Hatszázezer tonna szén szállításával csütörtökön kezdi meg tényleges tevékenységét a Central European Railway (CER) Rt. magán-vasúttársaság - válaszolt érdeklődésünkre Horváth László elnök-vezérigazgató. A Mátrai Erőmű megbízásából Visonta és Bükkábrány között szállítja a szenet. A fentihez hasonló irányvonatok vállalása jellegzetesen olyan munka, amelyre ma a hazai magánvasútcégek vállalkozhatnak. A fuvarozónak nem kell a feladó és a célállomás közötti megállókban rakodást, vagoncserét közbeiktatnia, erre egyébként se nagyon lenne módja - magyarázza Horváth László, aki a hazai irányvonatpiac méretét évi 2-5 millió tonnásra teszi. A CER az idei várható árbevételről nem tudott nyilatkozni, mint mondta, a forgalmat egyelőre szállított tonnában mérik.
A CER Rt. indulását bizonyos mértékben meghatározta, hogy 51 százalékos tulajdonosa, a MÁV-REC Kft. jórészt a MÁV Rt.-nél keletkezett hulladék újrahasznosításával foglakozik, így rendre vannak ilyen szállítási feladatai is. Másrészt a CER Rt. két kisebbségi tulajdonosa, a szlovák Bonavir (24 százalék) és az East Express (25 százalék) társaság révén a magánvasútcég versenytársainál nagyobb eséllyel juthat Szlovákiát érintő megbízásokhoz. A hulladékszállítás és a szlovák üzletek megszerzésére való törekvés azonban messze nem a társaság tervezett tevékenységének a határa. A cég dolgozik a Záhony-Hegyeshalom közötti és a romániai fuvarok megszerzésén is.
A szállításhoz igénybe veheti anyacége, a MÁV-REC Kft. közel kétszáz járműből álló vagonparkját, de belföldön és Európa-szerte is sok helyen tud vagont bérelni. Mozdonya nincs, s az is csak kevéssel a mai szállítás előtt dőlt el, hogy a két ajánlattevő közül mely cégtől bérel majd. Mérlegeli, hogy a későbbiekben béreljen, lízingeljen, esetleg vásároljon-e mozdonyt.
Horváth László szerint sok a négy magán-vasúttársaság (CER, MMV Rt., Floyd Rt., Hajdú Kft.) a magyar piacon. Ráadásul külföldi szállítási lehetőségeiket beszűkíti, hogy a román és a horvát helyi állami vasúttársaság nem engedi meg nekik, hogy használja az infrastruktúráját. A MÁV Rt. e téren rugalmasabb a külföldi magánvasútcégekkel szemben. Nehezíti a külföldi megjelenést az is, hogy minden országban vannak műszakilag egyedi specialitások, amelyek megnehezítik vagy akár ellehetetlenítik az átjárást. A Handelsblatt szerint az Európai Bizottság által készített irányelvtervezet sem könnyíti meg a magán-vasúttársaságok helyzetét, az előterjesztés nyomán ugyanis akár húsz százalékkal is emelkedhetnek a nemzetközi fuvarozás költségei.
Növelné a hazai magán-vasúttársaságok mozgásterét, ha - amint az egyes elképzelések szerint a hamarosan a kormány elé kerülő Baross programba bekerül - egy közös cégbe vinnék a MÁV Rt. által nem használt gördülőállományt. Fontos azonban, hogy a vagonokat kezelő cég ne állami tulajdonú legyen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.