A Stadler Rail saját kockázatára megkezdte a MÁV Rt. számára szállítandó elővárosi motorvonatok gyártását - jelentette be tegnap a svájci társaság kereskedelmi és marketingigazgatója, Peter Jenelten. Folynak az előkészületek konzorciális partnerénél, a Ganz Transelektro Rt.-nél is.
A kockázat mibenléte ismert: még nincs szerződésük. A MÁV Rt. pályázatán ugyanis a fenti páros mögött második helyre szorult német Bombardier Transportation kétségbe vonta a tender eredményét. Panaszával a Közbeszerzések Tanácsához fordult. A kérdést április 19-én vizsgálja a testület, s onnantól még egy hónapja van, hogy közölje, helyesen értékelte-e az állami vasúttársaság a pályázatokat. Ezen idő alatt a MÁV Rt. nem köthet szerződést az egy hónapja győztesnek kihirdetett pályázóval. (Szélsőséges esetben ezt követően sem.) A tét mintegy 120 milliárd forint. Az első vonatot jövő márciusban kell leszállítania a konzorciumnak.
A Bombardier egyik kifogása, hogy a Stadler által kínált Flirt motorvonatnak nincs kellő referenciája. A Stadlernek (a MÁV-éval együtt) 143 Flirtre van rendelése, de még csak tizenegyet szállított le, ám - mint már megírtuk, s ez hangzott el most is - a kiíró nem a felkínált konkrét típusra, hanem annak gyártmánycsaládjára kért referenciát. Ugyanakkor Peter Jenelten arra a felvetésre, hogy az előminősítés során a cég nem a valóságnak megfelelő árbevételi adatot közölt magától csak annyit közölt, hogy válaszait a MÁV Rt. akkor elfogadta, s a versenytársak sem éltek kifogással.
Kérdésünkre Dunai Zoltán, a Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója elmondta: magyar részről az általa vezetett társaság villamos berendezéseket, így áramszedőket, kontrollereket, hajtásszabályozókat szállít majd a vonatokhoz. A Transelektro Villamossági Rt. motoralkatrészeket, később talán teljes motorokat, transzformátorokat készít, a MÁV Északi Járműjavítója pedig a vonatok felének összeszerelésére vállalkozik. Itt a Stadler Rail 3,5-4 milliós, míg a pusztaszabolcsi szervizközpontban 8,5 millió eurós fejlesztésre készül. Összesen 40 százalékra tehető majd a hazai beszállítói arány. A Stadler és a Ganz Transelektro később közösen lépne fel a térség vonatpiacán. A Baltikumban - ahol a magyar cég trolijai már ismertek - egy-másfél éven belül várható a pályázatok kiírása. (BHL)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.