BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fapadosok: több üzleti utas

Bár a diszkont-légitársaságok eredeti üzleti modelljében nem szerepelnek külön az üzleti utasok, egyre több vállalat igyekszik ösztönözni őket és munkáltatóikat a fapadosok választására. December végén a Wizz Air jelentette be, hogy Wizz Bizz néven utazási csomagot készített és abban maximális rugalmasságot és garantált alacsony árakat ígér. Az egyirányú repülőjegy ára illetékek nélkül 22 500 forint.

Az üzletembereknek rugalmasan módosítható repülőjegyekre van szükségük, mely az üzleti élet változó ritmusához igazítható. A Wizz Bizz repülőjegyek az eddig megszokott árak harmadáért vagy negyedéért vásárolhatók meg - mondta Váradi József vezérigazgató.

Hasonló véleményen van Jannisz Capodisztriasz, az Easyjet marketingigazgatója is. Szerinte az üzleti utazók a pénzükért maximális rugalmasságot és ellenszolgáltatást várnak. A kisvállalkozások, illetve nagyvállalatok üzleti útjaiból származó forgalom 120 százalékkal nőtt a cégnél az elmúlt három évben. Az Easyjet azonban nem vezetett be külön programot az üzleti utazóknak, mert nem vár pluszforgalmat az ilyen akcióktól.

Az Easyjet utasainak körülbelül 40 százaléka megy üzleti útra. Ezzel a statisztikai adattal megdöntjük azt a nézetet, amely szerint a diszkontjáratokat egyedül a "hátizsákosok" és nyaraló családok veszik igénybe - fűzte hozzá az igazgató.

A fapadosok közötti verseny éleződésére utal, hogy a piacvezetők árai ötödével csökkentek az elmúlt három-négy évben. A Mercer tanácsadó cég szerint az ír Ryanair ugyanakkor még 40 eurós átlagos jegyárral is képes 20 százalékos üzemieredmény-kulcsot elérni. Az átlagos egy férőhelyre eső költség ezzel szemben 80-90 euró körül van még akkor is, ha ezeket 29, 19, vagy akár 9 euróért adják is el.

Az öldöklő küzdelemben fontos, hogy egy-egy diszkontcég bázisrepülőtere minél több szolgáltatást ajánljon. A Köln/Bonn repülőtér legnagyobb forgalmát adó és Budapestre is repülő német Germanwings december közepétől azzal is erősíthette ajánlatát, hogy az év végén átadták a kölni repülőtér vasúti pályaudvarát, valamint a B és C épületrész közötti új objektumot - tájékoztatott Joachim Klein vezérigazgató. A társaság felmérése szerint a német városok és Budapest között már 30-40 százalékban üzletemberek utaznak, főleg németek. A cég a 2005-ös nyári menetrendben Köln/Bonnból 35 célállomásra közlekedtet járatokat. "A legújabb célállomás Verona lesz, de több útvonalon növeljük a járatok gyakoriságát" - tette hozzá Klein.

A fapadosok felfutása jól jön a kelet-berlini Schönefeld nemzetközi légikikötőnek is. Az FBS állami repülőtér-üzemeltető társaság elsősorban az Easyjethez fűz komoly reményeket, amely 2005 májusában indít járatokat a repülőtérről. Schönefeld az idén a becslések szerint 30 millió euró veszteséget termel. Ugyanakkor ott épül fel 2010-ig az új Berlin-Brandenburg International (BBI) fővárosi repülőtér. Mivel a projekt finanszírozásáról magánbefektetőkkel nem sikerült megállapodni, az állam saját forrásaiból fizeti a beruházást.

Új repülőteret terveznek építeni Varsó közelében az egyre bővülő fapados és charterlégijáratok kiszolgálására. A Varsótól 40 kilométerre fekvő Modlin egykori katonai repülőterét alakítják át, amely 2005 júniusában nyit, tehermentesítve ezzel a lengyel főváros egyetlen légikikötőjét, a Frederic Chopin Airportot. Jelenleg a Chopin repülőtér új terminálja szolgálja ki a fapados légitársaságok zömét.

A Budapestről 10 járatot közlekedtető szlovák SkyEurope továbbra is azt szeretné, ha járatai a Chopin repülőtérre érkeznének, mert az a fővároson belül van. Ez üzleti előny a cégnek. Ugyanakkor felülvizsgálná álláspontját, ha Varsó és Modlin között új közlekedési kapcsolatokat hoznának létre, vagy ha Modlinban alacsonyak lennének az adók.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.