BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Veszteséges cégek eladósorban

A versenyszférában sikeresen működő állami vállalatokat privatizálhatják jövőre, illetve azokat is, amelyeket ma az adófizetők pénzéből dotál az állam. Az MVM Rt. és a Volán-társaságok magánosítását azonban a pénzügyminiszter nem tartja időszerűnek.

Jövőre minden bizonnyal sor kerül több nagyszabású privatizációs tranzakcióra, ezzel pedig a tömeges magánosítás időszaka véget ér - így összegezhetők Draskovics Tibor szavai, amelyek a privatizációról tartott konferencián hangzottak el. Az állam az idei - akár 400 milliárd forintot is elérő - privatizációs bevételnél jövőre közel 100 milliárd forinttal kevesebbre számít.

Azoknál a versenyszférában működő cégeknél jöhet szóba a kisebbségi vagy akár többségi állami tulajdonrész 2005. évi - a részesedésért kapott összeg maximalizálása melletti, átlátható, az érintett társaságok jövőbeli fejlődési lehetőségét szem előtt tartó - magánosítása, ahol erre felkészültek - fogalmazott Draskovics. Így a Mol Rt.-ben meglévő pakettet vélhetően egy lépésben adja el az állam, ügyelve arra, az olajcég ne lehessen felvásárlási célpont, tette hozzá a pénzügyminiszter, aki még közelítő időpontról sem kívánt szólni. Ebbe a körbe tartozik még a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt., valamint az Antenna Hungária Rt., továbbá a Földhitel és Jelzálogbank Rt. - utóbbinál tekintettel lesznek a korábban kibocsátott jelzáloglevelek értékének megőrzésére. Ezeken kívül több kisebb cég is szerepel a listán, hiszen ezáltal az állam pénzügyi erőforrásait olyan területekre tudja összpontosítani, amelyeken a magánszféra nem vagy nem teljesen látná el a feladatokat.

Vége annak, hogy az adófizetők forintjaiból veszteséges vállalatokat finanszírozzunk - húzta alá Draskovics, utalva a privatizálandók másik csoportjára, amelybe egyebek mellett a Malév Rt. és a Bábolna Rt. értékesíthető része tartozik. Előbbivel kapcsolatban Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke lapunk pénteki számában írtakkal megegyezően úgy nyilatkozott, hamarosan kiírják az újabb tendert, a feltételek enyhébbek lesznek az adósságrendezésre, illetve kötelezően megvásárlandó részvényhányadra vonatkozóan. A légitársaság előreláthatólag az idén minimális pozitív szaldóval fogja zárni az évet, ami a 3 milliárdos állami tőkeinjekció feltétele, mondta Mészáros, aki kiemelte: a konferencián részt vevő szakemberek egyike sem kérdőjelezte meg a privatizációs folyamat hasznát.

A finanszírozási és szabályozási feltételek még nem adottak sem a Volán-társaságok, sem a Magyar Villamos Művek Rt. jövő évi eladására - szögezte le a pénzügyminiszter. A Magyar Posta Rt.-t középtávon valószínűleg nem privatizálják, a Szerencsejáték Rt. magánosítására pedig nincs meg a társadalmi támogatottság.

A MÁV Rt. egészének, illetve vagyona jelentős részének értékesítése sem következhet be belátható időn belül, az más kérdés, ha egyes részlegeit külön vállalatba szervezik, és ezeket részben vagy egészben áruba bocsátják - fogalmazott Draskovics Tibor.

A tömeges privatizáció lezárultával az intézményrendszer is változtatásra szorul, később azonban - érettségtől függően - sor kerül cégek magánkézbe adására. Vélhetően a Kincstári Vagyoni Igazgatóságot és az ÁPV Rt.-t egy szervezetté olvasztják. Ezzel kapcsolatban a miniszter sietett leszögezni, 2005 végére az államháztartásra, a költségvetési gazdálkodásra és az állami vagyonra vonatkozó törvénycsomagot meg kell újítani, főként azért, mert a mainál nagyobb költségvetési fegyelemre, az előirányzatok felhasználása hatékonyságának javítására van szükség.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.