Jelentősen megugrott az európai autóipari beszállítók nyereségrátája az elmúlt három évben, olyannyira, hogy mostanra magukat az autógyártókat is lekörözték - állapítja meg az MM Warburg hamburgi bankház legfrissebb elemzésében. A Financial Times Deutschland által idézett tanulmány szerint míg a beszállítók adózás és kamatfizetés előtti árbevétel-arányos nyeresége a 2002-es 6,1-ről 2005 elejére 7,4 százalékra emelkedett, a gyártók marzsa ez idő alatt 7,3-ről 6,1 százalékra süllyedt. A különbség ráadásul a következő két évben tovább nőhet, köszönhetően az európai gépjárműpiacot jellemző éles versenynek.

Pedig a beszállítókra óriási nyomás nehezedik a gyártók részéről, amelyek kőkeményen próbálják a költségeiket leszorítani. Elterjedt gyakorlat például, hogy a gyártó szerződésben köti ki: a beszállítónak évről évre kötelessége árait meghatározott százalékkal csökkenteni. Általában 3-5 százalékot szoktak előírni, de nem ritka az ennél nagyobb arány sem. A beszállítók ennek ellenére növelni tudták nyereségességüket, mégpedig a termelés külföldre telepítésével, valamint saját beszállítóik nyomás alá helyezésével. Köztudott az is, hogy a radikális költségcsökkentést sok helyen a minőség szándékos rontásával érték el.

A költségek csökkentése mellett piacukat is bővíteni tudták a beszállítók, s ez szintén jótékony hatással volt nyereségükre. Profitálni elsősorban a magasabb kényelmi és biztonsági felszereltség iránt mutatkozó növekvő igényből lehetett, amely az egész európai autópiacot trendként jellemzi. A korszerű fék- és klímarendszerek iránti kereslet például ugrásszerűen nőtt az elmúlt években, a stagnáló gépjármű-értékesítés ellenére.

Mindezt azonban már a gyártók is látják - állítja a bankház, amely épp ezért úgy véli, hogy a következő évek a konfliktus kiéleződését hozhatják. Ennek első jelei már láthatók: a Volkswagen például 2008-ig egymilliárd eurós költségcsökkentést kíván elérni beszállítóin, a DaimlerChryslernél pedig 3-4 milliárd eurós programról beszélnek. Szakításra persze nincs kilátás, hiszen a felek kölcsönösen függnek egymástól. (MoS)