A H&M megelőzheti az M&S-t
A jövő ősszel Budapestre készülő svéd Hennes & Mauritz (H&M) Európa legnagyobb ruházati kiskereskedelmi hálózatává válhat. Az angol piackutató Mintel csoport legújabb tanulmánya alapján a cég ugyanis 1999 és 2003 között hetven százalékkal növelte árbevételét, míg a jelenlegi piacvezető Marks & Spencer (M&S) és a második legnagyobb C&A is lemaradt.
A globális ruházati kiskereskedelem stagnálása mellett a H&M-en kívül csak a spanyol Inditex csoport tudta túlteljesíteni a terveit. Ez utóbbi a tulajdonosa a már Magyarországon is megjelent Zara hálózatnak. A H&M a tervek szerint jövő őszszel nyitja első üzletét a budapesti Váci utcában, további terjeszkedésről a meglévő üzlet forgalmának alapján döntenek majd.
Szakértők abban látják a H&M sikerét, hogy gyakran cseréli a készletet, és azokat csupán néhány hétig árusítja. A társaságok megbízott tervezőinek továbbra is tilos a kifutókon bemutatott ruhákat lemásolni, ezenkívül társadalmi felelősséget is vállalnak: a ruhákra ugyanis nem szabad nemre vagy vallásra vonatkozó illusztrációt nyomtatni.
A fent említett hálózatok mindegyike a legutolsó trend szerinti ruhákat és kiegészítőket árusítja, a divatos darabok már röviddel a kifutókon történő bemutatás után a hálózat üzleteiben kaphatóak lesznek. A Mintel tanulmánya alapján a fogyasztói kiadásokból még mindig jelentős hányadot tesz ki a ruházkodás, amelyen belül a márkásak egyre nagyobb részt képviselnek.
Míg Anglia ruházati piacának csupán öt százalékát teszik ki az Asdában és a Tescóban forgalmazott termékek, addig a belföldi piacnak a kereskedelmi márkák a főszereplői. Hasonló tendencia kezd kialakulni Európa más országaiban is.


