Komoly változások elé néz a hazai kozmetikai kiskereskedelem. A Németországban piacvezető drogériahálózat, a Schlecker megjelenése a szakma szerint a piac kismértékű újraelosztását fogja majd eredményezni, igaz, az első üzletek leghamarabb már csak jövőre nyithatnak. Szakértők a verseny erősödésére számítanak a diszkontáruházak terjeszkedése miatt is. Egyrészt a német Lidl, másrészt a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, az amerikai Wal-Mart is megveti nálunk a lábát. Ez pedig megbolygathatja a kialakult pozíciókat, mert egy-egy városban lényegesen megváltozhatnak a vásárlói szokások a drogériák kárára - vélekedett Czeczeli Tamás, a Drogerie Markt (DM) értékesítési vezetője.

A kozmetikai, háztartási termékek, illatszerek piacát viszont egyre inkább a hipermarketek uralják. Azért is lehetnek olyan sikeresek, mert a magyar vevők még mindig igen árérzékenyek. Így a napi fogyasztási cikkeknél a drogériák folyamatos növekedésük ellenére sem tudnak javítani megközelítőleg egyszázalékos részesedésükön. Ráadásul az előrejelzések szerint kimagasló expanzió várható a hipermarketektől, és újabb piaci szereplőkre is számítani kell - tette hozzá Vanderer Tibor, a Rossmann Kft. ügyvezető igazgatója.

A fogyasztók árérzékenységének megfelelően a saját márkás termékek már nemcsak a hipermarketekben, de a drogériákban is egyre inkább terjednek, jelenleg az összforgalom 14 százalékát teszik ki - mondja Krisán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) kereskedelmi szekciójának elnöke. Kedvező folyamatnak tartja ezen termékek térnyerését, amennyiben a mérsékeltebb ár ellenére a termék minősége nem változik lényegesen. A drogériák a speciális termékek tartásával, a kiszolgálás minőségével és szaktanácsadással tudják felvenni a versenyt a nagy áruházakkal. Ugyanakkor a csomagküldők és - elsősorban az illatszereknél - a feketekereskedelem is nagy konkurenciát jelentenek.

Az új vásárlási szokások következtében a kis drogériák visszaszorulóban vannak, így a szakemberek szerint számuk tovább csökken. Csak azok a boltok maradhatnak talpon, amelyek erősítik az üzlet személyes szolgáltató jellegét, illetve specializálódnak, bioboltokként működnek. Az EU-csatlakozás következtében a drogériaszektorban a beszerzési és eladási árak egyaránt csökkentek. A tartósnak ígérkező trendet az magyarázza, hogy a beszerzési árakat a multik árharmonizá-ciója, az értékesítési árakat pedig a verseny éleződése nyomja le. A belépés nyomán számítani lehet az importtermékek kínálatának bővülésére is.

Felemás évet zárt tavaly a szektor legnagyobb szereplője, a 35 százalékos piaci szeletet magáénak tudó, 2003-ban 24,4 milliárdos bruttó forgalmat bonyolító német tulajdonú Drogerie Markt. A kezdetben biztatóan alakuló forgalom az év második felére visszaesett, mert a gazdasági megszorítások miatt csökkent a lakosság vásárlóereje. A Rossmann és a Tesco expanziója miatt éleződött a piaci verseny is, ám Czeczeli Tamás szerint az idén a Rossmann visszavett a tempóból. A DM-et ugyanakkor a nyugodt terjeszkedés jellemzi, igyekeznek minőségi szolgáltatóvá válni. Jelenleg 152 kiskereskedelmi egységük van, és várhatóan évi 10-15 új üzletet nyitnak - tette hozzá az értékesítési vezető.

2003 nagyon sikeres esztendő volt az ötven százalékban a német anyavállalat, ötven százalékban a több európai és ázsiai drogérialáncot birtokló hongkongi AS Watson kezében lévő Rossmann számára. (Az AS Watson a 120 ezer embert foglalkoztató Hutchinson Whampoa társaság része, amely a tengeri szállítmányozásban, az ingatlanfejlesztésben, az energetikában és a kiskereskedelemben érdekelt.)

Tavaly 23 új üzletet nyitottak, és forgalmuk 28 százalékkal emelkedett - mondta el Vanderer Tibor. Az idén tizenöttel tervezik növelni boltjaik számát, ebből hetet már át is adtak. 2004-re igencsak növelték piaci részesedésüket a szektorban, adataik szerint jelenleg a piac majdnem 30 százalékát mondhatják magukénak, ami 7 százalékpontos emelkedést jelent az egy évvel korábbi állapothoz képest. Erre az évre 25 milliárdos bruttó forgalmat terveznek, szemben a tavalyi 20,5 milliárddal. A társaság egyaránt bővíteni kívánja saját márkás és non-food kínálatát.

Miközben a két multinacionális szakkereskedő terjeszkedik, a Fotex csoporthoz tartozó Azúr Rt. piaci részesedése folyamatosan csökken. A DM és a Rossmann térnyerésével a harmadik legnagyobb hazai drogérialánc kénytelen volt több üzletét is bezárni az elmúlt években: 2002-ben 9, tavaly 25 üzletre került lakat alá, így mára országszerte alig 46 bolt maradt. Részben a hálózat fogyatkozása nyomán a Fotex csoport éves jelentései szerint 2002-ben 8,4 százalékkal csökkent az Azúr teljes bevételének oroszlánrészét adó konszolidált kereskedelmi forgalom, tavaly pedig 18,3 százalékos volt a visszaesés. A válságkezelés jegyében 2002-ben megszüntették a központi raktározást, s helyette közvetlen boltba szállítási rendszert vezettek be. Évek óta komoly elbocsátásokról és költségcsökkentésről számolnak be, sőt tavaly a gazdasági igazgatói és a vezérigazgatói poszton is csere történt.