Két százalékkal csökkent az élelmiszerüzletek száma az elmúlt egy évben Ausztriában - állapítja meg az AC Nielsen piackutató cég legfrissebb tanulmányában. Májusban mintegy 6400 üzletet regisztráltak az országban, százharminccal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A boltok számának csökkenése két ellentétes irányú folyamat eredője: míg a négyszáz négyzetméternél kisebb eladóterű hagyományos üzletek száma több mint háromszázzal csökkent, a hipermarketek száma tizenhárommal, a szupermarketeké 113-mal, a diszkontoké pedig negyvennyolccal nőtt.

Az ausztriai élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációjának évek óta tartó folyamata eredményeképpen a 400 négyzetméternél kisebb üzletek számaránya az összes bolton belül mostanra 54 százalékra csökkent, 2002-ben még 59 százalék volt ez a ráta. Harmincöt százalékról negyven fölé nőtt viszont a 400-1000 négyzetméter közötti üzletek számaránya, míg az 1000-2500 négyzetméteres boltoké négyről öt százalékra emelkedett. Különösen dinamikusan fejlődtek a diszkontláncok. A Hofer és a Lidl, hálózata ma már 330, illetve 102 egységből áll. Az ausztriai élelmiszer-kiskereskedelem forgalma tavaly elérte a 14,7 milliárd eurót - ebből a Hofer és a Lidl 2,9 milliárd eurós szeletet hasított ki.

Hasonló folyamatok zajlanak Magyarországon is; a piackutató korábban publikált adatai szerint 2001 óta 2250 kis élelmiszerbolt tűnt el hazánkban. Az élelmiszert forgalmazó üzletek száma ez idő alatt hat százalékkal csökkent, s jelenleg mintegy 24 ezerre rúg (ez még mindig csaknem négyszerese az ausztriainak). Ennek 93 százaléka - több mint 22 ezer üzlet - 200 négyzetméternél kisebb eladóterű; a 200-400 négyzetméter közötti boltok száma 880, a 400-2500 közöttieké 750, míg 2500 négyzetméter feletti eladótere közel 80, élelmiszert is árusító üzletnek (ezek a hipermarketek) van. (MoS)