Veszteséges cégek eladósorban
Jövőre minden bizonnyal sor kerül több nagyszabású privatizációs tranzakcióra, ezzel pedig a tömeges magánosítás időszaka véget ér - így összegezhetők Draskovics Tibor szavai, amelyek a privatizációról tartott konferencián hangzottak el. Az állam az idei - akár 400 milliárd forintot is elérő - privatizációs bevételnél jövőre közel 100 milliárd forinttal kevesebbre számít.
Azoknál a versenyszférában működő cégeknél jöhet szóba a kisebbségi vagy akár többségi állami tulajdonrész 2005. évi - a részesedésért kapott összeg maximalizálása melletti, átlátható, az érintett társaságok jövőbeli fejlődési lehetőségét szem előtt tartó - magánosítása, ahol erre felkészültek - fogalmazott Draskovics. Így a Mol Rt.-ben meglévő pakettet vélhetően egy lépésben adja el az állam, ügyelve arra, az olajcég ne lehessen felvásárlási célpont, tette hozzá a pénzügyminiszter, aki még közelítő időpontról sem kívánt szólni. Ebbe a körbe tartozik még a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt., valamint az Antenna Hungária Rt., továbbá a Földhitel és Jelzálogbank Rt. - utóbbinál tekintettel lesznek a korábban kibocsátott jelzáloglevelek értékének megőrzésére. Ezeken kívül több kisebb cég is szerepel a listán, hiszen ezáltal az állam pénzügyi erőforrásait olyan területekre tudja összpontosítani, amelyeken a magánszféra nem vagy nem teljesen látná el a feladatokat.
Vége annak, hogy az adófizetők forintjaiból veszteséges vállalatokat finanszírozzunk - húzta alá Draskovics, utalva a privatizálandók másik csoportjára, amelybe egyebek mellett a Malév Rt. és a Bábolna Rt. értékesíthető része tartozik. Előbbivel kapcsolatban Mészáros Tamás, az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke lapunk pénteki számában írtakkal megegyezően úgy nyilatkozott, hamarosan kiírják az újabb tendert, a feltételek enyhébbek lesznek az adósságrendezésre, illetve kötelezően megvásárlandó részvényhányadra vonatkozóan. A légitársaság előreláthatólag az idén minimális pozitív szaldóval fogja zárni az évet, ami a 3 milliárdos állami tőkeinjekció feltétele, mondta Mészáros, aki kiemelte: a konferencián részt vevő szakemberek egyike sem kérdőjelezte meg a privatizációs folyamat hasznát.
A finanszírozási és szabályozási feltételek még nem adottak sem a Volán-társaságok, sem a Magyar Villamos Művek Rt. jövő évi eladására - szögezte le a pénzügyminiszter. A Magyar Posta Rt.-t középtávon valószínűleg nem privatizálják, a Szerencsejáték Rt. magánosítására pedig nincs meg a társadalmi támogatottság. 
A MÁV Rt. egészének, illetve vagyona jelentős részének értékesítése sem következhet be belátható időn belül, az más kérdés, ha egyes részlegeit külön vállalatba szervezik, és ezeket részben vagy egészben áruba bocsátják - fogalmazott Draskovics Tibor.
A tömeges privatizáció lezárultával az intézményrendszer is változtatásra szorul, később azonban - érettségtől függően - sor kerül cégek magánkézbe adására. Vélhetően a Kincstári Vagyoni Igazgatóságot és az ÁPV Rt.-t egy szervezetté olvasztják. Ezzel kapcsolatban a miniszter sietett leszögezni, 2005 végére az államháztartásra, a költségvetési gazdálkodásra és az állami vagyonra vonatkozó törvénycsomagot meg kell újítani, főként azért, mert a mainál nagyobb költségvetési fegyelemre, az előirányzatok felhasználása hatékonyságának javítására van szükség.


