BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Malév: módosítani kell az üzleti tervet

Célállomások törlése, takarékosabb beszerzések és rugalmasabb létszámgazdálkodás vár a Malév vezetésére a közeljövőben, ha szeretné stabilizálni piaci helyzetét. Az ÁPV Rt. az üzleti terv átdolgozására szólította fel a társaságot. A hét végi rendkívüli közgyűlésen ugyanakkor nem váltották le Sándor László elnök-vezérigazgatót, aki az áramvonalasítás folytatását ígérte.

Sándor László elnök-vezérigazgatónak újabb tőkeinjekció nélkül kell folytatnia a Malév átalakítását, miután a főtulajdonos ÁPV Rt. a hét végén kijelentette: pénzügyileg nincs ok arra, hogy ez megtörténjen. A vagyonkezelő szerint a cég pénzügyileg elég stabil, fizetőképessége is jó, ezért nem a korábban beígért hárommilliárd forintos tőkejuttatás, hanem eszközeinek felértékelése lehet az a mankó, amivel ebben a helyzetben rendezhetik a tőkeszerkezetet.

Az eszközök felértékelése összhangban van a számviteli törvénnyel - közölte lapunkkal a vagyonkezelő. Egyelőre nem tudni, hogy pontosan mekkora pénzt "találnak" ily módon, de az öszszeg várhatóan kissé több lesz, mint 4-5 milliárd forint. Ez körülbelül 1-1,5 milliárddal haladja meg az eredetileg beígért tízmilliárdból még hiányzó hárommilliárd forintot. Azért ennyivel, mert becslések szerint ennyivel rontott a cég eredményességén a megugró kerozinár és a nem kiugróan jó őszi forgalom. Tavaly a Malév 13,5 milliárd forintos nettó veszteséget könyvelt el, az év végén a jegyzett tőkéje 3,5 milliárd, saját tőkéje 2,6 milliárd forint volt.

Néhány célállomást biztosan törölni kell, de legalábbis csökkenteni szükséges az adott városba közlekedő járatok gyakoriságát. Minthogy az árversenyt hosszú távon nem bírhatja a társaság, a kapacitáskihasználtságon ezzel a lépéssel javíthatna. A felszabaduló kapacitást új, szűkebb piaci szegmenst képviselő városokba lehet átirányítani, ahová nem nagyon járnak a versenytárs nagy cégek vagy a diszkont-légitársaságok. Különösen a továbbra is rendkívül magasan álló kerozinárak miatt nem mindegy, hogy azonos számú és befogadóképességű repülőgépen mekkora a telítettség, illetve mekkora a magasabb árú jegyet váltók aránya egy adott célállomásra.

Egységesíteni kell a gépparkot, tehát meg kell válni a Fokkerektől, a két nagy Boeingtől és esetleg a CRJ típusúaktól, így csak az újabb Boeingek maradnának a flottában. Ez a géppark egyébként már 2005-ben sokmilliárdos megtakarítást hozhat a cégnek, hiszen nagyságrendekkel kevesebbet kell költeni javításukra, karbantartásukra. Szakértők szerint tengerentúli járatokat egyszerűen nem lehet úgy gazdaságosan üzemeltetni, hogy csak két gép fordul állandóan. Ezt a Malév vezetői is tudják. A két nagy géppel kapcsolatban az lehet a megoldás, hogy a SkyTeam globális légiszövetség valamelyik észak-amerikai tagjával, várhatóan a Delta Air Linesszal megállapodnak a járatok közös üzemeltetésében úgy, hogy a gépet a tengerentúli fél adja.

Sándor László elnök-vezérigazgató néhány napja lapunknak kifejtette: eddig 1,5-2 milliárd forintot hozott az, hogy több mint egy tucat vadonatúj jármű állt szolgálatba. Az így nyert pénz azonban kevés ahhoz, hogy a Malév állja a versenyt. A vezető takarékos beszerzéseket és az áramvonalasítás folytatását ígérte. Közvetve erre utalt a hét végén az ÁPV Rt. is, amikor állásfoglalásában azt írta: a Malév ugyan növelte forgalmát, finanszírozása stabil, de még nem lehet "kielégítő biztonsággal" előre látni, hogy a cég képes megteremteni a tartósan jövedelmező gazdálkodás feltételeit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.