BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Indul a negyedik magánvasút

Csütörtökön kezdi meg első megbízatása teljesítését a hazai magánvasútpiac negyedik szereplője, a Central European Railway (CER) Rt. A Mátrai Erőmű Rt. megbízásából Visonta és Bükkábrány között szállít hatszázezer tonna szenet.

Hatszázezer tonna szén szállításával csütörtökön kezdi meg tényleges tevékenységét a Central European Railway (CER) Rt. magán-vasúttársaság - válaszolt érdeklődésünkre Horváth László elnök-vezérigazgató. A Mátrai Erőmű megbízásából Visonta és Bükkábrány között szállítja a szenet. A fentihez hasonló irányvonatok vállalása jellegzetesen olyan munka, amelyre ma a hazai magánvasútcégek vállalkozhatnak. A fuvarozónak nem kell a feladó és a célállomás közötti megállókban rakodást, vagoncserét közbeiktatnia, erre egyébként se nagyon lenne módja - magyarázza Horváth László, aki a hazai irányvonatpiac méretét évi 2-5 millió tonnásra teszi. A CER az idei várható árbevételről nem tudott nyilatkozni, mint mondta, a forgalmat egyelőre szállított tonnában mérik.

A CER Rt. indulását bizonyos mértékben meghatározta, hogy 51 százalékos tulajdonosa, a MÁV-REC Kft. jórészt a MÁV Rt.-nél keletkezett hulladék újrahasznosításával foglakozik, így rendre vannak ilyen szállítási feladatai is. Másrészt a CER Rt. két kisebbségi tulajdonosa, a szlovák Bonavir (24 százalék) és az East Express (25 százalék) társaság révén a magánvasútcég versenytársainál nagyobb eséllyel juthat Szlovákiát érintő megbízásokhoz. A hulladékszállítás és a szlovák üzletek megszerzésére való törekvés azonban messze nem a társaság tervezett tevékenységének a határa. A cég dolgozik a Záhony-Hegyeshalom közötti és a romániai fuvarok megszerzésén is.

A szállításhoz igénybe veheti anyacége, a MÁV-REC Kft. közel kétszáz járműből álló vagonparkját, de belföldön és Európa-szerte is sok helyen tud vagont bérelni. Mozdonya nincs, s az is csak kevéssel a mai szállítás előtt dőlt el, hogy a két ajánlattevő közül mely cégtől bérel majd. Mérlegeli, hogy a későbbiekben béreljen, lízingeljen, esetleg vásároljon-e mozdonyt.

Horváth László szerint sok a négy magán-vasúttársaság (CER, MMV Rt., Floyd Rt., Hajdú Kft.) a magyar piacon. Ráadásul külföldi szállítási lehetőségeiket beszűkíti, hogy a román és a horvát helyi állami vasúttársaság nem engedi meg nekik, hogy használja az infrastruktúráját. A MÁV Rt. e téren rugalmasabb a külföldi magánvasútcégekkel szemben. Nehezíti a külföldi megjelenést az is, hogy minden országban vannak műszakilag egyedi specialitások, amelyek megnehezítik vagy akár ellehetetlenítik az átjárást. A Handelsblatt szerint az Európai Bizottság által készített irányelvtervezet sem könnyíti meg a magán-vasúttársaságok helyzetét, az előterjesztés nyomán ugyanis akár húsz százalékkal is emelkedhetnek a nemzetközi fuvarozás költségei.

Növelné a hazai magán-vasúttársaságok mozgásterét, ha - amint az egyes elképzelések szerint a hamarosan a kormány elé kerülő Baross programba bekerül - egy közös cégbe vinnék a MÁV Rt. által nem használt gördülőállományt. Fontos azonban, hogy a vagonokat kezelő cég ne állami tulajdonú legyen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.