Komoly változások elé néz a hazai kozmetikai kiskereskedelem. A Németországban piacvezető drogériahálózat, a Schlecker megjelenése a szakma szerint a piac kismértékű újraelosztását fogja majd eredményezni, igaz, az első üzletek leghamarabb már csak jövőre nyithatnak. Szakértők a verseny erősödésére számítanak a diszkontáruházak terjeszkedése miatt is. Egyrészt a német Lidl, másrészt a világ legnagyobb kiskereskedelmi hálózata, az amerikai Wal-Mart is megveti nálunk a lábát. Ez pedig megbolygathatja a kialakult pozíciókat, mert egy-egy városban lényegesen megváltozhatnak a vásárlói szokások a drogériák kárára - vélekedett Czeczeli Tamás, a Drogerie Markt (DM) értékesítési vezetője.
A kozmetikai, háztartási termékek, illatszerek piacát viszont egyre inkább a hipermarketek uralják. Azért is lehetnek olyan sikeresek, mert a magyar vevők még mindig igen árérzékenyek. Így a napi fogyasztási cikkeknél a drogériák folyamatos növekedésük ellenére sem tudnak javítani megközelítőleg egyszázalékos részesedésükön. Ráadásul az előrejelzések szerint kimagasló expanzió várható a hipermarketektől, és újabb piaci szereplőkre is számítani kell - tette hozzá Vanderer Tibor, a Rossmann Kft. ügyvezető igazgatója.
A fogyasztók árérzékenységének megfelelően a saját márkás termékek már nemcsak a hipermarketekben, de a drogériákban is egyre inkább terjednek, jelenleg az összforgalom 14 százalékát teszik ki - mondja Krisán László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) kereskedelmi szekciójának elnöke. Kedvező folyamatnak tartja ezen termékek térnyerését, amennyiben a mérsékeltebb ár ellenére a termék minősége nem változik lényegesen. A drogériák a speciális termékek tartásával, a kiszolgálás minőségével és szaktanácsadással tudják felvenni a versenyt a nagy áruházakkal. Ugyanakkor a csomagküldők és - elsősorban az illatszereknél - a feketekereskedelem is nagy konkurenciát jelentenek.
Az új vásárlási szokások következtében a kis drogériák visszaszorulóban vannak, így a szakemberek szerint számuk tovább csökken. Csak azok a boltok maradhatnak talpon, amelyek erősítik az üzlet személyes szolgáltató jellegét, illetve specializálódnak, bioboltokként működnek. Az EU-csatlakozás következtében a drogériaszektorban a beszerzési és eladási árak egyaránt csökkentek. A tartósnak ígérkező trendet az magyarázza, hogy a beszerzési árakat a multik árharmonizá-ciója, az értékesítési árakat pedig a verseny éleződése nyomja le. A belépés nyomán számítani lehet az importtermékek kínálatának bővülésére is.
Felemás évet zárt tavaly a szektor legnagyobb szereplője, a 35 százalékos piaci szeletet magáénak tudó, 2003-ban 24,4 milliárdos bruttó forgalmat bonyolító német tulajdonú Drogerie Markt. A kezdetben biztatóan alakuló forgalom az év második felére visszaesett, mert a gazdasági megszorítások miatt csökkent a lakosság vásárlóereje. A Rossmann és a Tesco expanziója miatt éleződött a piaci verseny is, ám Czeczeli Tamás szerint az idén a Rossmann visszavett a tempóból. A DM-et ugyanakkor a nyugodt terjeszkedés jellemzi, igyekeznek minőségi szolgáltatóvá válni. Jelenleg 152 kiskereskedelmi egységük van, és várhatóan évi 10-15 új üzletet nyitnak - tette hozzá az értékesítési vezető.
2003 nagyon sikeres esztendő volt az ötven százalékban a német anyavállalat, ötven százalékban a több európai és ázsiai drogérialáncot birtokló hongkongi AS Watson kezében lévő Rossmann számára. (Az AS Watson a 120 ezer embert foglalkoztató Hutchinson Whampoa társaság része, amely a tengeri szállítmányozásban, az ingatlanfejlesztésben, az energetikában és a kiskereskedelemben érdekelt.)
Tavaly 23 új üzletet nyitottak, és forgalmuk 28 százalékkal emelkedett - mondta el Vanderer Tibor. Az idén tizenöttel tervezik növelni boltjaik számát, ebből hetet már át is adtak. 2004-re igencsak növelték piaci részesedésüket a szektorban, adataik szerint jelenleg a piac majdnem 30 százalékát mondhatják magukénak, ami 7 százalékpontos emelkedést jelent az egy évvel korábbi állapothoz képest. Erre az évre 25 milliárdos bruttó forgalmat terveznek, szemben a tavalyi 20,5 milliárddal. A társaság egyaránt bővíteni kívánja saját márkás és non-food kínálatát.
Miközben a két multinacionális szakkereskedő terjeszkedik, a Fotex csoporthoz tartozó Azúr Rt. piaci részesedése folyamatosan csökken. A DM és a Rossmann térnyerésével a harmadik legnagyobb hazai drogérialánc kénytelen volt több üzletét is bezárni az elmúlt években: 2002-ben 9, tavaly 25 üzletre került lakat alá, így mára országszerte alig 46 bolt maradt. Részben a hálózat fogyatkozása nyomán a Fotex csoport éves jelentései szerint 2002-ben 8,4 százalékkal csökkent az Azúr teljes bevételének oroszlánrészét adó konszolidált kereskedelmi forgalom, tavaly pedig 18,3 százalékos volt a visszaesés. A válságkezelés jegyében 2002-ben megszüntették a központi raktározást, s helyette közvetlen boltba szállítási rendszert vezettek be. Évek óta komoly elbocsátásokról és költségcsökkentésről számolnak be, sőt tavaly a gazdasági igazgatói és a vezérigazgatói poszton is csere történt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.