Október végéig nem egészen 170 ezer, azaz 1800-zal kevesebb személygépkocsi talált gazdára Magyarországon, mint az elmúlt év első tíz hónapjában. Történt ez annak ellenére, hogy a magyar gépkocsiárak éves szinten stabilak, októberben pedig - Európában páratlan módon - 3,9 százalékkal voltak alacsonyabbak, mint egy évvel korábban.
A több mint száz gépkocsitípus árait 19 európai országban vizsgáló iparági elemző, a JATO Dynamics Ltd. adatai szerint októberben tovább lassult az újautó-árak növekedése. Az eurózónában átlagosan 2,7 százalékkal voltak magasabbak a kiskereskedelmi árak, mint az elmúlt év októberében, és egy százalékkal gyengült a drágulás az idei szeptemberi adatokhoz képest. A társaság összesítése szerint az eurózónán kívül Csehországban volt legalacsonyabb az átlagos áremelkedés, csupán 0,3 százalék, míg hazánkban 3,9 százalékos csökkenés révén a 19 ország átlagáránál csak egy százalékkal kerülnek többe az autók. (Az összehasonlítást a JATO az árfolyammozgások, a helyi piacok modellkínálatának és az autók felszereltségének kiigazításával végezte.)
A mieinknél tíz százalékkal alacsonyabb a lengyel és a cseh árszint, míg a másik véglet a 30 százalékkal magasabb ír, az 55-tel drágább norvég és a 99 százalékkal borsosabb dán árszint.
A gyártók a helyi adókat még nem tartalmazó szállítói (nettó) árai persze eltérnek. Magyarország az említett 19 ország átlagértékén kapja az autókat, de Németország már 6 százalékkal többért. Ez azonban 22 százalékkal több, mint amennyiért a dán kereskedők kapják, ám a Dániában még így is a legtöbbe kerülnek az autók. A gépkocsik adóterhe ugyanis ebben az országban a legmagasabb, átlagosan 178 százalék, a luxusautókra pedig 230 százalékot vetnek ki.
Ami Magyarországot illeti, Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke érdeklődésünkre két okot is megjelöl a kereslet megtorpanása indokául. Egyrészt a jövedelemkiáramlás csökkenése és a lakosság által korábban felvett nagy áru- és lakásvásárlási hitelek miatt esett a vásárlóerő. Másrészt - emlékeztetett az általa három éve elmondottakra - Magyarország legfeljebb "200 ezer autós" piac. Tavaly 208 441 személygépkocsit és terepjárót adtak el az országban, 21 százalékkal többet, mint 2002-ben, de a trend nem folytatódhat korlátlanul.
Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke hasonlóan vélekedik, mondván, az elmúlt években a szakma "túlhalászta" a piacot. A vásárlóerő visszaesése mellett ez is vezethetett oda, hogy - a Gémosz adatai szerint - novemberben már közel tíz százalékkal kevesebb személyautó talált gazdára, mint egy évvel korábban.
Úgy látszik, ezen az sem segít, hogy - amint megtudtuk - legalább nyolc autómárka képviselete a megrendeltnél nagyobb mennyiséget szállít ki és számláz kereskedőinek, akik aztán egymással versengenek a kedvezmények nyújtásában, hogy megszabaduljanak felhalmozott készleteiktől.
Azonban nehéz dolguk van, mert a korábbi nagyon alacsony kezdő részlettel indított hitelakciók több mint tízezer esetben oda vezettek, hogy a kispénzű vevők nem tudták fizetni a részleteket, és az autók visszakerültek a finanszírozó pénzintézetek birtokába. Ennek az állománynak a piaci megjelenése persze lenyomta a használtautó-árakat, ami miatt pedig nehezebb az új járművek értékesítése is. Az újautó-eladások 40 százaléka ugyanis a használt kocsik beszámításával jön létre. azonban az új és a használt közti megnőtt árkülönbözetet egyre kevesebben tudják kifizetni, noha Magyarországon a forgalom közel 90 százalékát a kiskocsik és az alsó középkategóriás járművek teszik ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.