Még decemberben megtárgyalja a MÁV felső vezetése a néhány budapesti pályaudvarral összefüggő ingatlanfejlesztési akciótervet - közölte lapunkkal a vasúttársaság kommunikációs igazgatósága. Mindhárom kiemelt pályaudvar és környéke (Déli, Józsefvárosi, Nyugati) felértékelődött városrészekben található, ahol a fejlesztők szerint vétek lenne parlagon hagyni a lehetőségeket. A MÁV azonban nem feltétlenül akar lemondani a tulajdonjogról, vagy ha lemond is, a terület hasznosításában szerepet játszana. Végső döntést azonban még nem hozott a társaság. A MÁV összesen 150 ingatlantól akar megszabadulni jövő év elejéig, beleértve a kihasználatlan üzemi területeket és a sportingatlanokat is.

A Déli és a Józsefvárosi pályaudvar esetében már előzetes felmérést is végeztek. A Délinél a fejlesztés elindításához rendelkezésre áll a kerületi szabályozási terv, mely viszonylag szabad teret enged a fejlesztési elképzeléseknek. A Józsefvárosi esetében az illetékes önkormányzat még nem készítette el a kerületi szabályozási tervet. A MÁV szerint az ingatlanfejlesztés terén való továbblépéshez több vasútfejlesztési döntés - műszaki, biztonsági - meghozatalára van szükség.

A Józsefvárosi pályaudvarnál működő piac távolkeleti kereskedői ugyan újabb terület szeretnének bérbe venni, de egyelőre a mostani jövője is kétséges. A piac működési engedélye ugyanis február elején lejár. Ingatlanszakértők szerint a kereskedelmi funkción kívül elsősorban raktározási célú létesítményeket lehetne fölépíteni a területen. Arra a kérdésünkre, hogy a harmadik, frekventált helyen lévő MÁV-ingatlan, a Ferdinánd híd mögötti terület egésze megmarad-e a MÁV tulajdonában, a társaság azt válaszolta: most vizsgálják, hogy az azonos fejlesztési területen belül bizonyos - a MÁV Rt. számára kevésbé fontos - területrészt eladnak, a fennmaradó rész esetében a tulajdonos továbbra is a MÁV Rt. maradna.

A területen jelenleg nagyszabású bontás zajlik az ír Markland Holding megbízásából. Az ír vállalat hárommilliárd forintot fizetett a nyolchektáros telekért, és ott egy luxuslakóparkot szeretne építeni, néhány közintézménnyel kibővítve. Hiába indította be azonban a beruházást, a TriGránit Rt. kifogásolta a pályázat végeredményét, mondván: elővásárlási joga van a területre, és ezt már a pályázatban is jelezte. A TriGránit már a közeli Westend City Center fölépülte előtt hangoztatta: szeretné beépíteni a Városligetig terjedő egész területet, ahol szórakoztató funkciójú épületeké lenne a fő szerep, de lennének luxuslakások és nagyon sok zöld terület. Az illetékes bíróság felfüggesztette a tulajdonosi jogokat; a terézvárosi önkormányzat ugyan kiadta a bontási engedélyt, de az építésit még nem, mert megvárja a fellebbezés eredményét.

A kiemelt pályaudvari övezetekre vonatkozóan eddig csak előmunkákat végzett a MÁV Rt. Külső partnerekkel való konkrét tárgyalásokra csak a fejlesztési terv elfogadását követően kerül sor - fűzte hozzá a társaság, amikor azt tudakoltuk, hogy szándékoznak-e más partnert is bevonni a három terület hasznosításába, illetve fejlesztésébe.

A 2006-ig terjedő ingatlangazdálkodási akcióprogram kialakításának célja és egyben feltétele a MÁV vagyonkezelésében, illetve tulajdonában lévő 29 ezer hektárnyi terület és 17 ezer létesítmény pontos számbavétele, és ennek ismeretében az eltérő célokat szolgáló, eltérő ingatlangazdálkodási technikákat igénylő, változó hatékonysággal és eredményességgel működtethető ingatlanportfólió-csomagok kialakítása. Az ingatlanállományt értékmegőrző és takarékos üzemeltetéssel továbbra is vagyonának meghatározó részeként kezeli a MÁV Rt. - fűzte hozzá saját honlapján a társaság.