Vonalkód helyett RFID
Ugrásszerűen nő a következő években a rádiófrekvenciás termékazonosításnál (RFID) használt megoldások tavalyi, 300 millió dolláros piaca, és 2009-re elérheti a 2,8 milliárd dollárt - idézi az InformationWeek internetes hírportál az In-Stat piackutató cég felmérését. A vonalkód kiváltására alkalmas RFID gyors térhódításában fontos szerepet játszik, hogy a nagy kiskereskedelmi áruházláncok és szállítóik is elfogadják és alkalmazzák az új technológiát.
Becslések szerint a vonalkód kiváltására szánt RFID-technológia - amely percre kész információt nyújthat a raktárkészletekről, az eladótérben lévő áru helyéről és mennyiségéről, s követhetők vele a szállítások is - révén csak az amerikai kiskereskedők és beszállítóik több milliárd dollárt spórolhatnak meg évente a szállítási és raktározási költségeken. Nem meglepő tehát, hogy a világ legnagyobb üzletlánca, az amerikai Wal-Mart január elsejétől száz nagy beszállítóval - többek között Hewlett-Packard, Gillette, Kraft Foods, Procter & Gamble - már teszteli az RFID-technológiát.
Magyarországon a nemzetközi trendeknek megfelelően a kiskereskedelemben, a logisztikában és áruszállításban, illetve a gyógyszeriparban érdekelt cégek körében mutatkozik a legnagyobb érdeklődés az RFID-megoldás iránt, állítják a szakértők. Az Oracle Magyarország Kft. több logisztikai céggel is együttműködik rádiófrekvenciás azonosító rendszer bevezetésén - közölte érdeklődésünkre Klotz Tamás, a társaság marketingigazgatója. A gyártók közül egyelőre az elektronikai termékeket készítő cégek figyelmét keltette fel a megoldás, hiszen az értékes árucikkek esetén nem jelent nagy tételt az RFID csip ára, viszont a megoldás révén nagymértékben csökkenthetők például a szállítás, raktározás során felmerülő veszteségek - tette hozzá Klotz Tamás.
A csipek olcsóbb árucikkeknél való használatának elterjedését egyelőre több tényező is akadályozza. Az egyik az áruk, amely 10 dollárcent és egy dollár között mozog, jóval meghaladva a vonalkódokét.
A megoldás elterjedését befolyásoló tényező az is, hogy mikor csatlakoznak a gyártók az egyedi termékek azonosítására kidolgozott globális árumegjelölő szabványhoz (EPC - Electronic Product Code) - mondta el lapunknak Szkurka János, a Sun Microsystems Kft. marketingigazgatója. A rádiófrekvenciás azonosítási technológiát már napjainkban is használják, például az áruházi lopásgátló vagy a beléptető rendszerekben. Ahhoz azonban, hogy teljesebb információforrás lehessen, szükség volt egy egységes módszertan kialakítására, amely lehetővé teszi, hogy minden egyes termék egyedi azonosítót kapjon - tette hozzá Szkurka János.


