BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bízik a textiliparban az Eurohód

A tavalyival megegyező, 1,2 milliárd forintos bevételt tervez az idén az Eurohód ruhaipari csoport. A legnagyobb magyar ruhagyártó nemrég stratégiai döntést hozott azzal, hogy jövőjét nem csak a bérmunkára alapozza. A cég Nor-Coc márkanéven saját, fiatalok számára készült kollekcióval jelenik meg a hazai piacon.

Egyedül a bérmunkából nem lehet megélni - ez a felismerés motiválta a hódmezővásárhelyi Eurohód csoportot, hogy saját kollekcióval jelenjen meg az amúgy túltelített magyar piacon. Az egykori gyáralapító, Kokron József nevére alliteráló Nor-Coc kollekciót sikerrel mutatták be a napokban, s hogy kelendő lesz-e, az most elsősorban a kereskedőkön múlik - mondta lapunknak Hannauerné Szabó Anna ügyvezető igazgató. Már csak azért is, mert az Eurohódnak nincs saját butikhálózata, s ennek létrehozását nem is tervezik. A cég marad a kaptafánál, profilidegen tevékenységbe nem kezd. A magyar magánszemélyek tulajdonában lévő vállalat a jövőben is a gyártásra koncentrál.

Tavalyi 1,2 milliárd forintos árbevételük egyharmad-egyharmad részben származott a sportruházati cikkekből, a farmergyártásból, valamint a közbeszerzési pályázatokon elnyert megbízásokból. Utóbbira volumene és kiszámíthatósága miatt is nagy súlyt helyeznek, a cég a posta, a vámőrség, de még az Irakban szolgált magyar kontingens számára is készített speciális egyenruhát. Kisebb megrendelések külföldről is érkeztek: a szlovén vízi mentők narancsszínű egyenruhája is Hódmezővásárhelyen készült. Exportra a termelés alig néhány százaléka jutott.

Az Eurohód az uniós nyitás után rendszeresen indul nyugati tendereken, ám a szoros versenyben eddig mindig megelőzték őket. Előfordult, hogy csak egy milliméteren múlt a siker, a kínált termék éppen ennyivel nyúlt túl a megadott mérethatáron. Mindenesetre meglehetősen furcsán működik az európai piac - jegyzi meg ezzel kapcsolatban az igazgató, hozzátéve, hogy ez sem szegi kedvüket, továbbra is indulnak a tendereken. Esélyeiken javíthat, hogy nemrég megszerezték a NATO beszállítói minősítést is. Az idén is 1,2 milliárdos bevétellel számolnak, s a megrendelésállomány alapján úgy tűnik, ezt hozni is tudják.

Az egykor csaknem ezerfős vállalatnál ma 130-an dolgoznak, egy-egy nagyobb megrendelést alvállalkozóikkal közösen teljesítenek. Hannauerné Szabó Anna szerint az összefogás segíthet a hazai ruhagyártókon, egyedül ugyanis egyre nehezebb a felszínen maradni. Az Eurohódnak ráadásul jelentős, 40-50 százalékos lekötetlen kapacitása van, s ennek kihasználásához folyamatosan kutatják a megrendelőket. Az olcsó kínai gyártás miatt több megrendelőjük elpártolt tőlük, ám kisvártatva visszatértek, miután kiderült, hogy a Távol-Keleten vagy anyagilag jártak roszszul, vagy a kívánt minőséget nem tudták produkálni az ottani üzemek.

A június elején Kína és az Európai Unió között kötött kereskedelmi egyezmény 2007-ig korlátozza a közösségbe irányuló exportot, így a kontinens ruhaipara két év haladékot kapott arra, hogy felvegye a versenyt a kínaiakkal. Az Eurohód is erre készül: folyamatosan fejleszti gépparkját és ehhez pályázati forrásokat is igénybe vesz. (KB)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.