Karácsonyi lázban a luxuspiac
A karácsonyi vásár vitathatatlan sztárja a minél nagyobb képátlójú tévé, de nem a hagyományos képcsöves, hanem a plazma - jelentette ki Maurer Andor, a Media Markt Saturn Holding vezérigazgatója. Egy 42 hüvelykes (104 centiméter képátlójú) plazmatévé öt éve még hárommillióba került, ma ötszázezerért elvihető. A forgalom felfutását jelzi, hogy országosan szeptember végéig mintegy 1300 plazmatévé talált gazdára, addig a nemrég nyílt két Saturn-áruházban egy hónap leforgása alatt több mint hétszáz kelt el belőlük. A magyarázat nem elsősorban a karácsony közeledtében rejlik, inkább a tévépiacon bekövetkezett hatalmas áresésre vezethető vissza. Németországban például októberre kétezer euróra csökkent a plazmatévé ára. Ezzel párhuzamosan olcsóbbak lettek a projektoros tévék is, melyeket elsősorban a Toshiba, a Thomson, az LG és a Samsung tart a kínálatában. Egy 44 hüvelykes (110 centiméter képátlójú) projektoros tévéhez már 200 ezer forintért hozzá lehet jutni. A nagy képernyős tévé már-már nélkülözhetetlen "tartozéka" a házimoziszett.
E termékeknél is komoly átrendeződés tapasztalható. A komplett házimoziszettek mellett egyre szélesebb az egyes komponensek - DVD-lejátszók, erősítők, hangfalszettek - kínálata. A szórakoztatóelektronikai cikkeknél a videót nyugdíjazó asztali DVD-írók forgalmában várható jelentősebb bővülés, ezeket már 60 ezer forinttól meg lehet vásárolni.
A hagyományos, nagy értékű karácsonyi ajándékok sorába tartozik a szőrme. Megfigyelhető, hogy a kereslet itt is a minőség irányába mozdult el. Ma már nemhogy a két évtizeddel ezelőtti sztár, a nutria nem kelendő, hanem a kilencvenes évek elején keresett nyúl és gida sem olyan divatos már - mondta lapunknak Csanádi Judit, a Scandic Szőrme Kft. ügyvezető igazgatója. A nemes szőrmék iránti érdeklődés élénkülését jelzi, hogy a kilencvenes évek elején a nerc olyan ritka volt, mint a Rolls-Royce, és még Budapesten is alig-alig kelt el. Jelenleg viszont már vidéken is jól fogy: van olyan vidéki Skála-áruház, ahol tucatnyi nercbunda is gazdára talált egy év alatt. A legmagasabb árfekvésben a gyönyörű és súlytalan csincsillát találjuk, valamint a szőrmék királyát, a cobolyt, amely a legkönynyebb, legszebb, és tartja is az árát a luxusvilágban. Egy cobolykabát nagyjából annyiba kerül, mint egy Mercedes. A róka népszerűsége viszont csökkent. Díszítésnek azonban még mindig előszeretettel használják például szövetkabátokon, és várhatóan a jövő évi őszi-téli kínálatban ismét megjelennek a különböző típusú rókakabátok.
Az idei divat az öves, nyírott nerckabát (velvet mink) cobolygallérral. Nő a hosszú kabátok iránti igény, amelyek felváltják a korábbi évek csak térdet takaró, úgynevezett swinger modelljeit. A nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy ismét divatba jönnek a mintás gereznák, így hoszszú évek óta először az idén jelent meg hazánkban a fehér alapon drapp mintás kanadai hiúz.
A szőrmeiparnak is megvannak a nagy márkanevei, így a Galamb utca Scandic-szalonban egyebek közt megtalálhatók az olasz Gianfranco Ferre, a német Voigt Style, a francia Sprung Fréres modelljei is.
Az órák és az ékszerek forgalma is karácsony előtt ugrik meg. Az Orex a tavalyinál félmilliárd forinttal magasabb, több mint hárommilliárdos készlettel készült a szezonra. A cég az igényes középkategóriát célozza meg a néhány ezer forintos egyszerű arany ékszertől a félmilliós köves gyűrűig - nyilatkozta Reményik Kálmán, az Orex Óra-Ékszer Kereskedőház Rt. elnök-vezérigazgatója. A választék zömét a 20-100 ezer forintos cikkek teszik ki, de már ebben a kategóriában is van brillel díszített ékszer. A cég órakínálata is hasonló: a fő márkák a Seiko, Tissot, Longines, amelyek modelljeit a 20-200 ezer forintos sávban kínálják, ám egyes üzleteikben a legnagyobb svájci márkanevek is fellelhetők. Kapható például automata arany IWC is négymillió forintos árban. Ami a forgalmat illeti, a november kicsit gyengébb volt, mint a tavalyi, igaz, az egy nagyon kiugró hónap volt. A december sem úgy indult, ahogy kellene, s a partnercégek tapasztalatai is hasonlók - emelte ki Reményik Kálmán, arra utalva, hogy az egész kereskedelem érzi a piac szűkülését. A kereskedelem bizalmi indexe egy éve mínusz 6 volt, most pedig mínusz 26-on áll - idézte a GKI felmérésének adatait. Persze a karácsonyi ajándékvásárlás nem marad el, s az Orex azért is bizakodó, mert tartani, sőt az órák esetében csökkenteni tudta árait.


