BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínai nyomás alatt a ruházati piac

Átalakulóban van a magyarországi ruházati kereskedelem. A Skála-Corvin hálózat helyét kínai kereskedők töltik be, miközben a több éve várt nagy nemzetközi áruházláncok láthatólag egyelőre kivárnak. A már megtelepedett felső kategóriás márkák megtalálták a helyüket

A Magyarországon egy év alatt megötszöröződött kínai ruhadömping elsősorban a hazai gyártóknak okoz nehézséget, illetve azoknak a kereskedőknek, akik az olcsóbb termékeket tartják. Ha a régi, megszokott áruházak távol-keleti tulajdonba kerülnek, leginkább a mai kínai piacok vevőit szívják el - vélik piaci körökben.

A magyarországi tendenciákat látva szakértők szerint nem csoda, hogy a Wal-Mart és a Peak & Cloppenburg évek óta csupán "készül" Magyarországra, bár az már biztosnak látszik, hogy a svéd Hennes & Mauritz jövőre megnyitja első egységét a Belvárosban.

A szakmát viszont az is foglalkoztatja, hogy a hírek szerint kínai irányítás alá kerül a legtöbb Skála áruház. Kiss István, a társaság vezérigazgatója nem kívánta kommentálni az ezzel kapcsolatos híreket, annyit azonban elmondott, hogy április elsejétől új bérlőkhöz kerül a miskolci, az egri, a székesfehérvári és a győri Skála áruház, szeptember elsejétől pedig Pécsett, Szegeden és Kecskeméten is kiszáll a kereskedelmi egységek mögül a Skála Divatház Rt. Ha ennyi áruházat vesznek át egyszerre a távol-keletiek, sok ruhakereskedő kerülhet nehéz helyzetbe. A kínai boltok áraival ugyanis nem lehet versenyezni. Igaz, a kínált termékek többsége igen silány, de a legtöbb magyar vásárló az olcsót keresi.

A GfK Hungária Piackutató Intézet szerint a ruházati kiskereskedelemben szinte egyik évről a másikra váltak jelentős tényezővé a távol-keleti boltok: míg 2003 első felében 4 milliárd forint volt az összforgalmuk, a múlt év január és június közti időszakában már 21 milliárdra emelkedett.

A vámeljárás 2002 végén bevezetett szigorítása óta a ruházati termékek és a cipők alulszámlázott importja ugyan a hivatalos tájékoztatás szerint megszűnt, de a termékek még így is hihetetlen alacsony áron kerülnek forgalomba. Értesüléseink szerint a vállalkozók a valódinál jóval kisebb mennyiség bejelentésével és hamis árumegnevezéssel próbálkoztak, ugyanakkor a legális kereskedelem komoly vezetői biztos információkkal rendelkeznek "vámost nem látott" konténerekről.

A kínai boltok másik bevett gyakorlata, hogy olyan blokkot adnak, amely két tizedessel kisebb összegről szól, vagy olyat, amin az áll: nem pénzügyi fióknyitás. A piacot ismerő szakértők szerint a "kínai" Skálák a bevásárlóközpontoknak is komoly gondot okozhatnak, még akkor is, ha nem ilyen módszerekkel fognak dolgozni, hiszen január elsejétől megszűnt a kínai textilipari termékek EU-kvótája. Az árverseny elszabadul, és nem véletlen, hogy egyre több világmárka gyártat az ázsiai országban, ahol a legjobb minőség előállítására képes üzemek is vannak, ám azok árai sem magasak. Ezt számításba véve vonult ki a La Halle hazánkból, hiszen a fent vázolt tendenciákkal szemben nem látott üzleti jövőt, s az egyre bővülő hipermarketláncok (szintén ázsiai eredetű) ruházati kínálata is a La Halle vevőkörét vonta el.

A felső középkategóriás termékek forgalmazóit azonban egyelőre nem zavarja a kínai ruhaimport. Az egyebek mellett a 17 Mexx üzletet irányító Andrusch József tapasztalatai szerint sem a Mexx, sem a Mango és Zara butikok nem panaszkodhatnak a forgalomra. A hat Marks & Spencer franchise-üzletet működtető S Modell Rt. vezetője, Jüttner Katalin szerint nincs ok aggodalomra, ha olyan termékkínálatú egy cég, amely célcsoportjának teljes mértékben megfelel. Példaként hozta, hogy a kizárólag a manökenméretű fiataloknak gyártó divatmárkák mellett a Marks & Spencer teljes méretválasztékot kínál, sőt minden méretben háromféle hosszal gyártják a szoknyákat, nadrágokat. S miután az ár/érték arányt elfogadták a vásárlók, évi két számjegyű forgalomnövekedést ér el a cég, amely rövidesen egy ezer négyzetméteres új egységet nyit, s jövőre folytatja a hálózatbővítést.

A hagyományos bevásárlókörzetek, a Nagykörút, Rákóczi út helyett a plázákba járnak az emberek, így nem csoda, ha a magyar ruhakereskedelmi láncok, mint a Griff, a Roland és az Aranypók is inkább az üzletközpontokba települnek.

Ez utóbbi vezérigazgató-helyettese, Novák Istvánné elmondta lapunknak, hogy ugyan a körúti üzletek forgalmának javulását várják a szombati parkolás ingyenessé tételétől, ám folytatják a tavaly megkezdett karcsúsító stratégiát: a veszteséges boltokat bérbe adják. A tervek szerint a tavalyi 36-ról 30-ra csökkentik az üzletek számát, így van esély arra, hogy jó minőséget nyereségesen forgalmazzon a cég.

Nem félünk a jövőtől, mert sok lábon állunk - jelentette ki Berendi András, a 15 éves múltra visszatekintő Roland Divatház vezetője, hozzáfűzve, a felső középkategóriájú kínálattal dolgozó társaság stabil vevőköre a divat- és nem az árérzékeny körből kerül ki. A társaság húsz, úgynevezett Roland üzletéből tíz a vidéki nagyvárosokban van, a fővárosban lévők között pedig vannak bevásárlóközpontokban lévők és belvárosiak egyaránt. Emellett mindkét outlet centerben is nyitott McGill, illetve Roland boltot a cég, nem is beszélve a franchise-rendszerben működő Boss, Max Mara és Tommy Hilfiger szalonokról.

A talpon maradás záloga, hogy a Roland egy bizonyos nagysághatár fölött van, akárcsak a Skála, ám az áruházlánccal szemben az a cég előnye, hogy nem pénzügyi befektetők a tulajdonosok. A 600 fős társaság egész Európában vásárol és ad is el, egyebek között az általa megvett kaposvári ruhagyár termékeit. Elkerülhetetlen azonban, hogy a Távol-Keleten is komoly vásárlásokba kezdjen a cég, már csak a beszerzési árszint miatt is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.