak néhány sportolóról szól, míg a magyar olimpiai csapat Athénban a megszerzett 17 éremmel, közte a 8 arannyal sikeresen szerepelt - véli Somorai László. A cég a későbbiekben dönt arról, folytatni kívánja-e együttműködését a MOB-bal vagy sem. Az említett három főszponzor 2001-2004 között több mint 600 millió forintnak megfelelő támogatást adott a magyar olimpiai sportnak.
Az érem másik oldala. A doppingügy nem vitathatja el a sikereket azoktól, akik tisztességes keretek között készültek fel a világ legnagyobb sportversenyére. Az érmet és pontot szerző olimpikonokat az erkölcsi elismerés mellett jelentős anyagi jutalom is megilleti.
A kormány a tegnapi ülésén döntött a sportolóknak kifizetendő jutalmazásokról. Az első hat helyezettnek járó pénzdíj mértékét több mint 40 százalékkal emelték fel a sydneyi díjakhoz képest. A sportminiszter bejelentette azt is, hogy a kabinet kiterjeszti a jutalmazottak körét, így a 7. és a 8. helyezettek is kapnak pénzdíjat. Ők a különböző variációk szerint 1-2 millió forint támogatásban részesülhetnek.
Nem változik az olimpiai dobogó legmagasabb fokára álló - egyéni versenyszámban diadalmaskodó - sportolók jutalmazása. Az aranyérmesek teljesítményét 10 millió forinttal honorálja a GYISM. Az ezüstérmes nyolc-, a bronzérmes pedig hatmillióval gazdagodik majd. Még a hatodik is hárommilliót kap. A legmagasabb jutalmat várhatóan a két aranyérmet is szerző Janics Natasa könyvelheti el. Őt követi Kovács Katalin és Cseh László.
A tegnapi kormánydöntés értelmében a vízilabdában és a kajak-kenuban érintett Kemény Dénes és Angyal Zoltán szövetségi kapitány az egyenként is járó díjazáson kívül 10-10 millió forint adózás utáni pénzdíjat kapnak. Rajtuk kívül a csapatsportokban szereplők jutalmazása emelkedik még. Ennek pontos részleteit ma hozzák nyilvánosságra. Az általános tartalék terhére összesen közel egymilliárd forintot fizet ki a kormány. A díjátadó ünnepséget jövő hétfőn tartják.