Alapvetően a konzervipar válsága, a tavalyi uniós csatlakozás utáni cukoráremelés és az energiaköltségek növekedése volt az oka annak, hogy csak szerény mértékű, mintegy 37 millió forintos nyereséget ért el tavaly a Buszesz Élelmiszer-ipari Rt. - közölte Zentai László, a cég vezérigazgatója. Az ecetet, ásványvizet és üdítőitalokat gyártó társaság nettó árbevétele 4,87 milliárd forint volt, s ez 3 százalékos csökkenést takar az egy évvel korábbihoz képest. A vállalat az idén 2,5 százalékos árbevétel-növekedést tervez.

Az uniós csatlakozás után a hazai piacon nem az következett be, amire sokan számítottak - állapította meg a vezérigazgató. A tapasztalatok szerint ugyanis nem a korábbi EU-tagok növelték eladásaikat, hanem a velünk együtt belépő Lengyelország és Szlovákia. A társaság vezetője az idén sem vár jelentős pozíciójavulást az ágazatban. A Buszesz 15 millió liter ecetet, 18 millió liter ásványvizet és 80 millió liter üdítőt gyártott 2004-ben. Az osztrák Mautner Markhof családi konszern tulajdonában lévő cég a 1,5 milliárd forintos hazai ecetpiac 80 százalékát birtokolja és a harmadik legnagyobb szereplő az üdítőital-ágazatban is. Üdítőital-forgalmának 95 százalékát a kereskedelmi láncok saját márkás termékei teszik ki. Utóbbi szegmensben - amely a 400-450 millió literes hazai piac 30 százalékát adja - a Buszesz 70 százalékos részarányt képvisel. (HL)