BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a tévék piaci uralmának?

Megtörhetik a televíziók reklámpiaci fölényét a digitális videorekorderek (DVRs) és az egyre nagyobb befolyásra szert tevő internet a következő években. A ZenithOptimedia most közzétett tanulmánya szerint az új technológiákkal a nézők képesek lesznek távol tartani magukat a reklámoktól. A cég jelezte azt is: a televíziók reklámpiaci részesedése 2006-ban minden korábbinál magasabb hányadot ér el, mielőtt hanyatlani kezd.

Az Accenture tanácsadó cég legfrissebb felméréséből az is kiderül: a reklámok kiszűrését lehetővé tevő digitális videók és a letölthető tévéműsorok elterjedése miatt a tévétársaságok 27 milliárd dollárnyi reklámbevételtől esnek el az elkövetkezendő öt évben. A digitális videomagnót használó nézők már most is a hirdetések 70 százalékát szűrik ki az adásból - állítja a New York-i székhelyű társaság. Ez a trend várhatóan erősödik majd, mivel jelenleg csak az amerikai háztartások nyolc százalékában van digitális videokészülék, de az elkövetkezendő öt évben ez az arány elérheti a 40 százalékot is.

A ZenithOptimedia egyébként úgy látja: a televízió 2007-től kezd el piaci részesedéséből veszíteni az internet javára. Ez a visszaesés ugyan kismértékű, de figyelemre méltó lesz. A cég 1980 óta figyeli a reklámpiacot: a kutatócég eddig csak egyszer, 2001-ben mérte a televízió részesedésének csökkenését a reklámpiacon. A társaság szerint a televízió jelenleg 37,7 százalékkal részesedik a teljes reklámköltésből, 25 évvel ezelőtt még csak 30,3 volt ez az arány.

Magyarországon is évek óta a televíziók hasítják ki a legnagyobb szeletet a "reklámtortából". Közülük is elsősorban a három nagy országos adó, az RTL Klub, a Tv 2 és az MTV meghatározó. A Mediaedge:cia kutatási részlege, a MediaLab által készített, 2003- 2008 közötti időszakot felölelő reklámpiaci elemzésből kiderül az is, hogy hazánkban a nagy televíziók már jövőre elkezdenek veszíteni részesedésükből, miközben a tematikus adók egyre nagyobb szeletre tesznek szert. Simon Zsolt, a Mediaedge:cia ügyvezető igazgatója úgy véli, ennek oka a televízió drágulása, valamint hogy egyre több FMCG hirdető racionalizálja és csoportosítja át költését. Az anyag az internet részesedésének piaci változását egyelőre nem vizsgálta. Simon Zsolt jelezte, gondolkoznak hogy a bevonják prognózisukba a világhálót is. (VG)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.