A tavalyi 35 milliárd forint helyett az idén már negyvenmilliárd értékű hobbiállat-eledelt adnak el a kereskedők - derül ki az AC Nielsen felméréséből. A forgalom 2004. április-2005. március között értékben 19, menynyiségben pedig 23 százalékkal növekedett az előző hasonló időszakhoz képest. A vizsgált időszakban a több mint 130 ezer tonnányi eleség egynegyedét tette ki a macskaeledel, míg a kutyákra háromszor ennyi jutott. Értékben már jobban közeledik egymáshoz a legnépszerűbb két háziállat: gazdáik a teljes összegből a macskákra 40, a kutyákra 60 százalékot költenek.

Ami az árakat illeti: a kutyaeledel átlagára valamelyest csökken, míg a macskaeledelé kismértékben, de nő. Egy kiló száraz kutyatáp tavaly márciusban 206 forintba került, egy évre rá már 193 forintért hozzá lehetett jutni. Ezzel szemben a száraz macskaeledel kilója 386-ról 393 forintra drágult.

Az állattulajdonosok csaknem fele a hipermarketekben vásárol. Itt talál gazdára a kutyaeledel 45, a macskaeledel 31 százaléka. A szaküzletek piaci részesedése 21 százalékos. A kereskedelmi márkás termékek részaránya a kutyaeledeleknél változatlanul 43 százalék maradt az utolsó évben, a macskatápoknál azonban 42-ről 39 százalékra csökkent. Mind a kutyák, mind a macskák számára készült termékek közül növekszik a száraz eledel forgalmi részesedése, míg a pépeké csökken. A macskák számára vásárolt termékek közel kétharmada pépes, viszont a kutyatulajdonosok inkább száraz eledeleket vesznek. A kereskedelmi márkák térnyerése ellenére a legnagyobb szereplőnek továbbra is a Masterfoods és a Nestlé Purina Petcare (NPP) tekinthető. Ők ketten a belföldi piacon értékben 51, mennyiségben 36 százalékos részesedést mondhatnak a magukénak. A piacvezető jelenleg az NPP Darling márkája, ez adja az összes eladás csaknem 12 százalékát.

Hazánkban mindkét piacvezető cégnek van saját gyártóbázisa. A Nestlé a büki üzemét hét éve üzemelteti, míg a Masterfoods 1993-ban vásárolta csongrád-bokrosi gyárát. E két cég adja a magyar export mintegy 90 százalékát. Mellettük egyre nagyobb szerephez jutnak a kereskedelmi láncokat olcsó, saját márkás eleségekkel ellátó gyártók, így a Pet Hungária, amely a Metro, Tesco és a CBA házi beszállítójának számít.