A fagyasztott termékek iránti hazai kereslet dinamikusan nő. Az elmúlt öt évben megduplázódott a fogyasztás, így már eléri az évi 10-12 kilogrammot is személyenként. Mivel még nagyon messze vagyunk az európai vagy észak-amerikai fogyasztástól, amely a magyarnak többszöröse, s továbbra is évi 5-10 százalékos fogyasztásnövekedés várható, sőt annak tudatosítása, hogy ezen élelmiszerek tartósítószer nélkül készülnek, újabb lendületet adhat a keresletnek.
Ennek ellenére Cseh László, a Magyar Hűtőipari Szövetség (MHSZ) elnöke úgy látja: az egykoron slágerágazatnak számító honi hűtőipari fejlődés két-három éve megtorpant, és a 35-40 milliárdos iparág ma már a fennmaradásért küzd. A visszaesés néhány társaság felszámolásához vezetett, míg mások profilváltással próbálkoztak. Ugyanakkor számítani kell a szektorban megindult koncentráció folytatódására, felgyorsulására is. A szövetség 2004-re 180 ezer tonnás hűtőipari termelést prognosztizál (ennek 65-75 százaléka zöldség- és gyümölcstermék), pedig három-négy éve 220 ezer tonna volt a hazai cégek összteljesítménye. Az FVM adatai szerint közel ötven cég alkotja a hűtőipari szektort, de a hazai termelés több mint 60 százalékát a 6-8 legnagyobb vállalat adja.
A legfontosabb alapanyag, a zöldségfélék árai az EU-csatlakozás után megszüntetett támogatások következtében növekedtek meg, mivel a termelők a feldolgozókon kívánták érvényesíteni árbevétel-kiesésüket - emelte ki Baráth Zoltán, a Fevita Székesfehérvári Hűtőipari Rt. termelési és marketingigazgatója. A költségek nagy hányadát kitevő energia árának emelkedése, a környezetvédelmi adó és a csomagolóanyag-termékdíj bevezetése is rontja az ágazat helyzetét. Ezek együttesen az inflációt lényegesen meghaladó költségnövekedést eredményeztek.
Miközben az előállítás drágul, nehezebb az értékesítés is. A kivitelt a 2001-ben megszűnő exporttámogatás és a forint erősödése nehezíti, így az ágazat jövedelmezősége nagymértékben lecsökkent. Ez visszahat az alapanyag termelésére és annak feldolgozására egyaránt.
Ha a tendencia folytatódik, az a zöldség- és gyümölcstermesztés nagyarányú visszaeséséhez vezethet. Ezt különösen a zöldborsó, a csemegekukorica, a hagyma, a gyökérzöldségek és néhány gyümölcsfajta (meggy, kajszi és bogyós gyümölcsök) sínyli meg - tette hozzá Cseh László.
A főbb termékekből túltermelés van Európában, ami szintén rontja a magyar hűtőipar pozícióit, de a konzervipar is hasonló gondokkal küszködik. Ez leglátványosabban a csemegekukoricánál mutatkozik meg. Bár négy év alatt megduplázódott a magyar termelés és jelenleg meghaladja a többi EU-tag össztermelését, mégis a megélhetés határán mozognak az érintett cégek.
Ráadásul az uniós csatlakozástól remélt előnyök egyelőre nem mutatkoznak, megindult viszont a gyengébb minőségű külföldi áruk áradata. Így a belföldi árszint csökken, és a importtermékek további térnyerésére kell számítani. Cseh László szerint ez együtt járhat az élelmiszer-biztonság, a -megbízhatóság romlásával. A lengyel és szlovák termékeknél az ottani alacsonyabb ár- és költségszínvonal, míg a holland és belga áruknál a hatékonyságbeli előnyök teszik rentábilissá az erős forint által is támogatott behozatalt.
A szövetség abban bízik, hogy a gazdaságpolitika szereplői felismerik: az exportélénkítés érdekében változtatni kell az árfolyam-politikán, mielőtt viszszafordíthatatlan folyamatok következnének be a nagyrészt exportra termelő hűtőiparban. Az MHSZ energiáját most az uniós szervekkel való kapcsolatrendszer kialakítása, valamint az ehhez szükséges szervezeti átalakulás köti le. A legfontosabb termék piaci pozíciójának visszaállítására a csemegekukoricával foglalkozó képviselet már meg is alakult.
A fagyasztott félkész és készételeket gyártók lényegesen jobb helyzetben vannak a felfutó hazai fogyasztásnak köszönhetően, de főként a speciális magyar ételeknél bíznak az exportlehetőségek bővülésében is. Ugyanakkor ez a részpiac még meglehetősen kicsi, a hűtőipar mindössze 10-15 százalékát adja. Bár csak öt-hat cég érdekelt benne, növekvő szerepét senki sem vonja kétségbe.
A tavaly 34,5 milliárdos árbevétel mellett 1,6 milliárd forint adózott eredményt elérő Globus Konzervipari Rt. magyarországi hűtőipari kapacitása évi 80 ezer tonna, így - mintegy negyven százalékos részesedéssel - piacelsők. Lengyel leányvállalatuk négy üzeme további 40 ezer tonna gyártására képes - mondta el Jéhn József, a társaság alelnöke. Ahogy az ágazat legtöbb szereplője, a Globus sem képes azonban kapacitását teljesen kihasználni. A BÉT-en is jegyzett társaság hűtőipari tevékenysége elsősorban mezőgazdasági termékek feldolgozására terjed ki, amely 2-5 százalékos árbevétel-arányos nyereséget hoz.
Jéhn József alapvető gondnak tartja, hogy a belföldi piac nem képes felszívni termékeiket, és - elsősorban a dollár alapú piacokon - jelenleg szűkek kiviteli lehetőségeik is. Az euróövezetbe valamivel könnyebb az export, de itt is csupán a költségfedezet körül teljesítenek. Az orosz piacon a gyenge dollár miatt másfélszeres áremelés lenne indokolt, de ennek csak kis hányadát tudták keresztülvinni. Az orosz jelenlét ennek ellenére stratégiailag fontos a cégnek, mert szerintük ott hosszú távon nagy lehetőségek kínálkoznak.
A másik, a szintén tőzsdén jegyzett nagy ágazati szereplő, a Fevita Rt. éves termelése 17-18 ezer tonna, amelynek 80 százalékát a zöldségfélék teszik ki. A társaság a termékeinek mintegy felét exportálja. A cég elmúlt évét a közepesnél valamelyest gyengébbnek ítélte meg Baráth Zoltán, hiszen csupán 30 milliós adózott eredményt értek el, 3,9 milliárdos nettó árbevétel mellett. Ez szerinte - a már említett gondok mellett - az alapanyag-termelést visszavető időjárásnak tudható be. Ugyanakkor a nemrég nyilvánosságra hozott idei első féléves gyorsjelentésben az adózott eredmény már 33 milliós mínuszt mutat.
Baráth Zoltán szerint problémát jelent, hogy a költségnövekedés ellenére hazai eladási áraikat kénytelenek voltak 10-20 százalékkal csökkenteni. Erre egyrészt a belföldi bolthálózatok ereje miatt kényszerültek, másrészt a csatlakozást követően meginduló import is növeli a belső versenyt. A cég igyekszik előremenekülni, ezért a SAPARD-program támogatásával technológiai fejlesztéseket hajtanak végre, és költségcsökkentést is terveznek, amely egyes, szervesen nem kapcsolódó tevékenységek kiszervezését is jelentené.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.