Bízik a textiliparban az Eurohód
Egyedül a bérmunkából nem lehet megélni - ez a felismerés motiválta a hódmezővásárhelyi Eurohód csoportot, hogy saját kollekcióval jelenjen meg az amúgy túltelített magyar piacon. Az egykori gyáralapító, Kokron József nevére alliteráló Nor-Coc kollekciót sikerrel mutatták be a napokban, s hogy kelendő lesz-e, az most elsősorban a kereskedőkön múlik - mondta lapunknak Hannauerné Szabó Anna ügyvezető igazgató. Már csak azért is, mert az Eurohódnak nincs saját butikhálózata, s ennek létrehozását nem is tervezik. A cég marad a kaptafánál, profilidegen tevékenységbe nem kezd. A magyar magánszemélyek tulajdonában lévő vállalat a jövőben is a gyártásra koncentrál.
Tavalyi 1,2 milliárd forintos árbevételük egyharmad-egyharmad részben származott a sportruházati cikkekből, a farmergyártásból, valamint a közbeszerzési pályázatokon elnyert megbízásokból. Utóbbira volumene és kiszámíthatósága miatt is nagy súlyt helyeznek, a cég a posta, a vámőrség, de még az Irakban szolgált magyar kontingens számára is készített speciális egyenruhát. Kisebb megrendelések külföldről is érkeztek: a szlovén vízi mentők narancsszínű egyenruhája is Hódmezővásárhelyen készült. Exportra a termelés alig néhány százaléka jutott.
Az Eurohód az uniós nyitás után rendszeresen indul nyugati tendereken, ám a szoros versenyben eddig mindig megelőzték őket. Előfordult, hogy csak egy milliméteren múlt a siker, a kínált termék éppen ennyivel nyúlt túl a megadott mérethatáron. Mindenesetre meglehetősen furcsán működik az európai piac - jegyzi meg ezzel kapcsolatban az igazgató, hozzátéve, hogy ez sem szegi kedvüket, továbbra is indulnak a tendereken. Esélyeiken javíthat, hogy nemrég megszerezték a NATO beszállítói minősítést is. Az idén is 1,2 milliárdos bevétellel számolnak, s a megrendelésállomány alapján úgy tűnik, ezt hozni is tudják.
Az egykor csaknem ezerfős vállalatnál ma 130-an dolgoznak, egy-egy nagyobb megrendelést alvállalkozóikkal közösen teljesítenek. Hannauerné Szabó Anna szerint az összefogás segíthet a hazai ruhagyártókon, egyedül ugyanis egyre nehezebb a felszínen maradni. Az Eurohódnak ráadásul jelentős, 40-50 százalékos lekötetlen kapacitása van, s ennek kihasználásához folyamatosan kutatják a megrendelőket. Az olcsó kínai gyártás miatt több megrendelőjük elpártolt tőlük, ám kisvártatva visszatértek, miután kiderült, hogy a Távol-Keleten vagy anyagilag jártak roszszul, vagy a kívánt minőséget nem tudták produkálni az ottani üzemek.
A június elején Kína és az Európai Unió között kötött kereskedelmi egyezmény 2007-ig korlátozza a közösségbe irányuló exportot, így a kontinens ruhaipara két év haladékot kapott arra, hogy felvegye a versenyt a kínaiakkal. Az Eurohód is erre készül: folyamatosan fejleszti gépparkját és ehhez pályázati forrásokat is igénybe vesz. (KB)


